• sokkerstruten

Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!

Hej alla!

Läser mycket här på BT och får en känsla av att om man spenderar mycket pengar på sitt bröllop så ibland så ses det ner på en. Varför vet jag inte.

Alla "väljer" själva vad vad ens budjet blir och vad man har råd med, vissa fall kanske man inte kan välja, då ens ekonomi inte tillåter ett dyrt bröllop. Det är ingen som säger att ett sådant bröllop som kostar lite "mindre" kommer vara sämre än ett "påkostat".

Jag tycker det är tråkigt när man svara i forum ang. budjet och berättar vår. Och att man sedan fått tillbaka,
    "Gud vad mycket pengar, vi kommer bara lägga 300 kr/person på vårat bröllop, det verkar som om vi har fått mycket bättre pris än vad ni har!

Jag vill lägga mycket pengar på mitt bröllop, och vi känner att vi har råd med det! Varför är det så fel...?

En tråd för dem som inte dömmer, utan som förstår att man är olika, kanske?

Ni dom är nyfikna så kommer vårat gå på ca 200.000 kr ink Bröllopsresa. Nån mer som är i den prisklassen?

Finns dom som lägger mer eller mindre, kul för dom, eftersom dom oxå längtar till sin stora dag och älskar sina m2b´s! :)

• Svar på tråden Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!
  • Äntligen är det min tur

Jag/vi är också med i den lite dyrare varianten av bröllop.

Det är väl bara att strunta i vad folk tycker... Efter att ha hängt här ett tag nu så inser man att det finns både dom som är ute efter att bara tjafsa, avundsjuka mm.
    Kör ert eget rejs bara

Vi kommer ha ca 100 pers på middag o kanske 30 barn på vigseln.
    2dagar med picnic dag2.
    Många undrar vad kostnaden är, men låt dom undra då!

• Skottdagen2008

Vad jag inte kan förstå är hur man lyckas få ett bröllop för 12.000 kr? Jag tyckte vi ändå tänkte till och sparade in på vissa detaljker som var oviktigare än andra och likväl drog det iväg till 90 000 kr för 65 gäster.

Är verkligen alla utgifter medräknade eller väljer man att inte räkna med dem i bröllopspriset och varför?

Bara en hotellnatt går ju på ca. 1500 kr och vi var tvugna att sova 3 nätter. Mat och sånt oavsett om man lagar själv kostar ju också. Nu hade vi inte eget, men hur kommer ni ner i pris? Alla trycksaker kostar, blommor, kläder osv. Berätta gärna hur ni räknar?

• Fejs

Vi har vissa måsten. När vi började gör budget o visste vad vi ville ha på ett ungefär så trodde vi att ja men vi hamnar i medelklassen för ett bröllop. Jag vet inte hur andra gör verkar som om många får hjälp av nära och eller känner folk som kan ge rabatter och de väljer bufféer de ska laga själva etc. Vi vill inte ha det så, när vi summerar allt iknl förlovning och resa så hamnar vi på 180. Här på BT fick jag reda på att det är över medel, vi trodde vi var medelmåttor men de flöesta hamnar på 50 verkar det som.

• Nienna

Vi har tyvärr en väldigt begränsad budget, men hade jag haft obegränsat med pengar hade jag tagit med våra gäster (vi blir 30 st) till ett slott eller en herrgård i Sverige och haft ett tredagarsbröllop där man inte behövt fixa ett enda dugg själv. Sen hade det blivit en lång bröllopsresa till Karibien eller Seychellerna.

Nu blir det ett lördagsbröllop med efterföljande fest i bygdegården, vi fixar allt själva och sen blir det bröllopsresa till farmor och farfars lägenhet i Spanien. Men jag är glad ändå, för jag får gifta mig med min älskade och fira dagen med vår närmsta familj.

• Skottdagen2008

Men hur lyckas ni ändå komma ner i pris för oavsett om det är ni eller familjen som sponsrar lite så är det ju ändå en totalsumma. Jag har bara så svårt att förstå för allt kostar bara lite olika mycket. Att lyckas få ihop bröllop inkl. blommor, kläder, ringar, trycksaker, mat osv. till 10-20 000 kr är fantastiskt eller helt felräknat.

Nienna skrev 2008-03-19 09:21:10 följande:
    Vi har tyvärr en väldigt begränsad budget, men hade jag haft obegränsat med pengar hade jag tagit med våra gäster (vi blir 30 st) till ett slott eller en herrgård i Sverige och haft ett tredagarsbröllop där man inte behövt fixa ett enda dugg själv. Sen hade det blivit en lång bröllopsresa till Karibien eller Seychellerna.Nu blir det ett lördagsbröllop med efterföljande fest i bygdegården, vi fixar allt själva och sen blir det bröllopsresa till farmor och farfars lägenhet i Spanien. Men jag är glad ändå, för jag får gifta mig med min älskade och fira dagen med vår närmsta familj.
  • Juliazzb25

Våran bröllop har kostat ca 250.000 sek med allt.
    Det vill säga bröllopsresa med dock ej fick pengar till den.

Vi hade 150 gäster.

Billigare kunde inte vi komma undan eftersom vi ville att det skulle vara fint och lyxigt men jag förstår de som inte kan lägga lika mycket pengar.

Alla vi är olika...

Lycka till ni som planerar och som ska gifta er och jag önskar er all lycka och hoppas att ni kommer ha en underbar bröllop oavsett budget.

• Nienna
    Skottdagen2008 skrev 2008-03-19 09:31:07 följande:
    Men hur lyckas ni ändå komma ner i pris för oavsett om det är ni eller familjen som sponsrar lite så är det ju ändå en totalsumma. Jag har bara så svårt att förstå för allt kostar bara lite olika mycket. Att lyckas få ihop bröllop inkl. blommor, kläder, ringar, trycksaker, mat osv. till 10-20 000 kr är fantastiskt eller helt felräknat.
    Vi betalar allt själva, våra familjer ställer ev. upp och hjälper till att göra saker, men vi får inga pengabidrag.

Vi blir som sagt 30 gäster. Trycksakerna gör jag själv, vi har ingen lokalhyra, lagar all mat själva, köper blommor och binder bukett själv alt. plockar ängsblommor (om det finns några fina), jag har beställt klänning till mig och dottern från Kina, sambons kostym kommer från H&M, sonens från ebay, skor från ebay, vi kommer att ha blockljus och godis som bordsdekorationer, har köpt lakan till dukar och presentpapper som bordslöpare. Spriten köper mamma i Tyskland och tar med upp (hon bor i Skåne, vi i Jämtland).

Ringarna är väl den dyraste posten, men de gick på under 5.000 och de räknar jag inte in i budgeten då vi tog dem från vårt sparkonto och allt annat köper vi och betalar eftersom, med våra löner.

Jag har ju köpt en del andra saker som ska användas under dagen, men de räknar jag inte in då det var sånt jag skulle köpt ändå och det kommer att användas både innan och efter, t.ex. smink.

Sen kommer jag inte på något mer just nu.
  • Nienna

Och bröllopsresan är inte heller inräknad, då vi ska få den (flygresan) i bröllopspresent av min pappa.

• 20080719

Jag tycker också att bröllopet i princip kan kosta hur mkt som man har råd med, vårat går på 250 000 ungefär inkl bröllopsresan :)

If you got it, spend it ;)

• Miss (snart mrs) A

Härligt att inte en enda tråkig kommentar lyckats smyga in än

Alla bröllop är underbara oavsett pris. Vi funderade fram och tillbaka men till slut hamnade vi också i den prisklassen. Budgeten korrigeras upp hela tiden och vi ligger på över 200 tkr inkl resan. Men vi har råd så för oss fungerar det fint och vi känner att vi kan göra alla de saker vi vill.

Sokkerstruten - ni gör min drömresa, vi ville till Tanzania/Zanzibar men gifter oss i april - mitt under regnperioden så då är det lite svårt att åka på safari Vi får spara den till en annan gång och åker till Maldiverna och slappar istället Ska bli underbart, om fem veckor är vi på väg!

Svar på tråden Jag vill spendera mycket pengar på mitt bröllop!