• MilosMamma

Hur får man ihop 150.000?

Alltså hur gör nu?
    ursäkta uttrycket men skiter ni pengar?

Vi har räcknat på ett bröllop på 90 pers för ungefär 40 000, sen
    är det MASSOR med folk som ska ha ett bröllop för 150.000 HUR får ni ihop dom pengarna, det är ju inget man drar in extra över typ ett år? eller?

• Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?
  • Tooticki

Jag skrev inte att ni inte kommer upp i det, utan att det inte FÖRKLARAR hur ni kommer upp i det!

• MilosMamma

oh shit, ja de e jättekul att vissa kan ha så fint bröllop =)

Vi har en boendekostnad på 12 000 med lån o driftkostnaderna, o nu när jag är mammaledig är det kört att ens kunna spara, men jag börjar jobba till hösten förhoppningsvis och min sambo byter jobb nu 1 sept så han kommer tjäna bättre.

Sen är jag en riktigt budget duktig tjej måste jag nog säga.
    O jävligt petig så till bröllopet får jag väl göra allt själ så det blir precis osm ja vill ha de ;)

• valkyriana

Vi har båda sparat och köpt saker i ett år. Då jag har varit mammaledig och jobbat 40 %/ mammaledig 60% sedan ett halvår tillbaka.
    Ringarna var det första vi köpte och de betalade han av sina sparpengar. De stod för nästan 1/3 del av budgeten(40000).

Vi har två barn.
    Vi har fått snåla lite, men ändå varit en vecka i Danmark i år och vi var 2 veckor i Kroatien förra året.
    Har tänkt ekonomiskt i varje köp jag gjort i stort sett. Det är en markant skillnad på hur man ska "slösa" till bröllopet. Frisör, makeup, hotellnatt, resa till kuba mm

• SaraPayam

Ok, om jag skriver så här då:
    10 000 x 12 = 120000
    Jag brukar i snitt spara 4500 x 12 = 54000
    (MINST 3000 x 12 = 36000)
    Extra sparande finns sen tidigare. SÅ på så sätt kommer vi upp i det.

MilosMamma: Tack, jag hoppas att det blir fint i alla fall :)

Vårt boende kostnade skiljer sig en lite ifrån eran, vi ligger ju på 8-10 000 per månad & det i sig gör ju ganska mycket.
    Sen är det ju svårt att spara när man har barn/studerar.

Jag förstår ditt tänkande om att ha med barn på bröllopet, jag tror att även jag skulle se annorlunda på det om jag själv hade haft barn, självklart skulle man vilja att ens egna barn är med :)
    Vi kommer väl att ha med ett par barn, med tanke på att vi har släktingar som kommer ifrån Iran, Tyskland & Frankrike så går det ju inte att lämna barnen hemma ;)

• SaraPayam

Valkyriana: Självklart ska man inte "slösa" & inte sätta sig i skiten för att man ska gifta sig, det anser inte jag heller. Men alla prioriterar vi olika & vill ha olika saker olika mycket :)

Tror att det kan bli ett lika fint bröllop om man så lägger 150000 eller 250000 kronor på ett bröllop :)

• valkyriana

Jag måste säga att jag är imponerad att du lyckas lägga undan 3000-7000 i månaden som student! Hur lyckas du med det? Har du ett jobb också då? Enbart nyfiken

SaraPayam skrev 2008-07-24 08:59:19 följande:
    Hej!! Jag håller med tjejerna som har skrivit innan. Jag kan ju bara kolla på hur jag & min m2b har gjort, vi har det första ett sparande sen innan & vi kommer att kunna spara under ett helt år till. Jag lägger undan MINST 3 000 i månaden & jag studerar (men jag lägger däremot inte pengar på onödiga kostnader)& vi lever väl lite mer ekonomiskt just nu, men unnar oss ändå vissa saker :)Vi kommer inte att få några/något bidrag i från våra föräldrar (vill inte att de ska belastas för att vi ska gifta oss).Vår budget kommer att ligga på ca 250 000 & då kommer vi ha 70 gäster. (Så jag hör ju egentligen inte hit heller) :)Jag tror att allt är möljigt, om man bara planerar & tänker sig för. Sen behöver man ju självklart inte hyra ett slott mm så som vi ha gjort :)
  • valkyriana

Jag menade hur VI kommer slösa på bröllopet, till skillnad hur vi har tänkt ekonomiskt och sparat i ett års tid.

SaraPayam skrev 2008-07-24 09:28:32 följande:
    Valkyriana: Självklart ska man inte "slösa" & inte sätta sig i skiten för att man ska gifta sig, det anser inte jag heller. Men alla prioriterar vi olika & vill ha olika saker olika mycket :)Tror att det kan bli ett lika fint bröllop om man så lägger 150000 eller 250000 kronor på ett bröllop :)
  • SaraPayam

Valkyriana: Jag måste säga att jag är imponerad att du lyckas lägga undan 3000-7000 i månaden som student! Hur lyckas du med det? Har du ett jobb också då? Enbart nyfiken

Jag är tjänsteledig ifrån mitt jobb men jag går in & jobbar cirka 1 helgen per månad. Och om jag inte jobbar något extra kan jag spara 3000 kronor. Och nu när man har jobbat i sommar så har jag fortfarande levt som student, vilket gör att sparandet har ökat en del :)

• SaraPayam

Aha, jo så är det ju. Man kommer ju ha sån ångest den dagen man ska betala allt :)

• Tooticki
    SaraPayam skrev 2008-07-24 09:34:19 följande:
    Och om jag inte jobbar något extra kan jag spara 3000 kronor. Och nu när man har jobbat i sommar så har jag fortfarande levt som student, vilket gör att sparandet har ökat en del :)
    Tar du studielån? Du behöver självklart inte svara om du inte vill, ekonomi är ju privata saker men nu är vi ju så öppna här i tråden så jag tänkte att det var ok att fråga
Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?