• 20080802

No no att prata om möhippan i förväg??

Hej!

Jag undrar lite nyfiket hur ni tänker kring era kommande möhippor. Jag är hyggligt säker på att min bästa vän och min syster kommer slå sig ihop och planera hippa även om ingen av dem är den "hippande typen" (va i hela friden nu det skulle vara). Vi har en lång gästlista och jag kan inte låta bli att fundera på om de kommer bjuda in ALLA tjejer till hippan eller om de kommer göra ett urval. Känner personligen att det finns en hel del som jag lika gärna kan vara utan eftersom jag inte känner dem särskilt väl. Jag har inget emot dem, det är int edet, men jag har hellre mina tio närmsta vänner än tjugofem tjejer som jag knappt känner.

Men till den egentliga frågan...

Tycker ni att det är "förbjudet" att prata om sin egen eventuella hippa eller är det ok att diskutera den med dem som kommer ta hand om den?

• Svar på tråden No no att prata om möhippan i förväg??
  • majsannio

Jag tycker nog personligen att man kan fråga de flesta (inte mamma o svärmor kanske) och sen får de ta ställning till det hela själva. Sist när vi var bjudna på bröllop så hade jag aldrig träffat brudparet (de bor 70 mil bort, min m2b kusin,)
    blev ändå tillfrågad, men tackade nej för att jag hade ju aldrig träffat tjejen.

• Lady o Lufsen

...exakt DÄR har du poängen med mina inlägg
    Du blev inbjuden och välkomnad i vilken "rangordning" du än befann dig till bruden och fick SJÄLV välja om du skulle komma eller ej

majsannio skrev 2008-05-07 20:49:16 följande:
    Jag tycker nog personligen att man kan fråga de flesta (inte mamma o svärmor kanske) och sen får de ta ställning till det hela själva. Sist när vi var bjudna på bröllop så hade jag aldrig träffat brudparet (de bor 70 mil bort, min m2b kusin,)blev ändå tillfrågad, men tackade nej för att jag hade ju aldrig träffat tjejen.
  • blivande fru carlsson

Själv skulle jag aldrig tala om möhippa med min tärna eller andra vänner men jag tycker: Ju fler desto roligare...

• Ljungfru

Jag tycker det är okey att tala om för sina väninnor vad man absolut inte vill vara med om på sin möhippa och vad man gärna vill vara med om.
    Vill man annars inte prata om möhippan med väninnorna kan man be sin m2b tala med de som håller i möhippan och berätta vad som skulle vara uppskattat och inte.

• valkyriana

Min ena tärna ville ha hjälp med telefon nummer och dylikt. Min andra tärna frågade vad jag skulle vilja göra.
    Vi har alla skämtat om vad vi ska göra- rekord i knyppling- vi ska knyppla runt jorden, knyppla din egen bröllopskänning, gör dei egen getost osv
    Knyppling är något av det tråkigase vi kan tänka oss...
    Hoppas ingen känner sig påhoppad

• valkyriana

Jag hoppas att de lyckas överaska mig ändå...

Fast inte med knyppling

• Pumpkin

Jag har bjudit in både mamma och moster

majsannio skrev 2008-05-07 20:49:16 följande:
    Jag tycker nog personligen att man kan fråga de flesta (inte mamma o svärmor kanske) och sen får de ta ställning till det hela själva. Sist när vi var bjudna på bröllop så hade jag aldrig träffat brudparet (de bor 70 mil bort, min m2b kusin,)blev ändå tillfrågad, men tackade nej för att jag hade ju aldrig träffat tjejen.
  • Anja 19 juli 2008

men fy så hemskt... den sitsen hade jag aldrig velat hamna i. diskuterade det m mina väninnor nämligen och vi var rörande överrens om att man ABSOLUT INTE vill bli tillfrågad när man ej känner bruden för att tacka nej känns så jä..la respektlöst och otacksamt.

Hoppas aldrig jag blir tillfrågad om möhippa ifall jag blir bjuden på ett bröllop där jag inte känner bruden så väl för jag hade inte vetat vilken fot jag skulle stå på.

• Anja 19 juli 2008

Lady och lufsen

vem har talat om RANGORDNING? Ingen i denna tråden iallfall. Man VET väl vilka som är ens närmsta vänner? det vet förhoppningsvis vännerna oxå. Ingen avlägsen person väntar sig att bli inbjuden t en möhippa. Det är jag ganska säker på. Det skulle ju verkligen bara kännas obekvämt att bli tillfrågad!

