• Mrs  B

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej hej!!!

Precis hemkommen från bvc och Malte skötte sig som han skulle.
    Kollade vikt, längd, hörsel och syn och Malte är en riktig "Svennson"-baby, dvs ligger exakt på kurvan....

Nu ska jag försöka läsa ikapp om jag hinner innan Malte vaknar igen.

Bvc sa att det var kämpigt med bebisar mellan 7-9 mån och det kan jag verkligen hålla med om för här är det gnälligt värre.

• Mrs  B

Nu har jag läst ikapp. Får väl se om jag hinner svara också innan vildingen vaknar....

Tack för alla grattis-hälsningar, men nu var det ju så här att jag fyllde i januari och maken fyllde nu och så ville vi ha kalas på sommaren för en gång skull så därför blev det nu. Annars har vi bara kalas på vintern och då kan vi inte utnyttja vårt uterum.
    Men tack iaf.....

AM
    Grattis i efterskott på er bröllopsdag!
    Vi firar vår första den 15 sep, också en måndag, men tänkte åka iväg och göra något kul över helgen utan barnen. Makens bror och fru ska vara barnvakter för första gången.

Tinga
    Hej hej!!!
    Så kul att höra att allt är väl mer er och att det går bra att vara själv med barnen.
    För några veckor sedan passade jag Malte och en annan bebis född i mars och det var tufft. Malte var i och för sig lugn men mammig men den andra bebisen skrek hela tiden och det var lite jobbigt till slut att få det att gå ihop.
    Hör av dig när ni känner er mogna för en träff, Junilejon kanske också vill hänga på????

Izzie
    Jag bara gav Malte smörgås efter att han hade spytt upp morgongröten tre dagar i rad. Vi ger honom ljust rostbröd (ej rostat) med vanlig mjukost på och han gapar som en fågelunge. Har inte provat leverpastej, men Max gillade det när han var liten. Har även fått klartecken från bvc att börja med yoggi så det ska jag göra snart.
    Har haft mens tre gånger nu och den har kommit efter 30 dagar. Har aldrig varit regelbunden om jag inte gått på piller så detta är verkligen skönt.
    Inväntar tanten till helgen och hoppas den kommer som den ska....

MSW
    Grattis till sonen!
    Vilken dag var det som han kom ut? Namn?

• Mrs  B

Hej hej!!!

Satt och läste ikapp och har Malte på golvet och rätt vad det var så startade han om datorn.
    Nu gäller det att vara med hela tiden för han är snabb.

Babybjörn
    Har vi använt till båda pojkarna och till Max var det verkligen kanon eftersom han inte ville sova till en början varken i sin säng eller i sin vagn. Då hade vi honom på magen istället. Och har vi varit iväg på tex köpcentrum, Maxi eller utflykter har vi alltid haft med den. Bra att ha när de tröttnar på vagnen.

Längd
    Max och Malte var 52 rep 53 cm när de föddes och det går undan på längden för dem. Till jul blir Max 4 år och han ligger nu på ca 110cm, vilket är långt för hans ålder, och Malte är i dagarna 8 månader och är nu 71 cm.
    Vi själva är 172cm och 188cm, och resten i släkterna är långa också, så mina barn blir säkert inte under 185cm.

Louise Hallin
    Ett tag lyckades jag alltid pricka in när hon var på Nyhetsmorgon och kan väl känna att hon har både bra och mindre bra förslag till hur man ska gå vidare med vissa problem.
    AW är jag inte så insatt i men det jag läst gillar jag inte alls.

Nenne
    Heja, heja, heja!!!!!!!!!!!!

BS
    Vi hade exakt samma problem med Max när han var i Iris ålder angående kläder och tandborstning.
    Jobbigt som f*n men det går att ta sig igenom det.
    Vi fick hålla fast Max både när det gällde kläder och tandborstningen och han skrek i höga skyn, men det var det enda som funkade just då. Man kan inte ressonera med en sån liten alla gånger utan det är bara att sätta hårt mot hårt och det har funkat för oss. Det tog tid för Max är lika envis som jag men idag klär han på sig själv och borstar tänderna utan problem.

• Mrs  B

Junilejon
    Hej hej!!!!
    Trist att det inte funkade med amningen men det är ju inte hela världen nu när det finns bra ersättning. Barnen växer ändå och blir fina och goa. Bättre en lycklig mamma och en mätt bebis säger jag. Har ju gått igenom detsamma med båda pojkarna så jag vet.

