• fru AM

Ännu en tur med barnkarusellen

Omsan: Verkar inte som jag ännu är betrodd att skicka inbjudningar till spotify, man måste kanske ha varit medlem ett tag ... Hoppas Telis kan hjälpa dig!

• fru AM

Hej Cicci!
    Här är en länk om äggdonation:
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Jag får tyvärr inte för jag är för gammal (och har en del genetiskt skräp som inte är önskvärt).

Skönt att ha blivit omhändertagen av mams och paps förmodar jag?

• fru AM
    Oms skrev 2008-10-15 10:09:44 följande:
    [citat]
    Hur mkt sover era barn under ett dygn?Jag har en väninna vars alal tre barn har sovit minst 15-16h/dygn de första 3 åren... och de somnar dessutom av sig själva, hon har aldrig vagnat, eller nattat eller ngt o alla barnen är helt oliak varandra i temperament o sätt - lustigt - vad har hon för knep tro?
    Ja ... Hon kanske är extremt tråkig så att barnen hellre sover. Nej jag skojar bara!

Märkligt att alla tre är likadana bara när det gäller sovrutiner. Kanske är unikt. Jag misstänker att hon aldrig oroat sig (eller behövt oroa) sig för sömnen utan att hon tryggt kört på enligt sin filosofi (vad den nu kan bestå i - tidigt låta barnen somna själva ...) Och de mindre har följt de större. Fast det låter ovanligt! Och avundsvärt!
    Har hon samma pappa till alla? Dvs har familjebilden varit intakt hela tiden?

Livia sover, och har så gjort länge, nätan exakt 12 timmar per dygn. 1 timma 20 min på dagen - resten på natten.
  • fru AM

Och Livia kan ju inte somna själv. Vi måste sitta i samma rum tills hon somnat. Några av er kanske minns den totalt misslyckade 5-minutersmetoden vi försökte köra på henne för något år sedan ... Sedan dess sitter vi där (och måste dessutom sjunga Pippi Långstrump-sången som ett mantra. Svaga föräldrar - erkännes)

• fru AM

För den kladdkakeintresserade - har just bakat en kaka som vi ska ta med på vår långhelg på landet (dvs sommarstället) som börjar imorgon:

Rocky road kladdkaka

Du behöver:

150 g smör
    150 g mörk choklad, 70 %
    3 dl strösocker
    3 ägg
    3 dl mjöl
    0,25 tsk salt
    1 tsk bakpulver
    1 msk kakaopulver
    1 tsk vaniljsocker
    100 g salta rostade jordnötter, grovhackade
    2 dl konserverade körsbär, grovhackade (låt dem rinna av väl)

GARNERING:
    1/2 påse stora Marshmallows, delade i fyra delar
    50 g mörk choklad, 70 %

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper i en form på 20x30 cm.

2. Smält smöret i en kastrull, dra den åt sidan. Låt chokladen smälta i smöret.

3. Vispa socker och ägg pösigt.

4. Blanda mjöl, salt, bakpulver, kakaopulver och vaniljsocker.

5. Blanda chokladsmöret och äggvispet med mjölblandningen jordnötter och körsbär. Bred ut smeten i formen.

6. Grädda i cirka 30 minuter.

7. Strö marshmallows över den varma kakan.

8. Smält återstående choklad (50 g) i vattenbad och ringla över kakan.

Kakreceptet norpat från Aftonbladets Mat & Vin-bilaga för ett par veckor sedan - finns också på:
    www.aftonbladet.se/matvin/article3480710.ab

• fru AM

Äsch vad trötta ni är idag! Nu drar jag

• fru AM

Den stora utmaningen är väl att hitta konserverade körsbär. Det är jättegott (tycker jag) men finns nästan ingenstans! Ibland på orienthyllorna i mataffären ... Man kan säkert ersätta dem med blåbär eller något ...

• fru AM

Liten - får jag förslå en smaskig äppelmazarintårta (höstaktigt och verkar urgott, den är mitt nästa bakprojekt) - se recept:
    tasteline.com/recept/Appelmazarin

Nenne: Har inte testat din Fontänkaka än - men jag har hemlighetsfullt hintat om att jag snart ska baka något extra gott ... Ville inte slösa en sån fin kaka på svärisarna på sommarstället i helgen heller (är inte intresserad av att se dem reagera som man bör på den kakan ... )

• fru AM

MrsB: kakreceptet är från Kladdkake-SM, inte Leila, men det kan mycket väl hända att gotegrisen Leila bakat något liknande!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen