Tänkte jag skulle fortsätta min berättelse...
Jo jag slutade när vi gick ut från kyrkan som man och hustru.
Utanför blev det grattiskramar och pussar och som ni sett ris och blombladskastning...Sen hoppar vi in i vår coola bil och åker mot restaurangen där möts vi av våra gäster och därföljer då brudskålen och traditionell lyckoönskning med salt och speciellt bakat bröd (härifrån saknas bilder från fotograferna för de fastnat i trafik) här börjar väl galenskaperna...då inte mitt bröllop heller blev totalt perfekt men men..
Denna hälsning med bröd och salt skall symbolisera att i vårt hem skall det aldrig saknas mat för dagen och och har man bröd och salt så klarar man allt...(litar på att mina gäster tagit kort på detta)...
Sen sätter vi oss tillrätta och blir så serverade soppan som syns på bilderna, det är en korv och potatissoppa som serveras i ett bröd, och på bröllop lägger de i ett ägg också för fruktsamheten i äktenskapet..
Till detta skulle det ha serverats öl men det kom aldrig någon så det blev verkligen på polskt vis, vodka!
Nu anländer fotograferna, stackarna...
Sen är det som om det blir eld i baken på restaurangen jisses ut med soppan och in med varmrätt och vin och allt, det smakade såååååå gott med mat kan jag säga klockan var nog 19 då kan jag tro och vi hade ätit en tidig frukost och en enkel sallad till lunch. Men hela varmrätten går så fort så till slut kallar jag till mig personal och säger att nu måste ni sakta in lite det går för fort gästerna hinner inte äta i lugn och ro.
Därefter följer kaffe och te, detta tror då våra gäster är till tårtan..fast vi förklarat att till tårtan serveras champange...så de sitter och smuttar..men jag skickar ord om att det kommer champange till tårtan...
Sen går vi då ut för att se vår eldshow.
Så häftigt, jag är så glad att vi la pengarna på detta, trots att det kostade så var det verkligen värt det!
Under denna tid hade jag hoppats att personalen skall ha plockat undan efter varmrätt...men nehe...hmm surnar till lite men samtidgt så uppfylld av kärlek och lycka så jag orkar inte bry mig...
Tycker sen att tårtan dröjer...
När den kommer förstår jag varför...vårt proslinsbrudpar från UK i serien Circel of love ser konstigt ut...varför jo för att restaurangen försökt limma ihop den eftersom den gått i tusen bitar...åh då var det nära att jag började grina, men såg att det hade servitrisen gjort så det räckte...de hade tappat den i golvet...jaja lämnar detta för stunden med en snabb mening till mamma att jag vill ha en ny sådan o det får restaurangen stå för jaja svarar hon vi tar det sen när vi skall betala....
Jaha och så ska vi äta tårtan som skulle vara av smaken mörk choklad och hallon, den skulle vara 8 kantig och i 2 plan..
in kommer ju inte det och så skulle det ju vara ett tunt lager sockermassa..nja tårtan smakar ...hmmmm ...misslyckad!
Inte som jag beställde iallafall den smakar Pigall ni vet den här chokladbiten med nougat och krisp..och sockermassan är tjock..jaja ingen som visste att tårtan var ett misslyckande...alla tyckte att åh så god den var...MMmm om man vill ha en pigalltårta så var den helt ok!...
Sen följer lite drinkar och tilltugg och en massa tokerier av gästerna och tal och upptåg..kl 23 skickar vi hem och tackar fotograferna för dagen! och ca kl 23,30 går vi in jag mamma och Johnny för att betala för allt så är ägaren helt tokig...för att han hade inte fått veta att eldshowgruppen skulle komma...nehe men det skiter väl vi i..jag hade skrivit kontrakt med gruppen att det är deras ansvar att kontakta restaurangen vilket de gjort och det hade vart ok med festfixartjejerna, att de inte meddelat honom bryr jag mig mindre i...då säger karl att pga den psykiska anspelning detta innebar med denna eldshow så vill han släta över detta med att att dra ett streck över detta att de pajat vår tårtdekoration...SURE!!! Glöm det!!!
Varpå det utbryter mindre trevliga polska meningar mellan mig och ägaren stå där och nedvärdera mig som brud/oss som brudpar/gästerna som betalande kunder, tyckte jag var sååå lågt.
Detta var mitt bröllop och om det inte var tillräckligt viktigt och stort för hans tycke så skiter jag i det jag betalar för att han och hans personal skall göra som jag säger...
Som tur är så gifte jag mig med den lugnaste och omtänksammaste mannen, så han avslutar detta tillsammans med min nästan lika hysteriska mamma, sen drar han ut mig därifrån innan nåt mer skulle hända, mamma stannar kvar och skäller ut ägaren efter noter, vem tror han att han är osv osv...
Usch det var jobbigt...men vi tar sedan adjö av vänner och släkt och de lämnar restaurangen efter ett tag och vi tar lite grejer med oss och knatar upp till vårt hotell och vår svit, händelserna där är brudparets hemlighet
Detta är Bröllopsdagen!
Dagen därpå åker vi till gästhotellet och fikar kl 12 med gästerna och tackar de polska gästerna som därefter lämnar oss.
Då tar jag och Johnny med oss några gäster och svärmor och Johnnys dotter på stan, in till Gdansk för lite sightseeing..
Kvällen slutar med att vi alla sluter upp igen och äter en underbar middag på en restaurang i Sopot (kurort och partyställe många restauranger osv) kl 6:10 på måndag morron reste vi åter till Sverige, och kl 10 på tisdag morron så flyfte planet mot Mauritius!!
Detta är så historien om de 3 dagars polska/svenska bröllop i Gdansk den 5 april 2008 mellan Natalia & Johnny Haglund.
Kram