• feministbrud

Nu blir jag arg!

Jag vet inte hur många gånger jag har läst inlägg där tjejer beklagar sig och är ledsna över att de måste vänta på ett frieri och det aldrig kommer. Att killen anser sig själv vara "lite gammaldags" och vill fria själv verkar vara helt acceptabelt. Fattar ni inte tjejer att ni lever i en patriarkalt förhållande och att era pojkvänner tar sig en enrom makt över er och ert förhållande genom att själv bestämma vem som ska fria och hur det ska gå till? Sluta med det där dumheterna, fria själv och ta ett nej och stick om han är så jäkla dum.

Jag vet att jag är hård, men jag fattar inte att någon accepterar att vänta på ett frieri för att partnern har bestämt att det ska vara så. Var är er egen vilja?

• Svar på tråden Nu blir jag arg!
  • Miss Elli

Så sant som det är sagt.

• Celeste97

Precis, om er kille inte är redo att gifta sig är det bara att dumpa honom. Att vara rädd för ett nej från hans sida är ju detsamma som att acceptera ett patriarkalt förhållande. Det bästa sättet att lära känna sin egen vilja är ju att skita i hans.
    *djup ironi*

• feministbrud

Nu tror jag att du missförstod mig lite.

Om man är ledsen över att killen inte friar för att han "är gammaldags" så har man ett stort problem i förhållandet, skulle jag tro. Varför pratar man inte med varandra? När jag friade visste jag att jag skulle få ja, för jag visste var jag hade min dåvarande pojkvän (nuvarande man). Dessutom har ju många bestämt ATT de ska gifta sig, men killen måste bestämma NÄR detta ska ske. Det handlar alltså inte om att dumpa någon som inte vill gifta sig utan att dumpa någon för att han inte accepterar att man har en egen vilja.

Och än en gång: Varför ska HAN bestämma NÄR en förlovning ska ske? Varför accepterar man det? Jag pratar inte om förhållanden där det verkar vara ett spel där tjejen väntar på ett frieri utan fall där tjejen är ledsen över att ett frieri aldrig kommer och att hon inte får ta saken i egna händer.

Celeste97 skrev 2008-08-23 18:36:11 följande:
    Precis, om er kille inte är redo att gifta sig är det bara att dumpa honom. Att vara rädd för ett nej från hans sida är ju detsamma som att acceptera ett patriarkalt förhållande. Det bästa sättet att lära känna sin egen vilja är ju att skita i hans.*djup ironi*
  • Celeste97

Okej, jag kan hålla med om att det är bra dumt att vänta på något som inte händer, och inte ens försöka hjälpa till lite själv. Och att det är bra dumt att inte prata med varandra.

Fast jag kallar det bara "dumt" och inte "patriarkalt".

• feministbrud

Jag kallar det patriarkalt att ens partner bestämmer hur och när ett frieri och lämnar sin flickvän helt förvirrad och ledsen. Det är att ta sig makt över någon annan.

Kul att flera håller med mig!

Celeste97 skrev 2008-08-23 19:16:58 följande:
    Okej, jag kan hålla med om att det är bra dumt att vänta på något som inte händer, och inte ens försöka hjälpa till lite själv. Och att det är bra dumt att inte prata med varandra.Fast jag kallar det bara "dumt" och inte "patriarkalt".
  • didis

Patriarkalt o patriarkalt vet jag inte...

men var och en måste ta ansvar för sitt eget liv. Vill man uppnå något (tex gifta sig) är det bara att jobba för det.

Tjejer som sitter och väntar på att män skall fria eller byta lampor(eller vad det nu är) eller är allmänt osjälvständiga är bland det mest frustrerande jag vet. Speciellt om man jobbar med dem...

• Nancy Drew

Word, feministbrud!

I ett förhållande mellan jämbördiga parter har båda samma rätt och samma ansvar att planera och besluta om sin framtid. Svårare än så är det inte!

• 090208

Ja, visst ar det mysigt nar nagon friar till en, att nan faktiskt fragar om man vill tillbringa resten av livet med den personen. Kan forsta att flickor skulle alska att pojkvannen friar.

Men det ar ju lika harligt for mannen. Om inte annu battre! Dom forvantar sig ju inte (tyvarr...) att tjejen helt plotsligt ska ga ner pa kna. Gud vad ballt, det kanns nog haftigare for en kille tror jag.

Men ga och vanta, na fy...

• älskarlivet

har abra läst trådstarten! Min sambo vill väldigt gärna fria själv och jag vill väldigt gärna att han gör det.. Det har inget att göra med hur vår jämställdhet i förhållandet är!

Han är den mest underbara killen jag någonsin haft. Eftersom jag dessutom varit förlovad en gång tidigare, där vi bestämde det ihop, så vill jag att det ska bli på "riktigt" denna gången!

Svar på tråden Nu blir jag arg!