Fråga prästerna 5
MissMijah: Kan hålla med om allt du säger.
MissMijah: Kan hålla med om allt du säger.
harthurts:Eftersom det är i Svenska kyrkan ni ska gifta er så är ju kyrkan protestantisk, luthersk. Kristna är ju både katoliker, ortodoxa och lutheraner eftersom vi följer Kristus.
Fairytales: Jag skulle absolut inte ha något emot det, och jag tror att de flesta präster tänker som jag i det här fallet. Det viktiga är ju att ni inte "vanhelgar" gudstjänsten och det gör ni ju definitivt inte genom att ha vackra kläder, låt vara från en annan tid.
LillEm: Jag vet inte hur det är i just det här aktuella fallet, men normalt är det ju så att församlingen med automatik står för präst om man gifter sig i församlingskyrkan på de tider som finns avsatta för vigslar. Vill man gifta sig någon annanstans än i kyrkan så kan det ju vara så att församlingen i tider av prästbrist väljer att prioritera vigslar som sker enligt den normala mallen så att säga. Det innebär ju i så fall att brudparet själva kan behöva ordna fram en präst som är beredd att förrätta vigseln på den plats och tid som brudparet önskar.
Vad som i ert fall händer om ni inte får fatt i någon präst är ju att det inte kan äga rum någon kyrklig vigsel just där och just då - men kanske finns det någon präst i någon grannförsamling som kan ställa upp? Eller någon ni känner tills edan tidigare?
Puffdags igen
Vill nu skrev 2008-09-04 20:56:28 följande: