Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

MilosMamma skrev 2008-10-09 11:20:14 följande:
    Jag ska med ta det med Prästen, eller prellen eller vad han nu vill kallas, jag blir kallas florran och jag servar kunder för det.Det finns mycket som härstammar från mindre bra saker, man man ska väl ändå lägga fokus på nutid, tycker jag.Får höra med han/henne vad hon säger, Mannen får fokus innan bruden kommer in, bruden får fokus vin inmarsh, båda får sedan fokus, ser inget problem, framför allt inte när brudparet är överens om hur det ska vara, det anser ju jag som viktigast då det är deras dag.eller är jag ung o dum nu med tunnelseende? =)
    Jag håller inte alls med dig, men dum är du inte Vi tänker bara olika.
  • Kjell Präst

Jag brukar säga att den dagen det blir lika vanligt att bruden andäktigt står och väntar vid altaret när den uppsnofsade brudgummen kommer in tillsammans med sin mamma till allas förtjusta "OOOOH"- den dagen ska jag tycka att det är okay med brudöverlämning. Men nu skriver jag inte mer om detta ämne, vill inte att det här ska bli ännu en "brudöverlämningstråd".

• Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 11:28:18 följande:
    Inte mej imot att stå o vänta på Magnus, de skulle vara klokrent, ah va kul o se allas min, men så kanske man inte får göra?Nu lämnar vi ämnet iaf, men min åsikt är att är paret överens ska det inte vara något att deala om, egentligen.Hoppas bara att våran Präst, vem det nu blir går med på det, jobbigt när saker inte blir som vi vill.Då blir det ju inte det bröllopet man tillsammans har planerat, där allt har en tanke bakom.
    Det kan ju bli så i kyrkan att vigseln inte blir exakt som brudparet skulle vilja, eftersom en vigsel i kyrkan är en gudstjänst och det finns regler för hur en sådan går till. Det är förstås prästen som har sista ordet när det gäller utformningen av vigseln. Oftast brukar man dock, det är min erfarenhet, komma överens så att både präst och brudpar blir nöjda.
  • Kjell Präst
    010809 skrev 2008-10-11 09:47:30 följande:
    Hej Kjell Präst!Jag funderar på om man får önska vigselförättare?Vi kommer att vara i en liten kyrka där man får fixa präst själv, tillhör dock en av föramlingarna i stan, men vi tillhör en annan.Jag skulle vilja ha en präst från en ytterligare annan församling i stan, som jag tillhörden när jag var liten och som jag konfirmerade mig i. Finns det någon chans att man kan önska och få en präst från annan församling?
    Önska kostar ingenting, som det heter
    Det är fullt möjligt att det fungerar, det beror helt på den präst som ni tänkt fråga. Förmodligen kan han/hon inte viga er i sin tjänst utan måste göra det gratis på sin fritid. Prästen själv avgör om han/hon vill ställa upp på det eller inte.
    Men det är ni själva som måste fråga den aktuelle/a prästen, vigselförsamlingen gör normalt inte detta.
  • Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-13 09:56:43 följande:
    Jag har en fråga.JObbar eller har du jobbat som präst? Jättebra för våran del men du är Alltid online typ o uppe sent, förstår inte hur du orkar =)
    Jag är i högsta grad verksam som präst. Går normalt upp omkring 04.00 - däremot tycker jag inte att jag är uppe särskilt sent, lägger mig sällan senare än 22.00. Och så länge det är kul orkar jag Jag har ju världens bästa jobb...
    Sant är att jag kollar den här tråden massor av gånger per dag, det går bra att kombinera detta med att sköta övriga sysslor.
  • Kjell Präst
    Frukenob skrev 2008-10-13 10:04:01 följande:
    Jag har fått höra att "Det vackraste jag vet" av Cecilia Wenerstan har blivit psalm. Stämmer det? Den sjöngs dessutom på psalmtoppen på tv för några månader sen.HJÄLP
    Näpp, "Det vackraste" av Nanne Grönwall, med Cecilia Wennersten, är ingen psalm, vare sig i den officiella psalmboken eller "Psalmer i 2000-talet". Det går förstås bra att använda den i en vigselgudstjänst ändå, men den kan inte ersätta en av de obligatoriska psalmerna.
  • Kjell Präst

Lemmy minns rätt. Utan extra psalmer utöver de två obligatoriska, utan diktläsningar och solosånger tar en vigsel ungefär en halvtimme.

Svar på tråden Fråga prästerna 5