• feministbrud

Nu blir jag arg!

Jag vet inte hur många gånger jag har läst inlägg där tjejer beklagar sig och är ledsna över att de måste vänta på ett frieri och det aldrig kommer. Att killen anser sig själv vara "lite gammaldags" och vill fria själv verkar vara helt acceptabelt. Fattar ni inte tjejer att ni lever i en patriarkalt förhållande och att era pojkvänner tar sig en enrom makt över er och ert förhållande genom att själv bestämma vem som ska fria och hur det ska gå till? Sluta med det där dumheterna, fria själv och ta ett nej och stick om han är så jäkla dum.

Jag vet att jag är hård, men jag fattar inte att någon accepterar att vänta på ett frieri för att partnern har bestämt att det ska vara så. Var är er egen vilja?

• Svar på tråden Nu blir jag arg!
  • Nancy Drew

Exakt, didis. Varför ska mannen, ensam, besluta när just det steget ska tas?
    Låter rätt så stenålders i mina öron.

• Duchess

Romantik och spänning är det inget fel på. Men jag har nog ändå svårt att förstå hela den här prylen med att mannen ska fria (trots att man bestämt sig för att gifta sig).

Vi har kontinueligt pratat om hur vi vill att vår relation ska utvecklas. Att förlova sig och gifta sig var två naturliga steg som vi var överens om. Det är ingen av oss som driver frågan mer än den andre.

Jag funderar också på varför det skulle vara mer romantiskt att bestämma om relationen tillsammans än att mannen ska fria? För mig är det romantiskt att ha en man som tycker att kommunikation är nyckeln till framgång för vår relation. Men vi är ju alla olika

feltsen skrev 2008-08-24 14:45:13 följande:
    Precis som älskarlivet skrev; jag vet absolut inte när det kommer ske (inom en viss tidsperiod, ja, men inte mer än så) och jag vet inte hur han kommer göra. det är ju det som är tjusningen med det hela. sen vet jag ju att vi kommer förlova oss, gifta oss och skaffa fler barn, det har jag vetat länge. lite romantisk och spänning på vägen skadar ju inte :D
  • feministbrud

Nu måste jag gå in och försvara frieri här

Jag friade till min man, men vi hade naturligtvis pratat om giftemål och förlovning innan. Jag visste att det var dags och jag visste att han skulle svara ja, annars hade jag aldrig friat. Så på sätt och vis var det ingen överaskning, men han blev överaskad just då och det blev väldigt romantiskt. Hade jag inte vetat var han stod när det gäller att gifta sig så hade jag frågat det först, innan jag friade. Men sånt pratar man väl om i en normal relation, gör man inte det?

Jag håller med om att det är konstigt att män känner att de måste fria. Min man har faktist fått en och annan gliring av folk vi knappt känner som fått reda på att jag friade. Mycket märklig inställning.

• Stjärnblomma

Tycker det är lite intressant när tjejer säger att de vill att mannen ska fria för att "bevisa att han älskar mig". Kanske är det inte alls menat så, det här är ingen pik åt någon, men det ger mig associationen att giftermålet är en uppoffring från mannens sida, något han ställer upp på för att göra sin kvinna glad. Att han inte själv eftersträvar att vara gift för sin egen skull också. Och kanske är det verkligen så i många fall? Jag vet inte. Nyfiken.

• gottelina

Det spelar väl ingen roll vem som friar?! Hos oss var det ingen som friade utan det var ett gemensamt beslut. Jag hade väl egentligen en liten dröm om riddare på den vite springaren, smäktande violiner osv men var liksom inte beredd att vänta utan tog upp det till diskussion. Däremot gillar jag överraskningar men har en sambo med ganska dålig fantasi men nu har jag ordnat en liten överraskning till mig i alla fall. Jag har nämligen bett honom att fixa för bröllopsnatten utan att berätta för mig innan. Jag har alltså ingen som helst aning var vi ska. Det blir kanske hem? vem vet? Jag vet dock att det inte blir tält för min m2b är den största fryslorten som går i ett par skor.

• aikidoaasa
    Stjärnblomma skrev 2008-08-24 17:26:21 följande:
    Tycker det är lite intressant när tjejer säger att de vill att mannen ska fria för att "bevisa att han älskar mig". Kanske är det inte alls menat så, det här är ingen pik åt någon, men det ger mig associationen att giftermålet är en uppoffring från mannens sida, något han ställer upp på för att göra sin kvinna glad. Att han inte själv eftersträvar att vara gift för sin egen skull också. Och kanske är det verkligen så i många fall? Jag vet inte. Nyfiken.
    Visst kan man hålla med dig om att det kan låta som att mannen skulle göra en uppoffring, men i mitt fall vill jag att han ska fria (om/när han gör det) för att han vill gifta sig med mig. Jag skulle känna det som att det verkligen blev en uppoffring för honom om det var jag som friade...
  • Nancy Drew

Väldigt bra uttryckt, feministbrud! Det enda som jag tycker är fel är när frieriet, och initiativet till att gifta sig, är förbehållet mannen.

• 090208

Nja, jag minns inte att nan fragade nan gang... Jag skojade om det en gang nar han lagat god mat till mig... Ibland vet man val bara...

aikidoaasa skrev 2008-08-24 14:19:09 följande:
    Jaha... så om man är förlovad så tvekar man... herregud vad knäppt det lät! Personligen så anser jag att om man inte ens kan påstå att man varigt förlovad för att det är töntigt undrar jag varför man gifter sig... borde inte det också vara töntigt.Att fria och att vara förlovad är en av de mest romantiska saker som man kan vara med om, speciellt om man senare tänkt att gifta sig. De flesta som jag pratat med säger att det är den mest underbara tiden i sina liv. Dessutom, om man inte ställer frågan över huvud taget så kan man inte gifta sig... eller vaknade ni en dag och någon annan kom och drog med er till kyrkan. Troligtvis inte... även om ingen av er sa "vill du gifta dig med mig" så måste ni åtminstonde ha sagt NÅNTING där ni kom överrens om att gifta er... Då har det alltså blivit en typ av frieri och då har ni även varit förlovade. Förlovad kan man vara även utan att ha skaffat ringarna. Från den dagen då ni bestämde er för att gifta sig till bröllopet kan åtminstonde jag påstå att ni var förlovade... eller?
  • anne på grönkulla

O jag kan absolut inte förstå varför den ena parten ska ha mer kontroll över relationen och dess utveckling. Eller varför det skulle vara mer romantiskt...

didis skrev 2008-08-24 14:43:41 följande:
    Har vi månne tagit ifrån dem så mycket makt över förhållandet att de desperat försöker hålla kvar ett skimmer av kontroll? =)
    F ö håller jag som vanligt med Duchess.
  • feltsen

Nancy Drew skrev 2008-08-24 21:03:47 följande:

Väldigt bra uttryckt, feministbrud! Det enda som jag tycker är fel är när frieriet, och initiativet till att gifta sig, är förbehållet mannen.
    men för oss är det inte så att frieriet är förbehållet mannen, det hade lika gärna kunnat vara jag! vi har pratat och diskuterat förlovning, tittat på ringar osv. och han har sagt att han gärna vill överraska mig när jag frågade hur vi skulle göra. tidigare hade vi även tänkt förlova oss helt utan någon romantik, bara trä ringarna på fingret och det skulle vara det.
    jag tycker att det är tråkigt att de flesta verkar anse att det är dåligt om mannen överrasknings-friar, men bra om kvinnan gör det eller om det sker gemensamt.

och ja, jag är feminist, upp till öronen. radikal dessutom. vi beslutar allting gemensamt, min sambo och jag, och har en otroligt bra kommunikation här hemma.
  • Nancy Drew
    feltsen skrev 2008-08-25 12:43:09 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-08-24 21:03:47 följande:men för oss är det inte så att frieriet är förbehållet mannen, det hade lika gärna kunnat vara jag! vi har pratat och diskuterat förlovning, tittat på ringar osv. och han har sagt att han gärna vill överraska mig när jag frågade hur vi skulle göra. tidigare hade vi även tänkt förlova oss helt utan någon romantik, bara trä ringarna på fingret och det skulle vara det. jag tycker att det är tråkigt att de flesta verkar anse att det är dåligt om mannen överrasknings-friar, men bra om kvinnan gör det eller om det sker gemensamt. och ja, jag är feminist, upp till öronen. radikal dessutom. vi beslutar allting gemensamt, min sambo och jag, och har en otroligt bra kommunikation här hemma.
    Men då var det ju inte förbehållet mannen, i ditt fall. Det jag, och jag tror TS, tycker är knas, är de fall där killen eller tjejen eller båda, tycker att det BARA är killen som får fria och därmed bestämma över det steget i relationen.
  • Tooticki
    aikidoaasa skrev 2008-08-24 18:45:08 följande:
    Visst kan man hålla med dig om att det kan låta som att mannen skulle göra en uppoffring, men i mitt fall vill jag att han ska fria (om/när han gör det) för att han vill gifta sig med mig. Jag skulle känna det som att det verkligen blev en uppoffring för honom om det var jag som friade...
    Tänk om han hade känt samma sak?

I ett förhållande måste man väl kunna lita på att partnern är ärlig och inte gör saker för att vara snäll utan för att h*n verkligen vill!
Svar på tråden Nu blir jag arg!