• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • miss u
    mysan31 skrev 2008-09-26 21:38:47 följande:
    miss u: När du går in på calligrahen så går du in på bröllopskort,när du sen beställer provkorten så får du gå efter namnen på korten som du hittar... som står på bröllopskorten...går du in på applikationer så står det nummer på korten istället...Jag hoppas att du förstår vad jag skriver...
    Nu tror jag att jag lyckades beställa dom korten jag ville ha. Hade helt missat att bläddra neråt i rullgardinen där man skulle klicka i vilka kort man skulle ha och såg därför bara en massa nummer som jag inte fattade nåt av. Ska bli spännande att se proverna sen, även om jag ska göra egna kort så är det ju kul med inspiration.

Såg att ni också ska ha massa barn på festen. Det tänkte vi med. Kommer ni ha eget festprogram till dom? Kommer ni ha nån lekledare som har hand om barnen när middagen känns för tråkig för deras del? Har ni nåt rum som dom kan vara i under kvällen? Många frågor blev det. Vet inte riktigt hur vi ska göra, men det är viktigt för oss att barnen får vara med och ha kul också. Svårt att planera bara när man inte har barn själv och vet vad man kan sysselsätta dom med.
  • miss u

Vad typiskt att du tappat bort numret till trubaduren. Du kommer säkert att hitta den snart ska du se. När du minst anar det.

Du får gärna ta med dig korten på nästa fika, eller ta kort på dom om din kompis inte vill släppa dom. Jag funderar på att beställa på ica maxi. Rebellen sa senaste fikan att dom kunde göra "riktiga" bröllopstårtor, alltså såna som står ovanpå varandra. Sån vill jag ha, och helst inte så mycket grädde. Är tillräckligt söt och rund.

MoonGirl skrev 2008-09-26 22:32:49 följande:
    miss u skrev 2008-09-26 09:18:49 följande:
    Jag hittade ett telefonnr till en trubadur, tror jag att det var. Skrev ner telefonnr och nu hittar jag inte min lapp, suck! Men det ska ligga här någonstans . När jag väl hittar telefonnr så ska jag ringa den där killen och fråga vad det är för slags musik de spelar. Vore kul med någon slags "live-musik", fast det beror ju på hur hur mycket de kostar om vår budget tillåter det... nåja, återstår att se!Ja, att ha en tapet som löpare på borden var ju en jättebra idé, det ska nog jag också ha (om jag hittar någon fin tapet). Men det löser sig nog. Imorgon ska jag åka till Avesta och hälsa på en kompis och då ska jag få se en massa kort på olika bröllopstårtor. Min kompis har nämligen varit på en tårtutställning.
  • mysan31

miss u: Jag vet inte vad vi ska göra med barnen än,jag hade tänkt att barnen skulle sitta i ett annat bord,men jag tror inte att det kommer att gå...jag hade även tänkt fixa nått lekrum så dom kan leka lite...Jag Har inte tänkt på att fixa festprogram till barnen,men det var ju en bra ide...
    Jag har inte tänkt så långt än...
    hur ska ni göra med barnen...
    Hur många barn skulle ni ha med...

• mysan31

miss u:Det tar 2 dagar att få calligrahen katalogen och provkorten...
    jag har ochså beställt katalog där ifrån,fick den i torsdags med provkorten...

• sheeba

Vad kul med en västeråstråd! Jag gifter mig i Västerås 090613 i Skerike kyrka och tänkte sedan ha festen på Schenströmska herrgården. Bor dock i Linköping. BrideToBe09 såg att du också ska ha festen på Schenströmska, kul! Tycker att det är ett underbart ställe!

• miss u

Hej brudar!

Värst vad dött det var på tråden den här helgen då. Har ni skaffat er liv eller vad är det frågan om?

Idag har vi varit och tittat på Säby kyrka. Den var jättemysig. Fick prata med prästen där och hon var jättetrevlig. Hann fråga henne en del om vigseln och vad som ingår... och nu börjar jag tveka om jag vill gifta mig kyrkligt! Jag (och sambon) tycker egentligen att det är för mycket Gud-grejer i kyrkan, men gillar kyrkan som lokal. Sen känns det lite mer "på riktigt" om man gifter sig i kyrkan också. Känns nästan som man får försvara sig för äldre släktingar om man inte gifter sig i kyrkan.

Ia o Puh: Du gillade inte heller hela den här Gud-grejen. Känns det bra för dig att sätta dom tankarna åt sidan och höra prästen säga att Gud, du som är alltings skapare och Herre osv? Det är mycket mer Gud-grejer i en kyrklig vigsel än vad jag tänkt iaf.

Är det nå fler som funderat i dom här banorna?

• miss u

Eftersom vi inte ha fått klart än vart vi ska ha festen har vi inte bestämt hur det ska lösas med barnen. Räknade just att vi kommer bli runt 14 barn, om alla kommer. Barn räknar jag dom som är under 15 år. Jag kommer förmodligen göra eget festprogram till dom med lite sånger och ritgrejer som dom kan måla på. Sambons svägerskas syster jobbar på dagis, så jag har en liten fundering på att anlita henne som barnflicka så barnen får det kul också. Om vi får vara på Hamncafét blir det kanske att vi lånar nåns husbil och har den som "sovrum". Men som sagt, inget bestämt än.

mysan31 skrev 2008-09-27 11:44:28 följande:
    miss u: Jag vet inte vad vi ska göra med barnen än,jag hade tänkt att barnen skulle sitta i ett annat bord,men jag tror inte att det kommer att gå...jag hade även tänkt fixa nått lekrum så dom kan leka lite...Jag Har inte tänkt på att fixa festprogram till barnen,men det var ju en bra ide...Jag har inte tänkt så långt än...hur ska ni göra med barnen...Hur många barn skulle ni ha med...
  • Nasse ior

hej alla brudar-tänkte sluta mig samman här-
    skönt att se att det är fler som går med samma funderingar som man själv.

sambon blir lite trött på mig-jag skulle vilja att allt var kalrt idag-men så är det inte.

men vi har kommit långt
    kyrkan är boka idag, lokal mat och gästlista klart-kläning provas här om någon vecka-står mellan tre st men en är favorit alla redan nu., bukett klart så det känns som man har det mesta underkontroll.Även dagen före bröllopet har vi planer för långresande, samt dagen efter.

ni som har mindre barn-våra kommer vara 4,5 & 2,5 men undrar om vi ska låta dom vara med som brudnäbbar-kanske är dom för små-hur ska ni göra eller har ni varit på bröllop där det varit barn med och hur funkade det?

anser ni att man måste ha en stor fest när gästerna får resa långt?
    har man rätt till present fast det kostar som sagt för gästerna att närvara?

• Nasse ior

miss u skrev 2008-09-27 11:19:28 följande:

. Såg att ni också ska ha massa barn på festen. Det tänkte vi med. Kommer ni ha eget festprogram till dom? Kommer ni ha nån lekledare som har hand om barnen när middagen känns för tråkig för deras del? Har ni nåt rum som dom kan vara i under kvällen? Många frågor blev det. Vet inte riktigt hur vi ska göra, men det är viktigt för oss att barnen får vara med och ha kul också. Svårt att planera bara när man inte har barn själv och vet vad man kan sysselsätta dom med.
    vi kommer ha 12 barn med från ålder 2-13, vi har löst det med att barnen får en annan meny en vi vuxna-vi kommer även att ha en lekhörna i lokalen som vi är i med leksaker, kritor mm,,, plus att vi kommer ta med bärbar dator för att sätta på en ´dvd film, vi ska berätta för alla att innan vi sätter oss så att vi vill att barnen ska gå ner och leka och låta,

totalt så kommer vi vara 48 om alla kommer både vuxna och barn.
  • Elide

Nu har man missat en massa igen. Man kan alltså inte vara borta en hell helg härifrån. En hel del att läsa igen.

Vi kommer att vara max 40 pers. Inga barn varken i kyrkan eller på festen.
    Funderar på att skriva denna lilla vers i inbjudan:

"Småbarn är en gudagåva
    men denna kväll får det stanna hemma och sova!
    Förutom de som vid behov av tröst
    behöver mammas bröst!"

Hittade den här på BT någonstanns. Tyckte den passade så bra.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009