Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

nni skrev 2008-09-23 12:23:56 följande:
    Hej!En kanske enkel fråga men jag har ingen aning. Kan man inte använda sig av en präst under en vigsel på allmän plats alternativt privat?Eller måste platsen vara tillhörande kyrkan?
    Det går bra - om man hittar en präst som ställer upp på detta. Inte alla präster vill ha vigslar på andra platser än i kyrkan. Men formellt behöver alltså inte vigselplatsen vara tillhörig kyrkan.
  • Kjell Präst
    nni skrev 2008-09-23 12:53:42 följande:
    Kan man boka präst från en annan församling?
    Javisst, formellt finns inga hinder för detta. Här tillkommer ju dock ytterligare ett "om", dvs OM en präst från en anna församling vill viga er och OM denne/a präst vill viga utanför kyrkan
  • Kjell Präst
    Marie88 skrev 2008-09-23 18:16:30 följande:
    Jag vill ju heller inte hyckla när det står "Tack, Fader, för den kärlek som gjorde dem till ett" m.m. Jag menar, det var knappast Gud som gjorde det, vi hittade varann och blev kära!
    Ehh..jo, det är just det kyrkan menar- att det var Gud som såg till att ni hittade varandra och blev kära.
  • Kjell Präst
    Marie88 skrev 2008-09-23 21:58:49 följande:
    Jag vill inte göra folk upprörda, det har aldrig varit min mening. Men jag tycker som jag gör och har försökt förklara på bästa sätt hur vi känner det angående gudstjänsten. Jag tycker att kärlek och äktenskap går före och det är det jag vill förmedla när vi gifter oss.
    Jag förstår nog hur du menar, vill bara i retur ge kyrkans syn på saken: Att kärlek och äktenskap har sin grund i Gud, att Gud rentav är kärleken. Det är därför svårt att hitta psalmer i psalmboken som handlar enbart om kärleken mellan människor utan att Gud är inblandad.
  • Kjell Präst
    mammys skrev 2008-09-23 17:09:49 följande:
    hej !vi vill gifta oss ithailand april 09 men det verkar svårt att kunna göra det lagligt...vet du ngt om svenska kyrkan ska öppna sin filial i phuket oktober 08 eller ?om vi väljer att gifta oss borgligt i sverige för att sedan ha cermonin i phuket.. vad ska vi ta med för papper i så fall
    Kan tyvärr absolut ingenting om vigsel utomlands. Kanske din församling kan hjälpa dig?
  • Kjell Präst
    Zsarah skrev 2008-09-25 20:01:06 följande:
    Om man vill ha en kör i kyrkan vart ska man vända sig då? vet inte ens om detta är rätta tråd att fråga i men kanske någon här vet?:)
    Tala med församlingen eller kyrkomusikern
  • Kjell Präst

Mrs Fr skrev 2008-09-25 21:34:42 följande:

Vi ska träffa vår präst i morgon. Är det nåt vi bör förbereda?
    Har ni funderat på psalmer i förväg så är det bra, annars är det inget särskilt - frånsett att ta med er hindersprövningen förstås.
  • Kjell Präst

Mrs Fr skrev 2008-09-25 22:01:23 följande:

Vi har funderat på psalm 84, psalm 411 och den alternativa texten till psalm 200 om vi får. Bibelstycken som vi gillar är : 1 KOR 13:4-7, HÖGA VISAN 8:6-7, och ROM 12:9-10,15Vad tror du om det?
    Utmärkta val...!
  • Kjell Präst
    MadTezz skrev 2008-09-25 22:06:24 följande:
    kan man bara ha med en psalm under vigseln? eller måste man ha fler.
    Se trådstarten
  • Kjell Präst
    KLQ skrev 2008-09-26 10:02:54 följande:
    Jag har kanske en ganska konstig fråga. Jag betraktar mig själv som ateist, men är fortfarande medlem i Svenska kyrkan (född in i medlemsskapet). Anledningen till att jag inte har gått ur är att jag tycker att kyrkor är så otroligt vackra (inte alla förstås, men många) och att jag gärna betalar lite för att de ska kunna underhållas.Så till frågan - jag gifter mig nästa sommar och har alltid velat gifta mig i kyrka just eftersom det är så vackert och stämningsfullt. Finns det kyrkor som går med på att hyra ut själva kyrkolokalen för en borgerlig vigsel? Jag vet att jag har hört talas om det, men aldrig träffat någon som säkert kan bekräfta det.
    Nej, det är förbjudet enligt kyrkoordningen. Det har hänt av misstag ibland, men det ses inte med blida ögon i kyrkan.
Svar på tråden Fråga prästerna 5