• MilosMamma

Hur får man ihop 150.000?

Alltså hur gör nu?
    ursäkta uttrycket men skiter ni pengar?

Vi har räcknat på ett bröllop på 90 pers för ungefär 40 000, sen
    är det MASSOR med folk som ska ha ett bröllop för 150.000 HUR får ni ihop dom pengarna, det är ju inget man drar in extra över typ ett år? eller?

• Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?
  • MilosMamma

vi har inte räknat med en bröllopsresa i våran utgift då vi kommer önska oss presentkort på ticket i bröllopspresent.

dags o börja spara ordenkligt nu med, men kommer börja handla lite saker from nu, så blir det inte så mycket mot slutet sen bara dom stora sakerna.

• Bling75

Jag undrar tvärtom, ni med många gäster och liten budget - trollar ni med knäna?

Vi la merparten av vår budget på vår resa eftersom vi hade vigseln utomlands. Resan var värd varenda krona. Vi bodde på fantastiska hotell både på maldiverna och i Singapore och unnande oss massor med SPA besök, mycket shopping och lyxiga restauranger. Det är ju inte helt nödvändigt, men jag hade inte velat haft en vanlig 2-veckors till grekland som bröllopsresa...

Vi spenderade även en hel del på ringen för den ska jag ju ha hela livet.

När vi kom hem ville ändå ha fest för våra närmaste, vi bjöd 60 personer och hade festen i trädgården så budgetmässigt vi klarade av. Ändå drog bara det iväg till 40.000:- för själva kalaset. Då gjorde ändå min mamma massor av maten.

Men det viktigaste är ju att alla får det bröllop de själva vill ha. Vi tog av vårat sparkapital samt årsbonusar för att få just vårt drömbröllop.

• Talulah
    MilosMamma skrev 2008-07-24 11:16:14 följande:
    vi har inte räknat med en bröllopsresa i våran utgift då vi kommer önska oss presentkort på ticket i bröllopspresent.
    En liten OT-fråga...hur gör ni när ni har önskat er presentkort. Har ni bokat i förväg och betalar i efterhand eller hur funkar det?
  • Dsy04

förlåt att jag lägger mig i...men jag undrar bara så här.

är inte studielån ett möjlighet för att klara av ekonomin när man studerar ett yrke , ett yrke för sin framtid?

det finns en bok som handlar om de samhälles sociala problem
    den heter:- Klass är du fin nog av Annely jordahl (rekommenderar boken)

där interbjuas flera personer om hur de ser klass o hur de lever i olika klass..

och ena tjej som blev interbjuat sa att många i medelklass samhälle är anti att låna pengar på sin framtid
    studielån vill de inte låna fast det är för framtiden.

jag menar studerar du en bra utbildning så kan du betala av den fort, min sambo studerade ett bra yrke och han har betalat av det jätte fort.

sara p lånar pengar för att studera o sen är det egen val att hon lägger undan för sitt bröllop.

andra får bidrag av sina familjer som har sparat hela livet o den bidrag de tar emot av familj använder de på sitt bröllop o bidragen förvinner i en dag

det finns de som inte har råd att spara och de låna på banken

alla gör på olika sätt.

men det betyder inte att du som läser detta har rätt(jag menar vem som heslt)

(förlåt mig för stavfel jag är mycket dålig på att skriva)

• Dsy04

förlåt TS för att jag skrev ot ämne

hur får vi ihop pengar för bröllopet..ja säg det, jag jobbar inte. sambo jobbar vi sparar varje månad minumun 10 tusen o några gånger 20 tusen eller 15 tusen det beror på hur många räkningar som kommer det finns de tunga månader o de sätter vi 10 tusen

de pengar vi sparara är egentligen för att vi vill ha ett bostad nånstans i sverige eller här ...vi vet inte exakt och därifrån har vi eller kommer vi att ta pengarna till bröllopet

vi kommer att bli 40 pers +16 barn vet ej hur mycket det blir för allt för att för vinet champagne fri bar blir ett pris som vi inte kan betla i förväg maten blir lite billigare ca 20 tusen sen är det massa annat som är luften ...men som ska fixat när sambo kommer hem

• Tooticki

Ekvationen är ganska simpel: kan man inte spara pengar till sitt bröllop utan studielån så lånar man till bröllopet!

Sen väljer man själv hur man gör!

• chamor
    Bling75 skrev 2008-07-24 11:19:19 följande:
    Jag undrar tvärtom, ni med många gäster och liten budget - trollar ni med knäna?
    Ja det gör vi Vi har kanske en budgetvariant på mat men vi (jag) gör den ändå själva och kommer undan skapligt tycker jag. Visst hade de varit roligare men någon orginel mat men då hade jag inte kunnat göra den heller filodegsknyten till förrätt, varmrökt lax med nypotatis och pannacotta till efterrätt. Inte så exklusivt som man skulle önska men jag minns inte någon mat jag ätit på de bröllop jag varit på utom de för två veckor sen (kan det vara för att jag var mer inspirerad då måntro? ) Så för oss är maten inte så viktig. Bara de smakar bra så äter gästerna (som troligen är hungriga) med god aptit. Tårtan gör jag som sagt själv också.. Mest för att det är en nyvunnen hobby

Tjänar dock mest på att ha ett alkoholfritt bröllop! Vare sig vi eller våra familjer dricker så det var ingen stor uppoffring

Mat; 8000
  • Dsy04

tooticki

det du beskrev är ditt ekvation inte andras...

• Mumriks blivande fru

Eller så gör man så att man gifter sig efter de medel man har! Vi har råd att lägga 150000kr på vårt bröllop. Jag har studerat och slitit som fasen och tagit lån och fått ett bra jobb. Jag har råd att både betala tillbaka CSN och spara till mitt bröllop, men om jag inte hade det skulle jag aldrig låna till bröllopet eller låna till studierna för att ha råd att spara till bröllop!

Ledsen att låta klyschig, men gifter man sig inte för att vara med varandra? Skulle jag var tvungen att belåna mig för att ha råd att gifta mig skulle jag lika gärna kunna gifta mig borgeligt och gå på mcdonalds efteråt bara jag fick gifta mig med min m2b.

• MilosMamma
    Talulah skrev 2008-07-24 11:19:36 följande:
    En liten OT-fråga...hur gör ni när ni har önskat er presentkort. Har ni bokat i förväg och betalar i efterhand eller hur funkar det?
    nej vi önskar oss presentkort, sen bokar vi.
    Vi är en sån familj som nöjer oss med 2 veckor på kreta typ med vår fina son, för han bara ska med på bröllopsresan.

men helst skulle vi ju vilja åka till nått riktigt fint ställe, men ja klarar mej inte 2 veckor utan Milo, det går inte.
Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?