• MilosMamma

Hur får man ihop 150.000?

Alltså hur gör nu?
    ursäkta uttrycket men skiter ni pengar?

Vi har räcknat på ett bröllop på 90 pers för ungefär 40 000, sen
    är det MASSOR med folk som ska ha ett bröllop för 150.000 HUR får ni ihop dom pengarna, det är ju inget man drar in extra över typ ett år? eller?

• Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?
  • hondafreak

Vi är halvgamla båda två och har jobbat hela livet och har sparade pengar, hamnar på 130000:- + resa 30000:- ca.

• Pumpkin

Jag håller med Tooticki, ta i lite så slipper man otrevliga överraskningar.

Sen beror det ju på hur många gäster man ska ha, om man ska vara hemma, på restaurang eller i hyrd lokal, om man ska ha buffé eller 3rätters osv.

• MilosMamma
    Tooticki skrev 2008-07-24 08:46:25 följande:
    Mitt tips är att ta i i överkant. T ex hade jag budgeterat 1500 kr för brudbuketten, den kostade 650 kr. Då får man inga obehagliga överraskningar.
    Så har jag aktiskt gjort =) ex la ja in 2000 för buketten men jag ska göra den själv plus att ja köper för inköpspris hos grossisten då jag är florist =)

lite OT men om an gifter sej i kyrkan får man då låna församlingshemmet eller brukar man vara i en byggdegård efter?
  • Mumriks blivande fru

Vi sparar 10000 kr i månaden och kommer att ha gjort det i 14 månader när vi gifter oss. Vi har inga enorma inkomster och ändå har vi haft råd att resa och göra saker under året.

Vi väljer bort saker som skräpmat, dyra krogrundor (inte lika ofta i alla fall) och sen försöker vi att leva allmänt ekonomiskt när det gäller klädköp etc. Sen har vi inte heller några barn vilket underlättar när man ska spara.

Vi satte oss ned i julas när min m2b hade friat och gjorde en budget och kollade våra utgifter under en månad. Insåg tex att min kille brände typ 100:- om dagen på shell varje morgon när han skulle till jobbet på. Tidningen, mjölk, bensin, tugummi och annat småplock som man tycker inte kostar något. Det blir 3000kr i månaden! Insåg också att vi hade onödigt dyra telefonabonemang och försäkringar och el. Allt som allt blev vår förlovningen en bra rensing i ekonomin, vilket vi sparade massor med pengar på

Oj, vad långt det blev... gammal bankanställd : - )

• Tooticki

Det är lite olika, församlingshemmet brukar man få låna/hyra men det är inte alltid det är ok att servera/konsumera alkohol där.

Man kan vara i vilken lokal som helst efter ett kyrkbröllop, vi var på en pråm, men en bygdegård brukar ju vara ett billigare alternativ än en herrgård/slott/restaurang etc. På en bygdegård kan man ju ha catering/hemlagad mat, egeninköpt alkohol etc.

När ska ni gifta er? En fest i det gröna kan ju vara härligt också, med picnic-korgar, liveband och roliga lekar.

• lillaj

Vi tjänar hyggligt men är inga höginkomsttagare direkt, en av oss är föräldraledig dessutom. Sparat under ett år ungefär och vårt bröllop landar runt 70000 så det är inga 150 000 och vi blir totalt 50 pers med barnen. Det är ju en fråga om prioriteringar, vi har bla en äldre bil och en nyare mindre i stället för två nya som vi tänkt från början. Vi har inga bostadslån men båda har CSN. Under året som gått har vi snålat en del men inte enbart beroende på sparandet för spara ska man ju alltid göra. Vi lever ändå normalt, går ut och äter då och då och unnar oss småresor.

Det finns många som har budgetbröllop. Vi valde istället att bjuda färre, dvs dem vi umgås med normalt sett!!

• SaraPayam

Hej!! Jag håller med tjejerna som har skrivit innan. Jag kan ju bara kolla på hur jag & min m2b har gjort, vi har det första ett sparande sen innan & vi kommer att kunna spara under ett helt år till. Jag lägger undan MINST 3 000 i månaden & jag studerar (men jag lägger däremot inte pengar på onödiga kostnader)& vi lever väl lite mer ekonomiskt just nu, men unnar oss ändå vissa saker :)
    Vi kommer inte att få några/något bidrag i från våra föräldrar (vill inte att de ska belastas för att vi ska gifta oss).
    Vår budget kommer att ligga på ca 250 000 & då kommer vi ha 70 gäster. (Så jag hör ju egentligen inte hit heller) :)
    Jag tror att allt är möljigt, om man bara planerar & tänker sig för. Sen behöver man ju självklart inte hyra ett slott mm så som vi ha gjort :)

• MilosMamma

vi planerar till nästa sommar är väl första tanken.
    Men vi har inte satt nått datum.

Jag vill gärna ha ett ställe med tak då det är en del barn som kommer komma, dom vill jag med bjuda, jag kan inte ha ett bröllop o sen att barnen inte får vara med på festen, det är upp till var o en att fixa barnvakt om föräldrarna vill vara kvar längre än vad barnen är uppe, är det fel?
    Känns bättre så än barnförbud, jag menar våran son ska ju vara med o sen såka hem med sin mormor.

• Tooticki

SaraPayam skrev 2008-07-24 08:59:19 följande:

Hej!! Jag håller med tjejerna som har skrivit innan. Jag kan ju bara kolla på hur jag & min m2b har gjort, vi har det första ett sparande sen innan & vi kommer att kunna spara under ett helt år till. Jag lägger undan MINST 3 000 i månaden & jag studerar (men jag lägger däremot inte pengar på onödiga kostnader)& vi lever väl lite mer ekonomiskt just nu, men unnar oss ändå vissa saker :)Vi kommer inte att få några/något bidrag i från våra föräldrar (vill inte att de ska belastas för att vi ska gifta oss).Vår budget kommer att ligga på ca 250 000 & då kommer vi ha 70 gäster. (Så jag hör ju egentligen inte hit heller) :)Jag tror att allt är möljigt, om man bara planerar & tänker sig för. Sen behöver man ju självklart inte hyra ett slott mm så som vi ha gjort :)
    3000 x 12 = 36 000 kr så det förklarar ju inte hur ni kommer upp i 250 000 kr.
  • SaraPayam

Tooticki: 3000 x 12 = 36 000 kr så det förklarar ju inte hur ni kommer upp i 250 000 kr.

Jag skrev aldrig att vi inte kommer upp i det, utan att vi kommer att göra det enligt våra beräkningar, med tanke på att vi ha sparat sen tidigare. 3000, Det är vad JAG sparar MINST varje månad, så som denna månaden har jag sparat 7 000. Min m2b lägger ca 10000 på sparkontot varje månade så vi kommer lätt upp till det sparandet!

Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?