• TigerLinn

Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??

hej igen alla.
    ni är säkert less på mig nu.
    har skirvit många trådar och bett om hjäklp för att få ner kostnadrna i min och min m2bs kalkyl och nu börjar det blir brottom att bestämma sig om vi ska ha bröllops i sommar.

jag har gjort en kalkyl i exel och tänkte nu rada upp allt som vi har funderat på och pris sedan får ni gärna säga vad nui tycker och om ni kan komma med förslag på vad man kan göra

Brudklänning: (jag är stor har nog 50 i stl vet inte om jag vågar beställa mottbeställt) men max 5000kr får klänningen kosta (helt kring 3000 eller mindre)

Underkläder 300kr
    Smink: (ska sminka mig själv) 300kr
    håruppsättning: 1000 kr
    Ring: 1700 kr (den är egen designad och klar ska bara betalas.)

Mat/dryck/tårta: vi ska nog ta kuvert avg.

servering:(tänkte fråga några vänner de kanske ställe rupp gratis om man ahr tur men räknar med 1000kr iaf.

Brudskål: 300 kr (underar på att skippa de helt kanske)

inbjudnings kort insidan: (har utsidan) 150 kr
    kuvert 150 kr
    frimärken (ska lämna vissa personligen men räknar ändå högt) 110 kr

dekorstenar:(har vaser, ljus och servetter) 300kr
    Dukar: 500 kr
    blommor på borden ( om vi ska ha kanske skippar det) 500 kr

Brudbukett: 1000kr (blir nog billigare kanske 500 ska göra den själv är florist)
    Corsage x 2: 300kr
    tärnbuketer: 500 kr
    näbbbukett 300 kr
    solist i kyrkan (ska fråga någon vän) 0kr

fotograf: 1500 kr(kollade upp det med henne i veckan)
    fotograf under vigseln 800 kr( funderar på att be vänner coh bekanta)

ris och ris påsar: 500 kr (funderar även här på att kanske bara ha en korg med ris om jag inte hittar väldigt billigt tyg att sy själv i)

så snälla hjälp mig vad kan vi spara in mer på.. vi måste kommer ner misnt någon tusen lapp till :) om vi ska kunna göra detta.

vi har nu gott igenom detvi vill ha med och det som inte står med här har vi redan då vi förrut planerat en omgång men fick ställa in.. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 21:39
    har bilde rpå 4 buketter i galleri som ni kan titta på färgerna stämmer inte helt men

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:24
    fick just ett glädje besked. fråga en kompis till mig som bor 40 mil bort vad hon skulle ta om hon gjorde min frisyr och mina tärnaors frisyr (jag ahr aldrig tänkt betalas mina tärnaos frisyr men tänkte de kunde vara kul å ge dem ett förslag som de kan välja om de vill)

kompis som är utbildad frisör och jobbat många år.. sa GRATIS :)

givetvis blir hon gäst på bröllopet.. då där blev de 1000kr billigare i kalkylen + löshår och de.. har löshär hemma men menar kostnadena tt lägga in.. :D

• Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??
  • ha en bra dag

Man måste inte ha en fotograf. Vi skall fråga min kusin som älskar att fotografera och eftersom man idag kan fota digitalt så kan ni ta 500 bilder och sedan välja ut de bästa - även om det bara skulle vara 10 bra ;o) Fotoalbum gör du sedan lika fint själv och ni kan även redigera bilderna för att få dem lite disiga på sidorna/färg/svart-vitt osv efter önskemål.

• TigerLinn

jo jag tror blommorna både brud näbb och tärn buketterna kommer bli billigare.. då jag ska göra den själv räknar högt eftersom jag inte vet exakt vilka rosor jag ska ha. vet bara att jag ska ha rosor. vilken sort bestämmer jag om det blir att planera bröllo.. :) men tack

janheden skrev 2008-03-10 19:26:42 följande:
    Hejsan vi har ett riktigt budget brölllop men ändå ska det bli riktigt romantiskt..beställt en buket med rosor med grön runt omkring med siden band runtom för 220kr säg inte att det ska vara brudbukett så tar dom ut mer för det...Min svärmor bakar tårtan..har köpt en tårtställning på tradera för 300kr köp några stora slingriga tror det heter murgröna ca: 39kr/st klipp och lägg på bordet med siden blommor typ röda och vita..billigt alternativ och super fint har prövat det hemma först..Hoppa över riset det har gästerna med själv...för det mesta jag tänker inte fixa det dom får ta med eget..Jag har beställt en klänning ny för 2000kr i Helsingborg super bra service finns även på nätet....glömt namnet..sorryVi ska inte ha någon fotograf har vänner som ska ta bra bilder så gör man ettt eget album sen och bröllopsfoto kostnad 0kr bilderna kommer till sen att framkalla men det är inte så dyrt..Lakan funkar skitbra till dukar billigt och man kan använda dom igen..Ja du lycka till med allt....hoppas det löser sig..
  • TigerLinn

har funderat på detta med att be en vän. har en kompis som gillar att fota. och vi har bar ai våran hushåll två digitakameror.
    den fotograf som vi funderar på att anlita som har 1500 kr hon ger alla bilder ca 40 redigerade på cd och vi har rättigheterna.. men som sagt 1500 kr är ju bra att spara in på.
    tack
    ha en bra dag skrev 2008-03-10 19:30:40 följande:

Man måste inte ha en fotograf. Vi skall fråga min kusin som älskar att fotografera och eftersom man idag kan fota digitalt så kan ni ta 500 bilder och sedan välja ut de bästa - även om det bara skulle vara 10 bra ;o) Fotoalbum gör du sedan lika fint själv och ni kan även redigera bilderna för att få dem lite disiga på sidorna/färg/svart-vitt osv efter önskemål.
  • Ea79

Mitt tips ang klänningen är att beställa från millybridal.com Den klänning jag har tänkt att beställa kostar ca 2000:- inkl frakt. Då får man den måttbeställd. Har hört andra som beställt därifrån och varit mkt nöjda.

• FruRålin080808

Försök att spara in på sånt som ni inte tycker är absolut nödvändigt. En vän till mig köpte sin klänning på rea(hon har strl 54)för 1500kr. Till dekorationen på borden kan man ju plocka murgröna själv. Om ni vill ha brudskål kan ni köpa ett vitt mosserande vin, tror att det heter Lambrusco och är billigt. istället för middag har vi valt att ha coctailparty istället för att få ner kostnaden. Om ni vill kan ni har middag för de närmaste och fest med tilltugg där vännerna är välkommna lite senare på kvällen. Om ni ändå vill ha middag kanske ni kan ha buffé och be någon gymnasieelev på hotell/restaurangprogrammet plocka fram och diska. Tårtan kan ni beställa från konditorprogrammet. Oftast är eleverna superduktiga. Lika så kan du göra med håruppsättningen en elev är oftast mycket billigare än en "färdig" frisör. Utnyttja kontakter och be om hjälp. Kanske kan ni önska bröllopsfesten i present av nära och kära? Blommorna kan u kankse spara in på eftersom du kan göra mycket själv...
    Kanske kan ni jobba extra någon helg för att få in lite mer pengar till ert bröllop? Lycka till!

• TigerLinn

jag har funderat på detta med att beställa mått sydd men tänkt om det blir fel? om man råkat nmäta fel eller om det blir för snäv eller så= vad händer då? eller ska man be de ta till någån cm och så syr amn resten om det behöva hos en sömmerska i samma stad men bor?

Ea79 skrev 2008-03-10 19:38:22 följande:
    Mitt tips ang klänningen är att beställa från millybridal.com Den klänning jag har tänkt att beställa kostar ca 2000:- inkl frakt. Då får man den måttbeställd. Har hört andra som beställt därifrån och varit mkt nöjda.
  • Blondie77

jag köpte rullar med jättefina vita papperdukar för 15 kr rullen på öb...där kan du spara flera hundra :)

• TigerLinn

tack för dina svar.
    själva festen kommer inte ksota nått menar då mat coh dryck då vi ska ha kvertavg om vi nu ska ha bröllop i sommar men tack.
    brudskålen blir alkoholfri som allt annat då vi ska ha alkoholfritt bröllop. blir väl en bål om vi nu ska ha det?
    har visserligen en kompis mamma som jobbar på en affär hon kanske kan beställa in alkoholfri cisder till personal rabatt? hmm kan vara värt att kolla upp..

när är det rea på brudklänningar?

plocka murgröna? nu låter jag kanske dum men växer de här uppe?

FruRålin080808 skrev 2008-03-10 19:42:45 följande:
    Försök att spara in på sånt som ni inte tycker är absolut nödvändigt. En vän till mig köpte sin klänning på rea(hon har strl 54)för 1500kr. Till dekorationen på borden kan man ju plocka murgröna själv. Om ni vill ha brudskål kan ni köpa ett vitt mosserande vin, tror att det heter Lambrusco och är billigt. istället för middag har vi valt att ha coctailparty istället för att få ner kostnaden. Om ni vill kan ni har middag för de närmaste och fest med tilltugg där vännerna är välkommna lite senare på kvällen. Om ni ändå vill ha middag kanske ni kan ha buffé och be någon gymnasieelev på hotell/restaurangprogrammet plocka fram och diska. Tårtan kan ni beställa från konditorprogrammet. Oftast är eleverna superduktiga. Lika så kan du göra med håruppsättningen en elev är oftast mycket billigare än en "färdig" frisör. Utnyttja kontakter och be om hjälp. Kanske kan ni önska bröllopsfesten i present av nära och kära? Blommorna kan u kankse spara in på eftersom du kan göra mycket själv...Kanske kan ni jobba extra någon helg för att få in lite mer pengar till ert bröllop? Lycka till!
  • TigerLinn

mmm har funderat på vart man kanhitta billig pappers duk.
    tack

Blondie77 skrev 2008-03-10 19:48:26 följande:
    jag köpte rullar med jättefina vita papperdukar för 15 kr rullen på öb...där kan du spara flera hundra :)
  • Blondie77

ang klänning så måttbeställde jag min och jag beställde en klänning med snörning i ryggen, på det viset kan du reglera själv om du vill ha den större eller mindre, jag är supernöjd med det valet :)

Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??