Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst
    Leeeloo skrev 2008-08-31 19:44:21 följande:
    När jag bokande kyrkan så sa kvinnan som jobbade i receptionen att ungefär tio dagar innan vigseln blir vi kontaktade av prästen som ska viga oss, och att vi ska bestämma ett möte för att kunna träffas och prata igenom det mesta. Om man inte kan träffa prästen förrän 2-3 dagar innan vigseln, kommer det att vara ett problem tror du?
    Jag tycker att det är alldeles för sent, men det BEHÖVER ju inte vara ett problem. För prästens del är det nog inga bekymmer, han/hon har säkert haft vigslar förr och vet hur det ska gå till, problemet är väl om ni har många egna önskemål som måste diskuteras.
  • Kjell Präst
    Leeeloo skrev 2008-08-31 20:00:23 följande:
    Jag tycker att det är alldeles för sent, men det BEHÖVER ju inte vara ett problem. För prästens del är det nog inga bekymmer, han/hon har säkert haft vigslar förr och vet hur det ska gå till, problemet är väl om ni har många egna önskemål som måste diskuteras.[/citat]Jag förstår det, och det kommer vi ju att ha, några iaf. Men eftersom vi kommer att gifta oss i Luleå och bor i Blekinge så reser vi inte upp förrän onsdagen innan bröllopet. Vi gifter oss på lördagen. Det känns lite... krångligt bara..
    Det finns ingen möjlighet att ha ett första samtal med prästen på telefon?
  • Kjell Präst
    ShangChina skrev 2008-09-01 00:50:58 följande:
    Hur ska jag gå tillväga när jag ska boka en präst, då vi bor utomlands och ej är skrivna i Sverige? Vi ska inte gifta oss i kyrka, utan har en vigselplats utomhus..
    Kontakta den församling som ligger närmast vigselplatsen.
  • Kjell Präst

harthurts:Eftersom det är i Svenska kyrkan ni ska gifta er så är ju kyrkan protestantisk, luthersk. Kristna är ju både katoliker, ortodoxa och lutheraner eftersom vi följer Kristus.

• Kjell Präst

Fairytales: Jag skulle absolut inte ha något emot det, och jag tror att de flesta präster tänker som jag i det här fallet. Det viktiga är ju att ni inte "vanhelgar" gudstjänsten och det gör ni ju definitivt inte genom att ha vackra kläder, låt vara från en annan tid.

LillEm: Jag vet inte hur det är i just det här aktuella fallet, men normalt är det ju så att församlingen med automatik står för präst om man gifter sig i församlingskyrkan på de tider som finns avsatta för vigslar. Vill man gifta sig någon annanstans än i kyrkan så kan det ju vara så att församlingen i tider av prästbrist väljer att prioritera vigslar som sker enligt den normala mallen så att säga. Det innebär ju i så fall att brudparet själva kan behöva ordna fram en präst som är beredd att förrätta vigseln på den plats och tid som brudparet önskar.

Vad som i ert fall händer om ni inte får fatt i någon präst är ju att det inte kan äga rum någon kyrklig vigsel just där och just då - men kanske finns det någon präst i någon grannförsamling som kan ställa upp? Eller någon ni känner tills edan tidigare?

• Kjell Präst
    Robina67 skrev 2008-09-02 15:24:07 följande:
    Hej präster!Jag undrar vad den psalmen heter som har bröllopstext men melodin är Den blomstertid nu kommer. I vilken bok kan man hitta texten?Tacksam för hjälp
    Tror den heter "På bröllopsdagen ber vi". Det är ingen officiell psalm så i pslamboken finns den inte- det är heller inte självklart att den får användas, just därför att den inte är officiell. Var man kan hitta den vet jag inte.
  • Kjell Präst

Vill nu skrev 2008-09-04 20:56:28 följande:

Vilken superbra tråd!!! Stort tack till prästerna!!!Vi kommer att ha en pensionerad präst (hon döpte vår dotter förra året), från vår hemförsamling, på vårt bröllop, och har förstått här på BT att prästen inte får ta betalt för det...Hur gör man då, för v i känner att det känns konstigt att inte ge henne någon sorts ersättning/uppskattning, för att hon ställer upp med sin fritid, trots att vi inte känner varandra privat?!
    Kanske en blomma eller en bok?
  • Kjell Präst
    Troll1 skrev 2008-09-08 23:43:29 följande:
    "Till livets slut"... Jag tror inte att livet tar slut. Däremot kan döden skilja en åt. Jag är ändå kluven till den sista raden. Var på bröllop i helgen och den meningen är svår tycker jag. Jag förstår varför man säger den, men har svårt med formuleringen trots allt.
    I kyrkan tror vi att livet tar slut, och att döden alltså skiljer oss åt. Någon reinkarnationstro ryms inte inom kristendomen. Däremot är det ju många som tror att vi på något sätt åter får möta våra kära efter döden - dock på ett något annorlunda sätt. Jesus säger i Markusevangeliet: "När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen"
Svar på tråden Fråga prästerna 5