Imorse var förresten Malte på Maxs tandborste så det kanske är dags att börja med honom nu också när han har två tänder som snart är uppe.

• Mrs  B

Hej hopp!!!!!!!!!

Nyss hemkommen från en promenad på en timme med Malte , där han sov endast 30 min , men det är i och för sig som vanligt på förmiddagarna.

Är uppe var tredje timme för Malte bara gnäller och gnäller så jag känner att jag måste ut och röra mig nu för att piggna till lite. Går i en dvala ständigt just nu och det är inget kul.

Max har även börjat komma in till oss på morgonen runt 05 och det är i och för sig ok och mysigt, OM han hade legat still......

Maken ville ha lite kul i sängen igår när jag kom hem från Maxi, hann inte mer än innanför dörren förrän han hoppade på mig nästan , men var tvungen att tacka nej för jag orkade bara inte.
    Känner mig sliten som sagt men det har han svårt att förstå ibland så jag önskade att han kunde vara pappaledig han också men det går ju inte när jag inte har något jobb.

Mindre
    Idag blev Malte vansinnig när jag borstade tänderna på Max så jag fick börja på honom också och det gillade han.

Junilejon
    Tid för en träff?????
    Trist att tanten kom så tidigt och att du har mått dåligt av det.
    Efter Malte fick jag min mens efter ca 4 månader (innan jag slutat amma) och mår okej ibland och skit ibland (magont eller migrän). Inget kul alls men det går.

• Mrs  B

Hej hej!!!!

Har precis kommit hem från mina föräldrar och har nattat barnen.

I förmiddags åkte jag och Malte till föräldragruppen och Max åkte till mormor och de åkte sedan buss in till stan. Max älskar att få åka buss och ha mormor för sig själv.

Tog även en promenad i skogen hemma vid mina föräldrar och det är så skönt att kunna vara ute i skogen nu igen när allergin är förbi. ÅHHHH vad jag njuter!!!!!!!!!!!
    Älskar hösten...........

Izzie
    Jag och maken skrev under ett papper hos polisen (pass) och sen togs det kort på Malte och mig (var och en för sig) och det hela flöt på sådär.
    Malte ville inte sitta still så jag tror de fick ta ca 10 kort innan det blev något bra och sen spydde han ner sig.....
    Men för mig gick det bra.
    Skönt att höra att det är fler som är trötta för lite kul i sängen.
    Men det går ju upp och ner det där som tur är....

Liten
    Malte hade gått upp 400g på 8 veckor och det var normalt sa de på bvc, men nu är han ju inte heller så liten. Men ligger numera "bara" på kurvan och inte över som han gjorde innan.

MSW
    Tack för läsningen!!!!
    Hoppas det löser sig med blodplättarna för er båda!
    Vilket datum var det nu lillkillen tittade ut?
    Tänkte föra in det på listan nä,ligen!

Zozo
    Hoppas du mår bättre snart och att lillflickan tittar ut!

BS
    Känner så väl igen det du beskriver om Iris och hennes avdelning. Har ju själv jobbat på dagis så jag vet hur det kan bli ibland.

På de ställen som jag jobbat på har jag varit själv med barnen mellan 16 och 17 och när näst sista personalen har gått vid 16 har barnen fått städa undan det mesta för sen när barnen går hem efterhand vill ingen städa och som personal vill man inte alltid städa undan efter barne. Man vill ju också komma hem. Men man brukar ha någon liten sak framme för de barnen som är kvar.

Så länge det är ljust ute brukar man vara ute efter 15 och oftast till 17, men sen när mörkret faller går man in fortare.
    Många vill inte vara inne för de vill att barnen ska vistas så mycket som möjligt ute i den friska luften, nytänkande, (och för att små barn inte ska somna helt på fel tider), sen är det mycket för städningen också som man är ute på eftermiddagen. Många får det nämligen städat efter mellanmålet och då vill ingen ha barnen inne.

MEN
    Som personal måste man se till att man ha koll på sina barn och jag hade alltid mina barn samlade för att man skulle ha så bra koll som möjligt, men alla tänker inte heller så.

RÅD
    Prata med personalen och ge gärna förslag på vad de kan ha för saker framme till Iris. Finns alltid något i gömmorna.

Själv hade jag livliga diskussioner angående att personalen inte bytte bajsblöja på Max när han var 1 1/2 år. Jag fick säga till x antal gånger och hade en del diskussioner men tillslut fattade de. Tröttsamt enligt mig men det gäller att inte ge upp när man inte är nöjd.

Nenne
    Ska ta och prova kakan snartast!!!!!
    Har tanten på ingång så jag är såklart sugen på det mesta....

Junilejon
    Ska kolla min allmanacka angående näst nästa vecka. Hör av mig på sms!
    Hade varit väldigt kul med en träff!!!!!!!!!!

Ikväll är maken i Växjö och dömmer så jag ska snart ta och bege mig till sängen.Kanske får man sova i natt??????

Imorgon börjar simmet igen för pojkarna så det blir till att stiga upp 07.

• Mrs  B

Hej hej Tinga!!!!

Kul att se dig här och höra att allt är väl!

Vill jättegärna också vara med på en träff i Lund i december med dig och Sweet och alla våra telingar......
    Kanske Junilejon också???

• Mrs  B

Hej hej

Ja, här var det lite att läsa ifatt, KUL!

Tinga, Sweet o Junilejon
    Antecknar en tråddate i december, kring Lund eller????

Tinga
    Jag gav Max mest ersättning och Malte hälften hälften. Måste göra vad som känns bäst för en sjäv.
    Ja, visst är det skönt med föräldrar som ställer upp. Mina är också guldklimpar att ha.

Piggelin
    Jag är inte heller alltid den som sitter ner och leker med mina barn för det finns så mycket annat som måste hinnas med.
    Malte får oftast vara på golvet och roa sig själv eller i gåstolen, medan det nu blir mer lekande med Max eftersom han börjar bli så stor.

Vänner
    På de ställen jag har jobbat på så har sammanslagningar skett vid 16, men på Maxs dagis sker det vid 16.30.

BS
    Max är också stor för sin ålder och det har varit lite konflikter angående det både på dagis och i vår omgivning. Bla vad som gällde hans potträning. Och det är verkligen tröttsamt att förklara att han är faktiskt inte så gammal som ni tror.
    Malte har en förkylning nu som gör att han har en hel del slem och det gör att han spyr en hel del emellanåt. Tröttsamt!
    När jag skolade in Max på hans första dagis åkte han på maginfluensa direkt och spydde varje dag i en vecka.
    Men sen dess har han bara varit magsjuk en gång.

• Mrs  B

Igår dök tanten upp här på dag 32. När jag gick på piller kom den på dag 28 sen har det bara blivit längre och längre. Brukar det vara så?
    Igår hade jag dessutom "klumpar" när jag gick på toaletten. ????
    Skumt!

Gåvagn
    Vi lånade en gåvang till Max men den gick tyvärr sönder så det blir till att fixa en ny till Malte. Jag hade ju tänkt att han skulle få den när han fyllde år, men det kanske är för länge att vänta????

Dagisdebatten
    Jag var hemma 14 mån med Max och sen fick jag ett vik på en förskola och började jobba 50 %. Tyckte det var super att få börja jobba igen men fick som sagt en hel del kommentarer för att han var så "liten". Dessutom var han minst på avdelningen.
    Har alltid tyckt att det räcker med att vara hemma 1 år.
    Med Malte vet jag inte hur det kommer att bli. Vi får nämligen ingen dagisplats här i byn för det är fullt och då måste jag lämna på två ställen (vet inte var än, kan bli var som helst i hela kommunen). Och sen har jag inget jobb att gå tillbaka till. Så som det ser ut nu kommer jag att vara hemma till augusti nästa år.

• Mrs  B

Jag ställde Malte i dagiskön när han var 6 mån (6mån kvar tills 1 års dagen), men får inte reda på om jag får någon plats förrän 4 månader innan vilket borde bli nu någon gång. Men eftersom jag inte har något jobb att gå tillbaka till så prioriteras vi inte.
    Trist men sant! Det var likadant med Max.
    Arbetsförmedlingen kräver att man har dagisplats och dagis kräver att man har ett jobb.........

Vi var två systrar när jag växte upp, och då var jag en typisk lillasyster som gjorde livet surt för min syrra. Men sen dog hon och jag blev själv men räknar mig ändå inte till ensambarn för mina föräldrar har inte uppfostrat mig som ensambarn ändå.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen