• sokkerstruten

Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!

Hej alla!

Läser mycket här på BT och får en känsla av att om man spenderar mycket pengar på sitt bröllop så ibland så ses det ner på en. Varför vet jag inte.

Alla "väljer" själva vad vad ens budjet blir och vad man har råd med, vissa fall kanske man inte kan välja, då ens ekonomi inte tillåter ett dyrt bröllop. Det är ingen som säger att ett sådant bröllop som kostar lite "mindre" kommer vara sämre än ett "påkostat".

Jag tycker det är tråkigt när man svara i forum ang. budjet och berättar vår. Och att man sedan fått tillbaka,
    "Gud vad mycket pengar, vi kommer bara lägga 300 kr/person på vårat bröllop, det verkar som om vi har fått mycket bättre pris än vad ni har!

Jag vill lägga mycket pengar på mitt bröllop, och vi känner att vi har råd med det! Varför är det så fel...?

En tråd för dem som inte dömmer, utan som förstår att man är olika, kanske?

Ni dom är nyfikna så kommer vårat gå på ca 200.000 kr ink Bröllopsresa. Nån mer som är i den prisklassen?

Finns dom som lägger mer eller mindre, kul för dom, eftersom dom oxå längtar till sin stora dag och älskar sina m2b´s! :)

• Svar på tråden Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!
  • Stjärnblomma
    Skottdagen2008 skrev 2008-03-19 09:04:23 följande:
    Vad jag inte kan förstå är hur man lyckas få ett bröllop för 12.000 kr?
    Vi gör det väääldigt litet och privat. Ingen fest, bara lunch med vittnen och vigselförrättaren efteråt. Det minskar ju av förklarliga skäl kostnaderna stort!

Ringar 5000, klänning 450, underkläder 600, skjorta 300, skor 300, blommor 1000 (max), hår 1000 (klipp o färgning som jag egentligen ändå skulle gjort), hotellnatt 1200, lunch 800, glas o falsk champagne 150 och kanske lite småkrafs för 1000. Någon bröllopsresa blir det inte just nu, kanske en storstadsweekend senare. Kunde förstås gjort det billigare ändå eftersom vi inte har någon fest, kunde låtit bli blommor och nya kläder, köpt billigare ringar. Men jag är nöjd, känns inte som jag offrat något.
  • Synthetic

Önskar verkligen vi kunde ha en hel helg på typ slott eller herrgård Men då jag precis strta företag så försvann visst hela kassan dit så måste vara väldigt snål Fördel dock är att klänningen blir minst bekymret, bara välja och vrak men resten blir tufft!

Så avundas lite alla som har råd men ser inte ner på dom De som gör det är nog bara avundsjuka för de inte kan göra ett pampipmp bröllop

• Skottdagen2008

Räknar inte ni med det ni köper eftersom med era löner, dva baa det som ni sparar ihop? Vi handlade lite då och då till bröllopet. Bara porton och program även fast vi gjorde dem själva kostade en del. vi skrev in varenda liten post i ett exceldokument för att håla reda på kostnader som på något sätt härörde till bröllopet fast sminket räknade jag inte för jag ville ändå skaffa nytt däremot undekläderna som var rätt så dyra som jag ahde till secret boxen de räknade jag med.

• Nienna
    Skottdagen2008 skrev 2008-03-19 11:07:19 följande:
    Räknar inte ni med det ni köper eftersom med era löner, dva baa det som ni sparar ihop? Vi handlade lite då och då till bröllopet. Bara porton och program även fast vi gjorde dem själva kostade en del. vi skrev in varenda liten post i ett exceldokument för att håla reda på kostnader som på något sätt härörde till bröllopet fast sminket räknade jag inte för jag ville ändå skaffa nytt däremot undekläderna som var rätt så dyra som jag ahde till secret boxen de räknade jag med.
    Nej tvärtom. Pengarna som vi köpte ringarna för (som vi hade på sparkontot) räknar vi inte in, vi räknar det vi köper eftersom med våra löner.

Vi handlar precis som ni lite då och då. Portot t.ex. gick på 55 kr och grejorna till inbjudningskorten räknar jag inte med eftersom jag hade redan det mesta av eftersom jag scrappar.

Men så håller jag inte stenkoll heller, vi har inte sagt att vi har en si eller så stor budget utan tar det eftersom. Det mesta är köpt nu, så nu kan vi börja spara ihop till maten och drycken, det räknar vi på att det ska gå på max 5000.

