• BMTS

Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?

Jag och min pojkvän har lite olika arbetssituationer då jag är anställd med begränsad semester medan min pojkvän har eget företag och därmed har möjlighet att vara ledig så mycket han vill. Det här har börjat skapa en del konflikter mellan oss då jag börjar tycka att han är lite FÖR benägen att tacka ja till resor med kompisar, när jag inte kan åka med.

Missförstå mig rätt - jag älskar att resa precis som min pojkvän och jag kan förstå att han vill passa på att resa mycket när han nu har möjligheten. Däremot börjar det kännas mer och mer jobbigt för mig att ständigt vara den som är hemma och väntar på att han ska komma tillbaka och berätta om allt han har upplevt utan mig. Jag har inte gjort en enda resa utan min pojkvän sedan vi träffades utan har i stället prioriterat att åka bort med honom. Han har däremot gjort 7-8 resor utan mig, på totalt 19 månader.

Vissa saker ser jag som mer OK - t ex en resa med sin bror och hans barn är inga problem för mig. Däremot sommarens två kommande partyresor med blandade gäng av singlar, killar och tjejer, mår jag verkligen dåligt av. Vi har pratat och pratat om det här utan att komma till en lösning och det börjar bli ett allt större problem mellan oss.

Jag vill egentligen inte hindra min pojkvän från något - min önskan är i stället att han ska välja att vara hos mig trots att hans kompisar har något annat kul förslag. Inte hela tiden men mer än idag åtminstone. 1-2 resor per år hade jag kunnat ta men 4-5 är mer än jag mår bra av.

Jag har pratat med vänner och vissa tycker att det min pojkvän gör är helt oacceptabelt medan andra tycker det är helt OK. Hur ser ni på sånt här? Och hur ska vi komma vidare i det här utan att prata sönder oss helt?

• Svar på tråden Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?
  • CamillaetCamillus
    BMTS skrev 2008-06-11 12:39:06 följande:
    Vi har en historia med otrohet som inträffade i början av vår relation och därför är det extra viktigt för mig idag att kunna lita på min pojkvän till 100%. Kanske är det också därför jag fortfarande har svårt att se honom stå nära andra tjejer, och tro mig, jag jobbar massor med att få tillbaka hela mitt förtroende för honom igen, även om det tar tid.
    Vill bara påpeka att om det är han som har varit otrogen så är det i första hand HANS ansvar att bygga upp Ditt förtroende för honom igen, inte Ditt. Han måste göra sig förtjänt av Din tillit, när det nu är han som har sumpat den till att börja med. Därmed har han ytterligare anledning att visa TYDLIGT att det är Dig han prioriterar och inte andra relationer, annars har han inte gjort sig förtjänt av Dig.
  • Bride in England
    CamillaetCamillus skrev 2008-06-11 15:23:52 följande:
    Vill bara påpeka att om det är han som har varit otrogen så är det i första hand HANS ansvar att bygga upp Ditt förtroende för honom igen, inte Ditt. Han måste göra sig förtjänt av Din tillit, när det nu är han som har sumpat den till att börja med. Därmed har han ytterligare anledning att visa TYDLIGT att det är Dig han prioriterar och inte andra relationer, annars har han inte gjort sig förtjänt av Dig.
    Haller med till punkt och pricka.
  • Mrs Spencer 2b

Jag ar ledsen for din skull och tycker det verkar valdigt konstigt att din pojkvan gor sadana val. Jag tror att man kan lita pa varandra hur mycket som helst, men sjalvklart ar det storre risk att otrohet forekommer en person/eller bada ar ute i svangen ofta pa egen hand med eller utan andra singlar.

Jag tror inte att man ALLTID maste vara olycklig for att man traffar en annan oplanerat.

Hur lange har ni varit tillsammans och nar ska ni gifta er? Ar ni lika som personer annars?

• Cackis

BMTS skrev 2008-06-11 14:18:33 följande:

Cackis, vill bara förtydliga att min pojkvän inte göra några jobbresor utan det är enbart privata resor det är tal om för hans del.
    Aj då, trodde jag läste ordentligt, men tydligen inte. Sorry! Ja, då kommer saken i ett helt annat läge, det förstår jag.
  • 090208

Lamna honom ifred! Inte alla som kan resa sa ofta, unna honom det. Och att han reser med singlar spelar val ingen roll??

Jag tycker faktiskt du ar orattvis och sjalvisk, forhoppningsvis kommer ni leva ihop i 60 ar till sa ni kommer ha gott om tid tilsammans. Dessutom kommer han inte kunna gora sant har nar ni har familj, allt detta resande ar ju begransat.

Men samtidigt forstar jag ju att man blir lite avis nar han far resa en massa... Spara ihop en massa pengar tillsammans, sen tar du tjansteledigt i nagra manader, sa reser ni jorden runt eller nat!

• SnuttisSessan

Jag tycker du ska uppmuntra din man att spara pengarna på alla resor han annars skulle göra utan dig för ett gemensamt mål, En pangresa som ni båda kan åka på och få ut något av.

Sorgligt att han har ett behov av att åka på resor utan dig, jag skulle bli så sårad, precis som du beskriver att du blir. Du är värdefull och underbar, synd att han inte förstår det tycker jag!

• CamillaetCamillus

090208: Nu känner förstås ingen av oss till hela historien kring detta, men, om han nu har varit otrogen är det väl snarast han som har varit orättvis och självisk till att börja med? I mina öron låter det som om han har en hel del att ta igen, han har inte direkt en massa frihet innestående att ta ut efter vad som hänt. I en trygg och stabil relation håller jag med om att det kan vara viktigt att unna varandra att ha roligt på egen hand om det är vad man vill. Men här låter det inte riktigt som om det finns plats för det ännu.

• Bella 81

I viss mån måste man nog låta sin partner göra saker ensam/utan att man själv är med. Men om min fästman skulle resa bort på fritidsresor utan mig mer än ett par gånger per år skulle jag bli grön av avund eftersom jag också gillar att resa. Och att göra sin partner grön av avund regelbundet är inte juste.

• hondafreak

Det viktigaste i vårt förhållande är att man valt att vara tillsammans och man vill umgås med den andre. Det innebär att man inte reser bort utan den andra parten mer än för jobbets skull. Jag skulle inte komma på tanken att lämna min sambo hemma och åka nånstans med kompisar på semester. Inte en chans. Han är för viktigt för mig, och tiden vi inte är tillsammans räknas liksom inte för oss. Det är bara tidsfördriv men betyder ingenting. Så vi vill vara tillsammans.
    Det har inget med avundsjuka att göra. Bara att man förspiller tid man skulle kunnat vara tillsamans, om inte på dagtid iaf. kvällar och nätter.

• anne på grönkulla

Visst ska man kunna resa var för sig i en relation. Problemet är väl dels om parterna har olika prioriteringar både om tid och om pengar. Grejen med en relation är väl att ha en gemensam vision, man måste inte göra allt tillsammans jämt, men man måste nog ha en gemensam bild om hur man vill ha sitt "vi" och hur mycket man ska lägga på det. En gemensam plan/dröm att förverkliga ihop är bra!

Svar på tråden Hur ofta är det OK att din partner reser bort utan dig?