Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

Ja just det - tänkte inte på det...

Springer som en tätting mellan datorn & dottern - hon började krypa "på riktigt" i fredags & det märks om man säger så Måste nog gå ut snart, tror hon är lite rastlös... Då sitter hon i vagnen & man vet vart man har henne...

• Piggelin1

Bara du & jag som är inne & babblar idag

• Piggelin1

japp förmodligen! Mannen jobbar sin sista vecka nu innan semestern, ser fram emot ledigheten nu, även om jag inte har ngn "riktig" semester i år.

• Piggelin1

Nenne, Ab Fab med flera - köpte denna boken förra sommaren innan vi åkte till Amerikat. Tror jag köpte den på Designtorget.
    www.adlibris.com/se/product.aspx
    En hel del bra tips!

Nenne - häromveckan såg jag ett reportage på nyheterna på TV från just affären B&H, som handlade om att svenskarna shoppade mkt i NYC & att man hör svenska talas lite varstans på Manhattan.

Ab Fab - ska helt klart seriöst fundera på att kopiera er tjejresa!

• Piggelin1

Hej på er!

Nu har jag börjat fixa viktiga saker inför Italien-resan, nämligen varit inne på systemets hemsida & plockat fram alla viner som kommer från Venetien, stoppat in i ett xls-ark med priserna med. Redo att shoppa vin på resan
    Rosen, tror det var du som tipsade om detta inför SA-resan, så nu kom jag på att det kan ju vara lämpligt att göra likadant nu till denna resan! Hmmm, kanske ska göra det med Alsace med, eftersom vi förmodligen åker dit också

• Piggelin1

Hoppas ni haft en skön helg allihopa!

Satt på Grill Al Mundo en sväng i lördags em (hmm, heter det så, stället vid stora teatern?) - de verkade ha massor med god mat där, men vi nöjde oss med nachos & guacamole. Men jag måste säga att guacamolen helt klart var bättre än på de flesta andra ställen jag testat förut, mer "riktig" med bitar i & mkt färsk koriander. Hemmafriterade nachos dessutom & rent allmänt väldigt generöst - blev ju rentav mätt på det!

• Piggelin1

MrsB - jag gör med jämna mellanrum massor av reklam för Österlen här i tråden Jag älskar verkligen den landsändan! Vi ska dit på bröllop i slutet av augusti - ser fram emot detta!

• Piggelin1

God afton, ett snabbt inhopp innan jag hoppar i säng!

MrsB, jag har en kompis som var iväg till Mallis med sin 8-månaders i förra veckan & det gick jättebra i värmen. En annan kompis var iväg med sin bebis på Malta för en månad sen & det gick också hur bra som helst. Fast i ert fall är det ju inte bara värmen, utan lite pengarna med förstås. Men det funkar iaf för bebisarna, verkar det som. Hmmm, vid närmare eftertanke så föds det ju barn i de länderna med, & de grejar ju det

Rosen, vad kul med Köpenhamn! Det är alltid mysigt att åka dit!
    Men vad kul att ni ska till Götet snart! Om du/ni vill & har tid & lust, så ses jag gärna! Om det är under aug, så kan jag när som helst från mitten av månaden & framåt, sen börjar jag jobba igen den 1 sept.
    ...och du, mannen har stenkoll på både Lappis (som han faktist också träffade lite snabbt nu senast i Sthlm!) & dig! Speciellt efter vår lunch i juni, men även innan ism allt SA-prat

Tooticki, har bara varit i Åhus en enda gång & då var det ism att jag under en period jobbade några mil därifrån & passade på att hälsa på en gammal kompis som bor i Åhus. Men det enda jag såg av stan var villaområdet där de bor Men vad jag förstått så trivs de bra där. De bodde många år i Sthlm & kompisens krav om de flyttade var att komma nära vattnet, helst västkustens vatten. Men sen fick hennes man jobb i Åhus & där fanns ju också vatten, om än bräckt sådant

Lappis - oj, vilken ballongtur! Lät mannen läsa din story & han sa spontant att den i flera avseenden påminde om vår för ett år sen! Vi fick ju vår tur också uppskjuten x antal ggr, sen flög vi inte heller över stan (lyfte i Majorna & flög över Hisingen vidare norrut) pga vindarna, vår pilot försökte också landa massor av ggr (strök längs med trätopparna flera ggr) & till slut hamnade långt norr om Kungälv på en åker (inte alls lika dramatisk landning som er, tack & lov!) & den sista biten såg vi två killar på motorcyklar som följde oss & när vi landat, så visade sig en av dem vara en kollega till mannen!