Ska också säga att hår och smink gör jag själv, plus att min syster ska fotografera oss, så där försvinner ju två ganska stora kostnader.
  • Bling75

Jag undrar också hur man räknar när man hamnar i 10.000 kr klassen, i alla fall om man har en del gäster, ska ha klänning, ring, hår, blommor mm. Bara ringen kostar mer än så för mig.

Vi lägger också väldigt mycket på vårt bröllop, men inte på festen. Men för vigseln och allt runtomkring den resan så har vi en budget på 200.000 kr för allt. Men då ingår ringar, kläder, skor, blommor, vigsel, 3 veckors lyxresa inkl. mat och dryck samt alla fickpengar.

Vi försöker sedan ha en budgetfest för 60 personer. Men trots att vi är hemma i vår trädgård och all mat kommer att lagas av familjen så är vi uppe i över 20.000 kr för bara festen och då ingår inte några kläder, blommor, transporter etc. utan bara festsaker, mat och dryck.

Men i slutändan är det viktigaste att alla är nöjda med sin dag oavsett vad den kostar. Men som sagt, jag tror att det finns lite av en sport i att få det att låta så billigt som möjligt, men att man då glömmer/gömmer kostnader. Och jag erkänner att jag också tycker det är lite konstigt att ta stora lån för en fest, men har man pengarna så...

• Nienna

Jag säger inte att vi hamnar under 10.000, det har jag också svårt att tänka mig om man inte gifter sig ensamma eller bara har bubbel och snittar efter vigseln el. dyl. Men under 20.000 tror jag nog att vi hamnar.

Jag ser det inte som nån sport att få det så billigt som möjligt, utan är helt enkelt tvungen då vi inte har några sparpengar att ta av (utom till ringarna då, resten ska gå till huset)) utan vi får ta saker eftersom och betala med det som blir över av våra löner. Jag har även sålt grejor som legat här hemma och skräpat på Tradera o dyl för att få extra pengar.

• Nienna

Har också svårt att förstå hur man kan ta lån till en fest, antingen sparar man väl tills man har pengarna som behövs eller så har man en mindre fest. Men alla gör ju sina egna val...

• paradisfågel
    Nienna skrev 2008-03-19 11:24:24 följande:
    Har också svårt att förstå hur man kan ta lån till en fest, antingen sparar man väl tills man har pengarna som behövs eller så har man en mindre fest. Men alla gör ju sina egna val...
    Håller med dig! Hade de inte varit för att vi ska spara ihop pengarna till vårt bröllop så hade vi nog sprungit iväg och gift oss redan idag.. Men nu väntar vi hellre så vi hinner spara ihop tills vi får ett bröllop som vi verkligen vill ha..

Sen har vi sagt att vi inte tänker ta något lån eller låta våra föräldrar hjälpa till ekonomiskt med bröllopet, men sen får de gärna hjälpa till praktiskt:-P
  • Skottdagen2008

Näe, jag tror inte att det är en sport att få det att låta billigt heller, men att man kanske räknar det lite olika. Vi räknar allt även fast vi hade pengar på sparkontot redan. Dvs varje kvitto som härrör till bröllopet på ett eller annat sätt blir inräknat i den totala kostnaden. Vi fick även pengar från mina föräldrar och från hans, men det gör ju inte att saker kostar mindre utan att vi inte behöve betala lika mycket, fast kvittona går in i pärmen så vi får koll på hur mycket det drog iväg. Dvs alla kostnader räknas oavsett vem som betalar

• Nienna
    Skottdagen2008 skrev 2008-03-19 11:29:32 följande:
    Näe, jag tror inte att det är en sport att få det att låta billigt heller, men att man kanske räknar det lite olika. Vi räknar allt även fast vi hade pengar på sparkontot redan. Dvs varje kvitto som härrör till bröllopet på ett eller annat sätt blir inräknat i den totala kostnaden. Vi fick även pengar från mina föräldrar och från hans, men det gör ju inte att saker kostar mindre utan att vi inte behöve betala lika mycket, fast kvittona går in i pärmen så vi får koll på hur mycket det drog iväg. Dvs alla kostnader räknas oavsett vem som betalar
    Jo, så är det säkert, alla räknar olika. Jag är inte så säker på att jag vill veta hur mycket det blir i slutändan och min sambo vill nog definitivt inte veta.
  • Äntligen är det min tur

Har alla räknat in bröllopsresan? Vi ska se hur mkt vi får ihop sen efteråt. Vi åker på en 3 dagars spa resa själva först, sen kommer den "riktiga" i Januarí efter sen.

