• feministbrud

Nu blir jag arg!

Jag vet inte hur många gånger jag har läst inlägg där tjejer beklagar sig och är ledsna över att de måste vänta på ett frieri och det aldrig kommer. Att killen anser sig själv vara "lite gammaldags" och vill fria själv verkar vara helt acceptabelt. Fattar ni inte tjejer att ni lever i en patriarkalt förhållande och att era pojkvänner tar sig en enrom makt över er och ert förhållande genom att själv bestämma vem som ska fria och hur det ska gå till? Sluta med det där dumheterna, fria själv och ta ett nej och stick om han är så jäkla dum.

Jag vet att jag är hård, men jag fattar inte att någon accepterar att vänta på ett frieri för att partnern har bestämt att det ska vara så. Var är er egen vilja?

• Svar på tråden Nu blir jag arg!
  • Daemia

......det var ju charmigt uttryckt och inte ett dugg nedlåtande i tonen.

Munchkin skrev 2008-08-24 04:25:20 följande:
    Väx upp för fan och inse att i ett förhållande kanske man inte alltid är på exakt samma ställe men det betyder inte att man inte kan vara ihop och älska varandra oerhört mycket ändå, men du kanske inte kommit till den punkten i livet där du inser det....
  • Sanfor

HALLÅ!! HALLÅ! HALLÅ!

Ta ett djupt andetag och LÄS vad TS skriver!

Jag repeterar delar av mitt föregående inlägg:

"Fast själva utgångspunkten för feministbruds inlägg var väl DE SOM MÅR DÅLIGT över att mannen inte friar.

I det håller jag med TS till fullo. Om killen vet att tjejen mår dåligt och inte gör något åt det (antingen gör klart att han inte tänker fria eller gör slag i saken och friar) så är det ju nåt fel."

• gottelina

Ja något är fel! MEN, det behöver inte betyda att förhållandet är patriarkalt. Det kan vara så enkelt att de inte är rätt för varandra. Om man lever ihop och älskar varandra så gör man väl vad man kan för att den andra inte ska må dåligt. Ser man att ens partner mår skit över något och man inte gör något åt det så är man väl ingen bra partner vare sig man är man eller kvinna. Man kan ju inte fria för att den andra mår dåligt men man kan ju ta upp samtalet. Jag tror tyvärr inte lösningen i ett sånt fall är att man själv friar. Det allra mest jämställda måste ju vara att man skippar frieri helt och gemensamt diskuterar saken. Det kan ju vara precis lika romantiskt om man skapar rätt förutsättningar. Levande ljus och en god middag tex.

Sanfor skrev 2008-08-24 08:23:10 följande:
    *********************HALLÅ!! HALLÅ! HALLÅ!*********************Ta ett djupt andetag och LÄS vad TS skriver!Jag repeterar delar av mitt föregående inlägg:"Fast själva utgångspunkten för feministbruds inlägg var väl DE SOM MÅR DÅLIGT över att mannen inte friar.I det håller jag med TS till fullo. Om killen vet att tjejen mår dåligt och inte gör något åt det (antingen gör klart att han inte tänker fria eller gör slag i saken och friar) så är det ju nåt fel."
  • aikidoaasa
    Sanfor skrev 2008-08-24 08:23:10 följande:
    Om killen vet att tjejen mår dåligt och inte gör något åt det (antingen gör klart att han inte tänker fria eller gör slag i saken och friar) så är det ju nåt fel."
    Då känner mn sig ju VÄÄÄÄÄLDIGT mycket bättre... "Jag tycker synd om dig så vi kan väl gifta oss..." Är det bara jag som tycker att det är fel orsak att gifta sig...
  • feministbrud

Många missförstånd här...

Jag tycker inte att det är patriarkalt att man vill att mannen ska fria. Men att man som man bestämmer att man är den som ska fria och kvinnan inte tycker att det är en bra situation för hon blir frustrerad av att vänta - DET är patriarkalt. Det är att ta makten över situationen själv. Man bakbinder sin partner för att man vill vara "lite gammaldags", dvs mannen bestämer.

Sedan att det finns par där han vill fria och tjejen väntar och det är ett spel mellan dem, det är INTE patriarkalt. Bara dumt om du frågar mig, men det har ju inte jag med att göra.

