• TigerLinn

Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??

hej igen alla.
    ni är säkert less på mig nu.
    har skirvit många trådar och bett om hjäklp för att få ner kostnadrna i min och min m2bs kalkyl och nu börjar det blir brottom att bestämma sig om vi ska ha bröllops i sommar.

jag har gjort en kalkyl i exel och tänkte nu rada upp allt som vi har funderat på och pris sedan får ni gärna säga vad nui tycker och om ni kan komma med förslag på vad man kan göra

Brudklänning: (jag är stor har nog 50 i stl vet inte om jag vågar beställa mottbeställt) men max 5000kr får klänningen kosta (helt kring 3000 eller mindre)

Underkläder 300kr
    Smink: (ska sminka mig själv) 300kr
    håruppsättning: 1000 kr
    Ring: 1700 kr (den är egen designad och klar ska bara betalas.)

Mat/dryck/tårta: vi ska nog ta kuvert avg.

servering:(tänkte fråga några vänner de kanske ställe rupp gratis om man ahr tur men räknar med 1000kr iaf.

Brudskål: 300 kr (underar på att skippa de helt kanske)

inbjudnings kort insidan: (har utsidan) 150 kr
    kuvert 150 kr
    frimärken (ska lämna vissa personligen men räknar ändå högt) 110 kr

dekorstenar:(har vaser, ljus och servetter) 300kr
    Dukar: 500 kr
    blommor på borden ( om vi ska ha kanske skippar det) 500 kr

Brudbukett: 1000kr (blir nog billigare kanske 500 ska göra den själv är florist)
    Corsage x 2: 300kr
    tärnbuketer: 500 kr
    näbbbukett 300 kr
    solist i kyrkan (ska fråga någon vän) 0kr

fotograf: 1500 kr(kollade upp det med henne i veckan)
    fotograf under vigseln 800 kr( funderar på att be vänner coh bekanta)

ris och ris påsar: 500 kr (funderar även här på att kanske bara ha en korg med ris om jag inte hittar väldigt billigt tyg att sy själv i)

så snälla hjälp mig vad kan vi spara in mer på.. vi måste kommer ner misnt någon tusen lapp till :) om vi ska kunna göra detta.

vi har nu gott igenom detvi vill ha med och det som inte står med här har vi redan då vi förrut planerat en omgång men fick ställa in.. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 21:39
    har bilde rpå 4 buketter i galleri som ni kan titta på färgerna stämmer inte helt men

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:24
    fick just ett glädje besked. fråga en kompis till mig som bor 40 mil bort vad hon skulle ta om hon gjorde min frisyr och mina tärnaors frisyr (jag ahr aldrig tänkt betalas mina tärnaos frisyr men tänkte de kunde vara kul å ge dem ett förslag som de kan välja om de vill)

kompis som är utbildad frisör och jobbat många år.. sa GRATIS :)

givetvis blir hon gäst på bröllopet.. då där blev de 1000kr billigare i kalkylen + löshår och de.. har löshär hemma men menar kostnadena tt lägga in.. :D

• Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??
  • blommisen

jag har inte läst merän ditt inlägg ts men här kommer iaf mina budget tips

Underkläder kan du säkert få ner mer i pris
    Smink har du säkert hemma som du använder och du inte behöver köpa nytt iaf int för 300 :-

Jag vet inte hur många gäster ni är men jag köpte inbjudningskort på Panduro som vi ska skriva på själva 16 st med 16 kuvert 103:- då hade jag en rabatt kupong på 30% men jag tänker som så att folk slänger ändå inbjudan sen förutom ens familj typ, sen tillkommer frimärke

Måste du ha så dyr bukett, jag ska ha en bukett som kostar 150 :- , hur fin som helst och det är från en blomsterbutik

Näbbarna behöver kanske inte ha bukett,corsagen kan du säkert få ner i pris el ta en annan variant

rispåsar kan du skippa el kolla på Tradera el här på köp o sälj, det finns många som säljer för 2 :- st

Fotografering i kyrkan tycker jag känns onödig när så många av gästerna kommer fota.

Ska ni ha helt alkoholfritt på festen?

Kan du låna dukar från någon?