Vi får inga bidrag från nån. Sliter o spar lite extra ist.

• sokkerstruten

ok! Vi bokar den genom solresor, är det samma måntro?
    Vi gifter oss i början av feb. så då är det säsong, tänkte sticka iväg några dagar efter bröllopet om det går!

Maldiverna är väl inte fy skam det heller!

Miss (snart mrs) A skrev 2008-03-19 10:02:08 följande:

Härligt att inte en enda tråkig kommentar lyckats smyga in än Alla bröllop är underbara oavsett pris. Vi funderade fram och tillbaka men till slut hamnade vi också i den prisklassen. Budgeten korrigeras upp hela tiden och vi ligger på över 200 tkr inkl resan. Men vi har råd så för oss fungerar det fint och vi känner att vi kan göra alla de saker vi vill.Sokkerstruten - ni gör min drömresa, vi ville till Tanzania/Zanzibar men gifter oss i april - mitt under regnperioden så då är det lite svårt att åka på safari Vi får spara den till en annan gång och åker till Maldiverna och slappar istället Ska bli underbart, om fem veckor är vi på väg!
  • PM4ever

De var skönt att läsa denna tråd. Jag har haft lite ångest för pengarna och vill dra ner allt så mycket det går. Igår när jag var här inne och snurrade blev jag osäker på klänningen. Jag har hittat min drömklänning för 6000 kr exl. ändringar och tillbehör. Men igår tänkte jag att vad onödigt att lägga det på en klänning jag aldrig ska använda mer och gick ut på blocket med en gång. Känner dock inte för en begagnad klänning.

Men nu när jag har läst igenom denna tråd så tror jag att jag har bestämt mig. Vi har ju egentligen råd så varför snåla, jag har ju drömt om denna dagen så länge.

Tack tjejer! Glad Påsk!

• jordgubbar och oboy
    PM4ever skrev 2008-03-20 07:40:16 följande:
    De var skönt att läsa denna tråd. Jag har haft lite ångest för pengarna och vill dra ner allt så mycket det går. Igår när jag var här inne och snurrade blev jag osäker på klänningen. Jag har hittat min drömklänning för 6000 kr exl. ändringar och tillbehör. Men igår tänkte jag att vad onödigt att lägga det på en klänning jag aldrig ska använda mer och gick ut på blocket med en gång. Känner dock inte för en begagnad klänning.Men nu när jag har läst igenom denna tråd så tror jag att jag har bestämt mig. Vi har ju egentligen råd så varför snåla, jag har ju drömt om denna dagen så länge.Tack tjejer! Glad Påsk!
    Vad kul att du hittat din drömklänning!
  • MissKay

I sverige har vi "den svenska avundsjukan" det spelar ingen roll vad folk gör lr hur mycket pengar folk lägger på olika saker ( bilar,båtar,hus osv ) Det är jäkligt trist :(

Jag skulle gärna lägga ut hur mycket pengar som helst på vårt bröllop men jag försöker få det så ekonomiskt som möjligt. Vi åker inte heller på nån bröllopsresa utan tar den när våra barn blivit större så de kan följa med och ha behållning av resan

• glad o go

vårt hamnar nog på ca 150.000 exkl resa och ringar. men allt går till sånt gäster njuter av. klänningen kostade knappt 2000 och är jättfin. fixar hår, smink, och naglar själv. jag är väldigt ekonomisk av mig men vi har tur att kunna lägga en hle del men har ingen lust att sprätta pengar på sånt som bara jag kan glädjas åt. däremot mat, dryck och lokal som alla njuter av.

• 08agusti08

jag har verkligen inte imot om andra lägger tusentalls upp til halv miljon på sitt bröllop men jag vill inte det och det e upp till var o en...
    vissa lägger flera tusen på sin ring jag har laggt under 500 kr på bådas ringar ... det e så livet e vi prioterar olika saker..
    så länge var o en är nöjda mid sin speciella dag...

• Miss (snart mrs) A

sokkerstruten, sant, Maldiverna kommer bli fantastiskt. Egentligen är vi aktivitetsmänniskor men efter mycket funderande bestämde vi oss för att sol och bad och dyk (och så lite golf och tennis såklart)kunde vara bra till bröllopsresan.

PM4ever, känner exakt som du, ibland känner man, oh, nej så mkt jag har lagt på det här och det här och vill spara in, men sen slår det mig - vi har ju faktiskt råd... och detta kommer bli den största, finaste, mest underbara festen i våra liv och då känns det ok igen!

Svar på tråden Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!