• fru AM

Ännu en tur med barnkarusellen

Här är receptet på LAPPIS CHOKLADFONDANT från andra tråden (hoppas du tycker det är ok att jag lägger det här Lappis?):

"CHOKLADFONDANT

4 personer (men jag gör faktiskt halva satsen för 4 personer och serverar i små vita portionsformar som tål ugnsvärme)
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet t ex Valhrona (själv använder jag 85 % Lindt för det har vi alltid hemma)
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med lättvispad grädde. Jag brukar blanda grädden med lite hallon när jag serverar men har även serverat med en kula glass till."

• fru AM

Tack alla goda människor för alla goda recept! Gjorde faktiskt susen mot mitt eftermiddagsillamående! Nu ska jag svisch till affären och handla till kvällens "fläskdumplings med nudlar i het buljong" (Mattanten Leila Lindholm har varit i farten igen)

Puss & Kram
    Kiss 4

• fru AM

Lappis - det är kanske lättare om du säger vad du tänkte bjuda väninnan på så kan vi visa röd eller grön flagg

• fru AM

Fan - idag hade dagis glömt blöjan igen!
    Angry With Chainsaw

• fru AM

Lappis - ok förstår. I korthet: Inga råa/gravade/rökta/lufttorkade produkter (så länge de inte hettats upp under matlagningen - i en sås t ex. eller gratinerats i ugn

Inga abborrar, gäddor, tonfisk (fast burkad går bra), hälleflundra

Ingen lever (om du nu brukar laga det )

De flesta är kinkiga med ostar. Hårdostar går bra hursom men många brukar bli osäkra inför brie, chevre osv. Grönmögel är no-no. Fast även här är allt ok så länge det kokat/värmts ordentligt.

Hoppas det klarnade lite?

• fru AM

Fast sushi får man faktiskt äta numera! Så länge den är nygjord (inte icas kyldisksvariant alltså - men den äter väl INGEN)

• fru AM

Cicci: när det gäller ost (alltså listeriabakterien) så handlar det inte om mängden utan antingen har man tur och får en bit utan listeria eller så har man extrem otur och får en bit med listeria. Vill inte skrämma upp dig - bara redovisa fakta ... men det är hursomhelst väldigt väldigt ovanligt med listeria i svenska ostar.

Det är det samma med det råa köttet - antingen finns bakterien/parasiten där eller ej.

• fru AM

Ja imorgon ska jag råskälla på dagispersonalen. Det KAN ju vara så att Livia bajsar en gång i kvarten på dagarna - fast det låter orimligt eftersom hon inte gör det hemma ...

Upptäckte det först när jag kom hem och började skala av henne alla klädlager. Rumpan hade dock klarat sig ok idag (är väl härdad nu) - det jag blev mest irriterad på idag var att det hade gått igenom på hennes nya silkestrikå-underställ och jag har inte hunnit skaffa sidentvättmedel än ... Lite fånigt, men så reagerade jag ...

• fru AM

OM man får i sig listeria (mot alla odds) så kan det skada fostret - vad jag vet. www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/virus,_bakterier_och_parasiter/fakta_om_listeria/

MVC avråder från alla opastöriserade ostar SAMT grön- & blåmögel. I Sverige.

Jag tror faktiskt att barnmorskan inte ville oroa dig i onödan - du hade ju redan ätit ostarna och druckit vinet, jag menar vad skulle du göra ...?

Stor kram Cicci - det är så många generationer av gravida kvinnor som inte vetat om listerabakterien (och allt annat) och som fött friska barn. Ditt barn mår bra!

• fru AM

Cicci - om osten kokat (som i en sås) är det ok!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen