Ännu en tur med barnkarusellen
Omsan: Verkar inte som jag ännu är betrodd att skicka inbjudningar till spotify, man måste kanske ha varit medlem ett tag ... Hoppas Telis kan hjälpa dig!
Omsan: Verkar inte som jag ännu är betrodd att skicka inbjudningar till spotify, man måste kanske ha varit medlem ett tag ... Hoppas Telis kan hjälpa dig!
Hej Cicci!
Här är en länk om äggdonation:
www.villhabarn.com/aggblidon.html
Jag får tyvärr inte för jag är för gammal (och har en del genetiskt skräp som inte är önskvärt).
Skönt att ha blivit omhändertagen av mams och paps förmodar jag?
Grattis Saffranin!
Och Livia kan ju inte somna själv. Vi måste sitta i samma rum tills hon somnat. Några av er kanske minns den totalt misslyckade 5-minutersmetoden vi försökte köra på henne för något år sedan ... Sedan dess sitter vi där (och måste dessutom sjunga Pippi Långstrump-sången som ett mantra. Svaga föräldrar - erkännes)
För den kladdkakeintresserade - har just bakat en kaka som vi ska ta med på vår långhelg på landet (dvs sommarstället) som börjar imorgon:
Rocky road kladdkaka
Du behöver:
150 g smör
150 g mörk choklad, 70 %
3 dl strösocker
3 ägg
3 dl mjöl
0,25 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk kakaopulver
1 tsk vaniljsocker
100 g salta rostade jordnötter, grovhackade
2 dl konserverade körsbär, grovhackade (låt dem rinna av väl)
GARNERING:
1/2 påse stora Marshmallows, delade i fyra delar
50 g mörk choklad, 70 %
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper i en form på 20x30 cm.
2. Smält smöret i en kastrull, dra den åt sidan. Låt chokladen smälta i smöret.
3. Vispa socker och ägg pösigt.
4. Blanda mjöl, salt, bakpulver, kakaopulver och vaniljsocker.
5. Blanda chokladsmöret och äggvispet med mjölblandningen jordnötter och körsbär. Bred ut smeten i formen.
6. Grädda i cirka 30 minuter.
7. Strö marshmallows över den varma kakan.
8. Smält återstående choklad (50 g) i vattenbad och ringla över kakan.
Kakreceptet norpat från Aftonbladets Mat & Vin-bilaga för ett par veckor sedan - finns också på:
www.aftonbladet.se/matvin/article3480710.ab
Äsch vad trötta ni är idag! Nu drar jag
Den stora utmaningen är väl att hitta konserverade körsbär. Det är jättegott (tycker jag) men finns nästan ingenstans! Ibland på orienthyllorna i mataffären ... Man kan säkert ersätta dem med blåbär eller något ...
Liten - får jag förslå en smaskig äppelmazarintårta (höstaktigt och verkar urgott, den är mitt nästa bakprojekt) - se recept:
tasteline.com/recept/Appelmazarin
Nenne: Har inte testat din Fontänkaka än - men jag har hemlighetsfullt hintat om att jag snart ska baka något extra gott ... Ville inte slösa en sån fin kaka på svärisarna på sommarstället i helgen heller (är inte intresserad av att se dem reagera som man bör på den kakan ... )
MrsB: kakreceptet är från Kladdkake-SM, inte Leila, men det kan mycket väl hända att gotegrisen Leila bakat något liknande!