• Anja 19 juli 2008

Man kan ju skriva in sina önskemål på sin bröllopshemsida! Det har jag gjort

Förhoppningsvis tittar ens tärnor/väninnor där då och då

• Lady o Lufsen

Jag vet inte om du har läst fel i mina inlägg? Eller om du kanske väljer att missförstå...

Jag har aldrig påstått att NÅGON här inne har talat om "rangordning"???
    Det var mitt alldeles eget valda ord för att ge MIN högst personliga syn på saken...

Dessutom var och är MIN filosofi att det INTE bara är dom närmsta vännerna som bör bli inbjudna- har aldrig gett rådet till någon att göra så....det är ju precis det som gör att vi är olika!

I rest my case...

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-07 23:09:02 följande:

Lady och lufsenvem har talat om RANGORDNING? Ingen i denna tråden iallfall. Man VET väl vilka som är ens närmsta vänner? det vet förhoppningsvis vännerna oxå. Ingen avlägsen person väntar sig att bli inbjuden t en möhippa. Det är jag ganska säker på. Det skulle ju verkligen bara kännas obekvämt att bli tillfrågad!
  • Anja 19 juli 2008

och jag småler

Jag börjar nojja mer o mer ang möhippan...

Min sambo ville ju veta när den ska vara, men det fick han inte sa min toastmistress. Han behöver inte oroa sig det minsta, det kommer inte påverka honom sa hon. Alltså måste de ju ha fixat barnvakt åt våra barn oxå (eftersom jag o sambon jobbar om varandra på helgerna)!!!

Nu börjar jag bli riktigt undrande.

De vågade inte säga nåt t honom för de tror jag ska pressa det ur honom, haha...

Jag vill ju verkligen inget veta! Överraskningsmomentet är ju sååå häftigt!

• Vidalila

Mina tärnor har bett om en lista med samtliga inbjudna tjejer och från min sida av släkten. Jag har försökt ge dom lite hintar men de är behårda - inte ett knyst, take it or leave it. Men jag tycker det är fånigt att hålla på och luska och diskutera. Det ska ju vara en överraskning!

• Bedofroses

Jag gav en lista på de jag ville ha med på hippan

• konichiwa girl

Tjejen som ordnade min hippa frågade om det var någon inbjuden (till bröllopet) som jag inte ville ha där. Jag svarade mamma och svärmor.

• lillaj

Shit nu fick jag ju ont i magen för vi ordnade en möhippa för nån vecka sen för en kompis och vi valde faktiskt ut vilka vi bjöd så vi bjöd inte mamma, moster etc men det kanske är helg fel.. Vi tänkte helt enkelt mest på kompisgänget och kanske brorsans tjej etc

• stinakina

Jag har inte orkat läsa hela tråden.
    Men nog har vi pratat om min hippa en del, bla har min kusin väldigt mycket åsikter.
    Jag blev oväntat gravid (har tyvärr fått missfall, skulle ha varit i 5:e månaden nu) då sa hon- jaha, då kan ju du glömma hippa! ???? va? kan man inte få en hippa om man är gravid undrar jag? har det med alkohol att göra?

Min dotter som är 19 är min tärna, hon ser fram mot en hippa, men återigen, min kusin säger då, DU kan ju glömma att du får vara med...

Alltså allvarligt, hon är skitkonstig!
    Toastmadame (en annan kusin till mig, syster till denna andra) sa till min väninna en dag- vi måste snacka du och jag...(sen gick hon bara)
    Min väninna stod helt frågande, va?? vad vill hon mig? frågade hon!
    Jag hintade att det kanske gällde en hippa..då passade jag på att säga, min dotter ska vara med, annars går jag hem på engång...PUNKT SLUT!

Alla som vill tycker jag ska få vara med, vill inte att det ska bli nån jävla VIP klubb, mamma, mostrar ja you name it...allt eller inget, hatar om nån skulle känna sig förbisedd.

• Troll-P

Långt innan jag träffade min man så pratade vi i närmsta tjejgänget om möhippa - vad vi gillar, inte gillar osv.

När vi förlovade oss så visste jag att jag skulle få en hippa eftersom det är självklart i vårt gäng. Därför kunde jag även skicka en lista till tärnan på alla som var bjudna på bröllopet. Listan innehöll utöver namn även: relation till brudparet, adress, e-mail, mobilnummer. Samma lista skickade jag till marskalken. Tärna och marskalk lever ett hektiskt liv med familj och jobb - tyckte inte att de skulle behöva leka detektiver för att få fram info vi redan hade. Plus att de slapp glömma bort någon.

Svar på tråden No no att prata om möhippan i förväg??