Det jag reagerar lite på också är att det verkar så ok att bestämma att mannen ska fria för att det är gammaldags och traditionellt. Jag har förståelse för att någon har velat fria eller vill vänta på ett frieri för att det personligen vill ha det så, men att göra det för att det är traditionellt gör ju inte saken mer ok. Det räcker väl med att den ena har en önskan som den andra är beredd att uppfylla?

• feministbrud

Nej, så menade jag inte. Paret har bestämt att de ska gifta sig, men mannen säger att han måste fria först. Och gör inte det. Då är det väl bättre att säga att han inte vill gifta sig istället för att gå runt och låtsas att han snart kommer att fria? Han utsätter ju sin partner för enorm press genom att sätta henne i underläge.

aikidoaasa skrev 2008-08-24 10:30:09 följande:
    Då känner mn sig ju VÄÄÄÄÄLDIGT mycket bättre... "Jag tycker synd om dig så vi kan väl gifta oss..." Är det bara jag som tycker att det är fel orsak att gifta sig...
  • anne på grönkulla

Jag håller med TS helt måste jag säga - att idag inte kunna diskutera med sin respektive om sitt förhållande utan tvingas vänta ut en bristande kommunikation och ena partens vetorätt över förhållandets framtid är i min värld absurt.

• feministbrud

Otroligt otrevligt. Dessutom verkar du inte kunna läsa, eller fattar du trögt?

Sorry för ett otrevlig inlägg av mig, men jag kunde inte låta bli

Munchkin skrev 2008-08-24 04:25:20 följande:
    Men skärp dig ta mig fan, bara för att man vill att killen ska fria betyder inte det att man lever i ett patriarkalt förhållande där man inte ha nåt att säga till om. Det är kommentarer som det som får mig att vilja skrika högt. Självklart kan tjejer fria likväl som att kilar kan, men i mitt fall var det så att jag ville att min man skulle fria för att friade han så visste jag att han var redo för det steget, inget konstigt med det. Jag hade gjort klart och tydligt vad jag ville , men det är inte bara upp till mig vad som händer och sker i vårt förhållande, alltså var det upp till maken att fria eftersom det bara är han som vet när han är redo för det steget i förhållandet. Det finns många olika skäl och orsaker till varför man vill att de andra partnern ska fria, och bara för att man inte friar själv betyder inte det att man är det minsta förtryckt, och varför i hela fridens namn ska man sticka om killen inte är redo för att gifta sig här och nu???Väx upp för fan och inse att i ett förhållande kanske man inte alltid är på exakt samma ställe men det betyder inte att man inte kan vara ihop och älska varandra oerhört mycket ändå, men du kanske inte kommit till den punkten i livet där du inser det....
  • feministbrud

Tack för den träffsäkra formuleringen i en enda mening

anne på grönkulla skrev 2008-08-24 10:45:49 följande:

Jag håller med TS helt måste jag säga - att idag inte kunna diskutera med sin respektive om sitt förhållande utan tvingas vänta ut en bristande kommunikation och ena partens vetorätt över förhållandets framtid är i min värld absurt.
  • Nancy Drew
    Miisen skrev 2008-08-23 23:36:10 följande:
    Jag anser nog att du har ganska fel i ditt påstående TS. I de flesta av de fallen du beskriver är även tjejen lite "gammeldags" gällande just giftermål och vill helst att killen friar. Detta betyder inte att deras förhållande är ojämlikt och dominerat av mannen -det betyder enbart att de gillar att bevara traditioner. I de andra fallen handlar det ofta om att tjejen är osäker på att killen verkligen av hjärtat vill gifta sig, och därför helst väntar på ett frieri från honom för att vara säker på att hon inte tvingar in honom i något. De övriga fallen gäller ofta en kille som inte riktigt kommer sig för att fria, eller är osäker. Och visst, då är det kanske dumt som tjej att inte ta steget och fria själv. Men att förhållandet skulle vara patriarkalt, det håller jag inte med om.
    Men kan det inte lika gärna vara så att killen, genom att fria "för tidigt" tvingar in tjejen i något hon inte är redo för?
Svar på tråden Nu blir jag arg!