Lycka till

• TigerLinn

tack för ditt svar.

jo smink är räknat i överkant. men de är de flesta priserna :)
    jag har redan utsidna på korten färsig utskriva.. har gjort själv ska bara ha insidan... torr de pappret kommer gå på under 100kr.

buketten kommer bli billigare kommer gröa den själv men jag räknade även högt på den men ska bara ha rosor i den så kring 500 kr ca fö rmin de andra blir billigare de me :)

näbben har ajg fått tips om att det kan vara bra att hon har en bliten blomma i handen så hon har någonting att fokisera händerna på.. :) med tanke på hur hon är som person.

ris påsar ska vi nog skippa. kanske en skål med ris men inte mer än så...

fotograf i kykrkan ska vi skippa med ser det ut som.. :)

jo vi ska ha ha helt alkoholfritt pga alkoholism i släkten och för att 70% av gästerna är absolutister...

har ingen att låna dukar av.. undrar bara vem som skulle ha så många dukar?

blommisen skrev 2008-03-11 21:16:23 följande:
    jag har inte läst merän ditt inlägg ts men här kommer iaf mina budget tipsUnderkläder kan du säkert få ner mer i prisSmink har du säkert hemma som du använder och du inte behöver köpa nytt iaf int för 300 :-Jag vet inte hur många gäster ni är men jag köpte inbjudningskort på Panduro som vi ska skriva på själva 16 st med 16 kuvert 103:- då hade jag en rabatt kupong på 30% men jag tänker som så att folk slänger ändå inbjudan sen förutom ens familj typ, sen tillkommer frimärkeMåste du ha så dyr bukett, jag ska ha en bukett som kostar 150 :- , hur fin som helst och det är från en blomsterbutikNäbbarna behöver kanske inte ha bukett,corsagen kan du säkert få ner i pris el ta en annan variantrispåsar kan du skippa el kolla på Tradera el här på köp o sälj, det finns många som säljer för 2 :- stFotografering i kyrkan tycker jag känns onödig när så många av gästerna kommer fota.Ska ni ha helt alkoholfritt på festen? Kan du låna dukar från någon?Lycka till
  • blommisen

Måste tacka dig för tipset med ris i skål så det ska vi oxå ha nu

Hur många dukar är det ca?

Men det är bra att ni inte har alkohol för då blir det betydligt billigare även om det är kuvertavgift.

Ska ni ha någon dans? Cd är ju kanon iaf

Bra idé med buketten för brudnäbben, är personen i rätt ålder så hon kommer stå framme med er el springa runt el sitta i bänken

Våra barn kommer vara 1 o 2,5 år så dom får inga blommor o
    hålla i och inte heller några speciella kläder då dom inte kommer vara där framme så mycket och inte heller få vara med på festen, men är er brudnäbb äldre så är det ju annorlunda

Jag tycker det är jättebra att du räknar allt i överkant så blir det inga negativa överraskningar

• TigerLinn

vårna näbb om det blir bröllop i sommar kommer bara 4½ men hon är stor för din ålder. vet inte ännu om hon ska få sitta på en stol framme eller bar agå in med oss och sitta i bänken får se.

blommisen skrev 2008-03-11 21:33:00 följande:
    Måste tacka dig för tipset med ris i skål så det ska vi oxå ha nu Hur många dukar är det ca? Men det är bra att ni inte har alkohol för då blir det betydligt billigare även om det är kuvertavgift.Ska ni ha någon dans? Cd är ju kanon iafBra idé med buketten för brudnäbben, är personen i rätt ålder så hon kommer stå framme med er el springa runt el sitta i bänkenVåra barn kommer vara 1 o 2,5 år så dom får inga blommor o hålla i och inte heller några speciella kläder då dom inte kommer vara där framme så mycket och inte heller få vara med på festen, men är er brudnäbb äldre så är det ju annorlundaJag tycker det är jättebra att du räknar allt i överkant så blir det inga negativa överraskningar
  • grabbarna

här där jag bor får man låna dukar på församlingshemmet.det kan ju vara värt att kolla upp, annars har jag hört många som köper lakan på ikea för 7 el 9 kr st

• TigerLinn

mmm om vi börjar planera och alt går som de ska kommer vi ha festen på församlings hemmet de men de har ingea stora vita dukar :( som täcker hela bordet...

grabbarna skrev 2008-03-11 21:51:02 följande:
    här där jag bor får man låna dukar på församlingshemmet.det kan ju vara värt att kolla upp, annars har jag hört många som köper lakan på ikea för 7 el 9 kr st
  • grabbarna

nähä vad synd, det trodde jag var standard på ett församlingshem

• TigerLinn

mmm trodde jag med men är tydligen olika..

kollad epå ikeas hemsida de finna inga billiga lakan.. :( men har fått tips om papper rulla rpå ÖB :)

grabbarna skrev 2008-03-11 21:57:22 följande:
    nähä vad synd, det trodde jag var standard på ett församlingshem
  • blommisen

ja pappersrullar går ju utmärkt, om ni kör med lite dekoration som du skrivit så blir det kanon, slipper kemtvättsavgifter efteråt, bara att slänga KANON

• TigerLinn

mmm :) hoppas de finns den dagen men ska köpa iaf.. :)

blommisen skrev 2008-03-11 22:01:16 följande:
    ja pappersrullar går ju utmärkt, om ni kör med lite dekoration som du skrivit så blir det kanon, slipper kemtvättsavgifter efteråt, bara att slänga KANON
Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??