• BMTS

Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?

Jag och min pojkvän har lite olika arbetssituationer då jag är anställd med begränsad semester medan min pojkvän har eget företag och därmed har möjlighet att vara ledig så mycket han vill. Det här har börjat skapa en del konflikter mellan oss då jag börjar tycka att han är lite FÖR benägen att tacka ja till resor med kompisar, när jag inte kan åka med.

Missförstå mig rätt - jag älskar att resa precis som min pojkvän och jag kan förstå att han vill passa på att resa mycket när han nu har möjligheten. Däremot börjar det kännas mer och mer jobbigt för mig att ständigt vara den som är hemma och väntar på att han ska komma tillbaka och berätta om allt han har upplevt utan mig. Jag har inte gjort en enda resa utan min pojkvän sedan vi träffades utan har i stället prioriterat att åka bort med honom. Han har däremot gjort 7-8 resor utan mig, på totalt 19 månader.

Vissa saker ser jag som mer OK - t ex en resa med sin bror och hans barn är inga problem för mig. Däremot sommarens två kommande partyresor med blandade gäng av singlar, killar och tjejer, mår jag verkligen dåligt av. Vi har pratat och pratat om det här utan att komma till en lösning och det börjar bli ett allt större problem mellan oss.

Jag vill egentligen inte hindra min pojkvän från något - min önskan är i stället att han ska välja att vara hos mig trots att hans kompisar har något annat kul förslag. Inte hela tiden men mer än idag åtminstone. 1-2 resor per år hade jag kunnat ta men 4-5 är mer än jag mår bra av.

Jag har pratat med vänner och vissa tycker att det min pojkvän gör är helt oacceptabelt medan andra tycker det är helt OK. Hur ser ni på sånt här? Och hur ska vi komma vidare i det här utan att prata sönder oss helt?

• Svar på tråden Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?
  • brudensara

Och du BMTS, jag förstår verkligen att du vill känna att din pojkvän inte alltid väljer sina kompisar utan dig!

• Zozo

Jag kan halla med brudensara om att det egentligen i mitt huvud skulle bli problem först om han inte ville/att jag inte FICK följa med.; Är det bara sa att jag inte KAN är det en lite annan sak, och sa beror det pa resans längd och ev kostnad med. En helg med polaren ser jag inte som en resa, men en vecka pa Bali (dit jag ocksa skulle vilja aka) hade jag inte tyckt var sa kul..

• 20talsbruden

Jag förstår, som föregående har sagt, att du vill bli prioriterad av din pojkvän!! För mig är situationen den omvända, min pojkvän brukar överlag tycka det är meningslöst att göra saker med andra än mig...och det kan jag bli galen på!!! Tycker det känns läskigt att han bygger upp allt kring mig...man är aldrig nöjd Nej, men den omtalade balansen är kanske något att sträva efter!

• Aleta

Oj vad tråkigt att det där med otrohet hände i början av er relation. Då tycker jag också att han har ett mycket större ansvar att visa att det är dig han helst väljer.
    Därmed inte sagt att han ska vara hemma jämt, men du ska känna att du är den han älskar.

• Cackis

Min blivande är resejournalist, så då kan du ju gissa att han är borta rätt mycket ..... Ca en gång per månad som mest. Bara det senaste halvåret har han hunnit vara i både Indien, New York, Dubai, Malaysia, Österrike och Lettland.

Det var tufft i början, framför allt som jag också älskar att resa, men precis som du TS, är anställd och har begränsad semester. Jag gnällde också i början, vilket bara gav honom dåligt samvete. Det har jag slutat med nu, i stället säger jag bara: Ha det så kul, det ska jag ha, typ. Det gav motsatt effekt faktiskt. Nu säger han ofta i stället hur mycket han kommer sakna mig när han reser bort

Vad gäller din sambos jobbresor så är det nog bara att vänja sig. Bestäm dig för att ha kul och må bra när han är borta. Jag brukar leva "ungkarlsliv" när jag är ensam hemma - strunta i plocka undan, städa och bädda sängen, äter massa onyttig snabbmat eller sånt som sambon ändå inte gillar, kollar på Sex and the City tex, fikar/lunchar med kompisar, eller går ut och har en riktig tjejkväll med massa skvaller och fnitter. Jag försöker må bra helt enkelt. För då får min sambo en glad och positiv flickvän - och jag får en pojkvän som längtar hem till mig, trots att han är utomlands pch upplever massa spännande saker.

Vad gäller resorna med kompisarna så får ni försöka hitta en kompromiss. Min kille är betydligt mer social än jag och har bland annat flera tjejkompisar som han hänger med. Många bor på andra ställen så i bland åker han iväg och övernattar. Det är också nåt jag lärt mig leva med. Men det är klart att jag i bland kan känna mig bitter och less på att jag inte har samma frihet och samma umgänge.

Lycka till!

• BMTS

Cackis, vill bara förtydliga att min pojkvän inte göra några jobbresor utan det är enbart privata resor det är tal om för hans del.

• pluttefisa

Jag forstar att du inte tycker om situationen som du ar i och jag hade definitivt inte tyckt om den. Att sticka ivag pa fylle-singel resor nar du ar i ett stabilt forhallande tycker inte jag ar nagot som ar schysst mot sin partner, oavsett om du kan ta semester eller inte. Om han har det behovet borde han kanske vara singel istallet. Om han dessutom har varit otrogen sa borde han ju forsoka bygga upp fortroendet mellan er tva och inte sticka ivag pa en massa party resor utan dig.

• Babajaga

Jag skulle inte tycka att det OK att han reste så mycket utan mig av den anledningen att man då skulle leva 2 separata liv och börja glida isär. För mig skulle det var början på slutet av relationen.

• Bride in England
    BMTS skrev 2008-06-11 11:44:47 följande:
    Sommargrönt, det är svårt att förklara det här! Generellt kan jag väl säga att jag har väldigt låg självkänsla och för mig är det viktigt att känna att jag är mest speciell av alla tjejer för min pojkvän. Han har massor av tjejkompisar som han ofta talar om på ett väldigt positivt sätt och det kan vara svårt för mig att ta detta ibland. Det är helt enkelt svårt för mig att se honom komma "för nära" sina tjejkompisar - hur märkligt det än låter.
    Forstar precis vad du menar!! Jag hade kant mig valdigt illa till mods om min pojkvan foredrog att aka ivag med andra tjejer och killar och ha kul med dem, istallet for att vara med mig. Inte for att jag tror att han skulle vara otrogen, utan for att han prioriterar fel saker. Varfor vill han uppleva massa saker utan mig, som ar hans livskamrat? Det ar det som hade sarat mig. Jag tycker du har all anledning att ta ill upp. Hade det som sagt gallt ett par resor per ar hade det varit ok. Men detta tycker jag ar pa snudden till hansynslost. Jag hade aldrig kunnat med att gora sa mot den jag alskar. Ta upp det med honom pa riktigt och anklaga honom INTE utan prata BARA om dina kanslor. Lycka till!
  • Maria2009
    Aleta skrev 2008-06-11 12:04:11 följande:
    Idag är jag i ett förhållande där vi tillåter varandra att göra allt som man tycker är roligt och gläds tillsammans att den andre har roligt. Det har mynnat ut i att vi båda tycker att det är roligare att vara tillsammans och därför tackar nej till en del saker. Ibland så övertalar vi till och med den andra att åka iväg på något om det verkar roligt.
    Precis så där har vi det också, vi trivs så grymt bra tillsammans att ingen av oss egentligen vill åka iväg utan den andre. Det är synd att TS kille verkligen verkar vilja åka iväg så ofta själv, speciellt på "singelfestarresor", något min sambo inte skulle vilja göra ens om han hade chansen. Det är klart att det beror på vilken typ av person man är, men att åka iväg så ofta utan varandra och inte heller ta hänsyn till den som inte har möjlighet, där fattas det respekt... Hoppas det löser sig.
Svar på tråden Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?