Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

MissMijah skrev 2008-09-19 07:37:01 följande:
    har en liten, ganska oviktig fråga. men ändå en fundering. Kommer gästerna till kyrkan först och intar sina platser innan man träffar dem så att säga? jag menar, kommer dem se oss som först när vi går upp mot altaret? eller hur brukar det vara?
    Det kan man välja själv. De flesta brudpar väljer nog att gömma sig för gästerna, alternativt komma väldigt sent (ej att rekommendera!). Då går gästerna in och sätter sig och inväntar den magiska stunden då orgeln börjar spela och det vackra paret träder in... Men det finns också vigslar där brudparet väljer att stå vid kyrkan och ta emot gästerna när de kommer.
  • Kjell Präst
    DCL skrev 2008-09-22 07:36:09 följande:
    Hej!Jag undrar lite hur en vigsel brukar gå till? Hur lång brukar ingångsmusiken vara? (vi har inte så lång väg att gå fram till prästen/vigselförrättaren, man kanju inte gå hur långsamt som helst men ändå vill vi ju ha ngn ingångsmusik) Vad händer sen? Vad säger prästen? När spelas solistlåtarna och vad säger/gör vi och prästen där emellan? Hur lång brukar en vanlig vigsel vara ungefär?
    Hej!
    Här hittar du hela vigselritualet: www.kyrkan.nu/vigrit.shtml Tyvärr finns här bara den gamla översättningen av Vår fader, den som kallas "Fader vår", men i övrigt är ritualet korrekt. Det finns förresten längst bak i psalmboken också. När det gäller ingångsmusiken så är kyrkomusikerna fenor på att anpassa styckenas längd till altargångens längd. Ni kan alltså välja ett stycke, och så spelar normalt musikern så länge det behövs för att ni ska hinna fram. Solosångerna kan läggas på olika ställen, rätt vanligt är i samband med första och sista psalmen.
  • Kjell Präst
    VivviM skrev 2008-09-22 09:28:11 följande:
    Kan man göra så att näbbar, tärnor och marskalk går in till Canon in D först och sen när vi går in startar Ave Maria eller måste det vara samma stycke hela tiden? Kan man ha piano musik som utgångsmarsch?
    Jag har aldrig varit med om att det varit flera olika stycken som ingångsmusik - men kanske det förekommer? Själv skulle jag nog dock, om jag vore er vigselpräst, rekommendera att ni försökte bestämma er för ett enda stycke som spelades hela tiden. Ingången är ju inte särskilt lång.

Pianomusik vid utgången har jag däremot varit med om. Där (liksom i andra musikfrågor)är det organisten som har sista ordet. Kan han/hon tänka sig att spela piano till utgångsmarschen så tror jag inte prästen bråkar.
  • Kjell Präst

Bröllop år 2010 skrev 2008-09-22 12:42:58 följande:

Hej! Jag undrar lite om man vill ha vigseln utomhus eller i ett slott, hur går man tillväga då?
    Jag antar att det är en kyrklig vigsel du menar. Då kontaktar man den församling som "vigselplatsen" tillhör (alternativt hemförsamlingen)och hör om det finns någon präst där som ställer upp på att viga i ett slott eller utomhus. Sådant brukar gå att ordna, men inte alla präster är positiva till vigslar på annan plats än i kyrkan.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-22 17:01:14 följande:
    Min kompis läser till präst och jag skulle vilja ha henne delaktig i vår vigsel. Är det så att vi kan ha två präster, dvs en vigd och en präststuderande, och att min kompis får göra allt utom löftena?Är detta något som ses som konstigt av de präster som är vigda? Vad tycker du som är präst?
    Jajjamen, det går utmärkt. Det är vanligt att prästpraktikanter medverkar i olika slag av kyrkliga handlingar. Ni måste förstås kolla med den aktuella vigselprästen, men det borde inte vara några problem.
  • Kjell Präst

Heloise:
    Den så kallade nya översättningen (kom 1981 så särskilt ny är den alltså inte) används olika mycket i olika församlingar. Jag har motsatt uppfattning mot dig, använder ytterst ogärna 1917 års översättning - men att få den gamla vid en vigsel borde inte vara några som helst problem.

Ni behöver inte höra av er till hemförsamlingen om ni har fixat egen präst. Vad gäller musikerna så vet jag faktiskt inte hur det fungerar om ni vill ha en från hemförsamlingen, bäst att ni tar kontakt med dem och frågar.
    Ni ska inte betala "er" präst, präster får inte sälja kyrkliga handlingar. Är det långt för er präst att åka kan ni eventuellt erbjuda er att betala resan, men alltså ingen ersättning för själva arbetet.

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-09-22 21:39:23 följande:

*Nyfiken* Ni andra präster; Hur ofta får ni kort på brudparen? Jag skulle gissa att jag får det från 1 av ca 20 par.
    Jag har ganska få vigslar, men av de jag har haft har en försvinnande liten del skickat kort - desto gladare blir jag när det kommer. Några kort på dopbarn har det blivit och även några kort från anhöriga efter begravningarna (som ju är avsevärt fler än vigslarna)
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-09-23 09:42:58 följande:
    Kjell, jobbar du aldrig? Du är ju alltid här! Och det är ju iofs bra för oss med 1000 frågor!
    Säg inget till kyrkoherden!
Svar på tråden Fråga prästerna 5