Kul med Portugal-boken, själv har jag hämtat ut ett paket med "Provsmakning i Alscace" & ett gäng böcker till nu ikväll! Ser fram emot trevlig läsning!

Kängu - vad trist att ni fick en kass servitris på Grill Al Mundo Vi hade nämligen en supetrevlig tjej! Apropå maten så kan jag iofs tänka mig att den inte är superavancerad, jag jämförde nog mest med de andra krogarna i samma krokar, dvs alla ställena på avenyn etc. I det sammanhanget var den ju bra!
    På tal om aveny-krogarna förresten - var ner en vända på stan igår runt lunch/tidig em & i ärlighetens namn svor jag en del åt alla turister som är i stan just nu (Ok, om en vecka drygt är det VI som är saktfärdiga turister som strosar runt & kollar - fast i Italien...). ...och så tyckte jag rentav synd om alla de som KÖADE för att komma in på La Gondola på Avenyn. Kalla mig snobbig, men hur i hela världen kan man KÖA för att komma in där?!! Jag minns att jag var där & åt Calzone i slutet av 80-talet (när jag gick på gymnasiet & åkte till Gbg för att shoppa), men inte NU, närmare 20 år senare... Skulle aldrig komma på tanken. Äsch, nu var jag elak, fy på mig...

Har annars hittills haft en jättebra vecka - åkte upp till kompisars stuga i Bovallstrand i tisdags & hade en helt underbar dag & kväll där med bla årets premiärdopp (dock ett kylslaget sådant ). Igår en sväng till frissan innan vi åkte till svärmor & hade en mysig em & kväll i deras trädgård & sen en liten "safaritur" i skogarna i närheten. Såg mängder med hjortar & flera vildsvin!
    Idag har vi varit på en jättestor marknad norr om Varberg (det var verkligen bara skräp där, men kul att testa), sen dopp i det blå utanför Varberg efterföljt av en gigantisk glass i Läjet (=Träslövsläge) & vidare en sväng till Halmstad & min 96-åriga mormor. Gott gr i tanten fortfarande, vi satt ute i skuggan & drack kaffe utanför äldreboendet där hon numera bor.

Tydligen ska det bli kanonväder framöver nu - Lappis, ni skulle gjort er västkusttur nu, hade varit perfekt
    Ja just det, måste ju passa på att önska er en kanontrevlg resa till Portugal & Dalarna! Vi drar ju till Italien i mitten av nästa vecka & är väl borta i ca två veckor skulle jag tro. Så då dröjer det ju lite innan vi skriver samtidigt härinne igen!

Hmmm, var detta ett snabbt inlägg???? Sanning med modifikation... Jaja, fick ju iaf skrivit det jag ville nu! Alldeles ostört också

• Piggelin1

Hejsan!

Ab Fab - härliga dagar du tycks ha! Underbart! ...och massor av kul kvar att se fram emot!

Tooticki - jag tänkte på samma som Ab Fab, en matlagningsdag eller kanske ngn provning av ngt slag? Whisky, vin, champagne, choklad eller liknande? Om han gillar att laga mat själv med så kanske en snygg kokbok/vinbok eller dylikt?

Terreno & Smaksak på Södra Vägen har olika provningar, fast hmmm... jag tror iofs att de har semesterstängt just nu.

Här är allt bara bra annars i sommarvärmen - känns ju nästan synd att vi ska lämna landet på onsdag kväll
    Bad både i lördags & igår - underbart! ...och salt vatten båda gångerna - ett måste för mig! Ok, insjö kan funka till nöds, men salta vågor är utan tvekan det bästa som finns!

I lördags var jag på möhippa nere i Falkenberg - jeeesus, vad varmt det var! Men kul!

Rosen, jag sparar dina barntips för framtida bruk om några år!
    Ja just det, ni skulle ju komma till Götet i mitten av aug! Den 14 aug har vi nog nyss kommit hem från vår resa! Om det passar in, så ses jag jättegärna en sväng! Vi kan väl mailas/sms:as, eftersom vi snart drar iväg.
    Så det blir Sjömagasinet även denna gång?! Ni ska inte testa ngn av våra andra bra ställen i Gbg, som tex Kock & Vin, som fick en stjärna i våras?

• Piggelin1

ja just det - Ab Fab, när jag letade i en låda efter en grej häromdagen så hittade jag ett visitkort från den där champagne-butiken i Epernay som jag pratade om för ett tag sedan! Tänkte direkt på dig & att jag skulle förmedla den adressen! Så här kommer den:

Ets Salvatori
    11, rue Flodoard
    51200 Epernay
    Öppettider (visitkortet är från 2005): 9-12.30, 14-19

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit