• Kärlek ger näring åt själen

Brist på respekt

Med tanke på all denna bristande respekt för andra så anser jag att jag klarar mig gott utan Bt... jag skulle aldrig för hela mitt liv vilja byta liv med någon av er som håller på att trycka ner andra tjejers tankar om ett romantiskt bröllop genom att sitta och totalt trasha trådarna för att göra ER röst hörd.. ni vägrar läsa inlägg där folk ber er starta nya trådar..

SÅ här kommer mitt bröllop:

Jag kommer att ledas in som en ko av min pappa som kommer verkligen DRA in mig i kyrkan för jag har ingen talan överhuvudtaget och sedan så kommer min m2b att binda fast mig i altaringen eftersom han äger mig.. Dessutom så kommer vi att springa ut eller rättare sagt min m2b kommer att springa medans jag blir hängande efters om en vante... och bröllopsfesten kommer att bestå av en massa korv med bröd för det är vad min m2b älskar.. och sedan så kommer jag att stå och koka all korv själv.. för det är ju trots allt kvinnans plats i hemmet.. KÖKET.. Ve och fasa att jag ska jobba och tjäna egna pengar.. och för at verkligen göra allting ännu bättre så kommer jag inte ha någon talan utan kommer att stanna hemma som en avelsko som jag är.. för jag lever ju trots allt BARA på 2000-talet.

Så tack för denna kossan har fått uppleva de värsta sidorna av folk.. För det bevisar än en gång att bröllop är verkligen visar folks värsta sidor.

Men det är trots allt 3 veckor kvar innan jag gifter mig men jag skiter fullständigt i bt.. för det är mest dominanta kvinnor som tror att de kan konventera andra att tro på exakt samma sak som dem...

tack o hej..

Till er tjejer som vill ha brudöverlämning : LYCKA TILL NI KOMMER ATT BLI DE VACKRASTE BRUDARNA NÅGONSIN!!!

• Svar på tråden Brist på respekt
  • Vitt guld

Jag förstår ingenting men blir ju nyfiken på vad ni pratar om. Kan man få veta? Länk till aktuell tråd/trådar?

• J D

För att en del människor ser strukturer och mår dåligt över att andra inte ser dem. Men det är ju åsikten man misstycker till inte personen. Det kliar i fingrarna på samma sätt som civil olydnad kliat i fingrarna på en massa människor genom åren vilket givit oss ett bra mkt mer humant samhälle där människor reflekterar mer över sitt beteende som annars görs automatiskt. Och nazism är fullt jämförbart med patriarkalism om man inser att det är förtryckande strukturer som är the issue.

Hur kan man låta bli att bry sig när människor dör av dessa strukturer?

agtiwi skrev 2008-09-11 14:50:01 följande:
    Varför måste en del människor bry sig? Det är precis som att det kliar i fingrarna efter att få hitta någon att hacka på. Varför kan inte alla som vill ge en ts ett råd få göra det utan att bli påhoppad, man kan väl i stället bara konstatera att han eller hon har inte samma värderingar och tolkningar i livet som jag själv. Ts lär ju ändå göra vad som i slutänden känns bäst för honom/henne.
  • Duchess

Tack för det du skrev! Nu har jag läst igenom tråden, och eftersom jag är en av de som alla är så arga på så ville jag gärna förklara varför frågan berör mig så starkt.

Jag ser en struktur och en symbol som genom alla tider har inneburit en viss sak, och har faktiskt hittills inte lyckats förstå hur andra kan undgå att se den. Mitt agerande i vardagen har betydelse för andra människor, eftersom jag tror att både bra och dåliga saker sprider sig som ringar på vattnet.

Precis som du skriver är det strukturer och symboler som många av oss vänder oss emot - inte de enskilda personerna. Jag har faktiskt sällan råkat på ett ställe där människor tar allt så personligt som här på BT. Ibland måste man våga lyfta blicken och se att man är en del av något större, och att all kritik mot sammanhang inte är samma sak som direkta personangrepp.

J D skrev 2008-09-11 15:23:43 följande:

För att en del människor ser strukturer och mår dåligt över att andra inte ser dem. Men det är ju åsikten man misstycker till inte personen. Det kliar i fingrarna på samma sätt som civil olydnad kliat i fingrarna på en massa människor genom åren vilket givit oss ett bra mkt mer humant samhälle där människor reflekterar mer över sitt beteende som annars görs automatiskt. Och nazism är fullt jämförbart med patriarkalism om man inser att det är förtryckande strukturer som är the issue.Hur kan man låta bli att bry sig när människor dör av dessa strukturer?
  • JBB

Tråkigt att du känner så TS, men vill du lämna oss här på bröllopstoprget så gör det, trots allt är det du och din m2b som ska ha en oförglömlig dag på erat sätt, inte som någon på BT vill, tack för all inspiration TS, alla tips du har gett oss alla.

Jag hoppas och önskar tillsammans med min M2b att ni får en underbar bröllopsdag.

• Taha
    Hope2008 skrev 2008-09-11 14:17:21 följande:
    Taha: Det är givetvis ingen retorikkurs... Men det underlättar ju en hel del om man inte hela tiden måste missförstå varandra för att folk är otydliga.. eller hur??Givetvis finns det viktigare frågor att ägna sig åt, men nu befinner vi oss på ett bröllopsforum och då är det dessa frågor som diskuteras. SJÄLVKLART ska detta göras med respekt för andra personers åsikter och ingen ska kränka någon annan....
    Hej Hope2008.

Vet inte om jag missförstår din text eller tvärtom.
    För att förtydliga vad jag menade;

Vi kommer alla att gifta oss på olika sätt och det finns inga rätt eller fel. Vi är här för att få tips av varandra inte hacka på varandra för formuleringar och åsikter.
    Jag läste ursprungslänken och det var brudar som rent ut sagt hackade på "Kärlek ger näring åt själen"

Det är helt ok att ha politiska funderingar i olika ämnen men att använda sig av dem och hacka på varandra i länkar där folk vill ha tips är inte vad vi är här för.

Men nu kommer jag inte skriva mer annars startar vi antagligen massa tjafs och missförstånd i den här tråden åxå. ;o)
  • SweetSun

usch detta låter inget skoj, och man blir ju själv lite orolig att man nån stans skrivit saker som kanske tas illa upp, men jag tror inte jag är berörd just i detta fallet Men jag tycker det är verkligen trist att folk inte kan acceptera att vi alla är olika och vill göra på olika vis. jag skulle aldrig göra på ett vis, medans nån annan tycker det är det viktigaste viset på hela bröllopet.. man ska ha olika åsikter, men man ska inte trycka ner nån för att de har just det.. Lycka till på din dag Kärlek ger näring till själen!

• Fenixx

suck... folk är duktiga att lägga sig i andras tankar och agerande.

alla är vi olika och gör olika, så är det ju!

• didis
    Duchess skrev 2008-09-11 15:30:21 följande:
    Jag har faktiskt sällan råkat på ett ställe där människor tar allt så personligt som här på BT. Ibland måste man våga lyfta blicken och se att man är en del av något större, och att all kritik mot sammanhang inte är samma sak som direkta personangrepp. J D skrev 2008-09-11 15:23:43 följande:
    Jag håller med dig i ditt inlägg. Svårt när man kämpar för en sak och andra så lättvindligt raserar.

Det finns många ömma tår här...
  • Hope2008

Taha: Jag är helt enig med dig när det gäller att vi inte ska hacka på varandra och vara respektlösa! Vi är ju alla här för att vi är intresserade av bröllop eller befinner oss mitt i planeringen.

Dock skapar otydlighet onödiga missförstånd och när man diskuterar i text så är det så mycket viktigare att man är noga i sina formuleringar. Det räcker väl med att vi tycker olika, vi behöver väl inte missförstå varandras inlägg också...?

Sedan tycker jag också att man måste se ett forum som en arena för åsiktsutbyte och debatt. Vi tycker inte lika och måste också få föra fram detta (dock med respekt). Ibland får jag nästan känslan av att folk hojtar "brist på respekt" av att de bara blivit motsagda i en diskussion där de fått slut på egna argument.

Var och en har givetvis rätt att argumentera för sina ståndpunkter men det är också andras rätt att påpeka när resonemang inte håller, är motsägelsefulla eller liknande. Detta ska (återigen) givetvis göras med respekt och på ett trevligt sätt, men om man för fram en åsikt måste man också kunna ta kritik om det finns luckor i logiken.

• misstrixie

Det är jättetråkigt om någon känner sig påhoppad av diskussionerna, för i slutändan tror jag ändå att det är väldigt positivt för båda sidor att få en inblick i hur andra tänker och resonerar. Man kan ju inte hålla med varandra om precis allting, men kanske vidga sina vyer lite åtminstone...

• agtiwi

Självklart kan man diskutera varandras åsikter och försöka förstå hur andra människor tänker. Men en del har en förmåga att gå till attack direkt.. För mig är det stor skillnad på diskussion innehållande respekt och en diskussion där ena parten anser att det den tycker är det rätta och den andra har bara helt fel, för i det senare finns ingen respekt.
    Tack och lov så förekommer oftast diskussion innehållande respekt!

• TEB08

Personligen sa tycker jag att det beror pa vad syftet ar med traden. Ar det att diskutera overlamning eller inte, kuvertavgift eller bjuda, vit klanning eller rod, eller vad man nu vill diskutera, sa maste man tala att andra har olika asikter. Det ar val darfor man startar en sadan trad eller ger sig in i diskussionen?

Om man daremot har bestamt sig for att ha en rod klanning och vill ha tips pa accessoirer eller hur mycket och nar en kuvertavgift ska betalas, sa vore det kanske bast att avsta att kritisera beslutet och fokusera pa konstruktiva forslag. Laser man en trad om accessoirer till en rod klanning och tycker att det ar forskrackligt att nagon vill ha en rod klanning pa ett brollop, starta hellre en ny trad och diskutera sakligt.

Tyvarr sa ar nog de flesta blivande brudar stressade och darmed extra kansliga. Den som skriver ett inlagg behover kanske som redan foreslagits lasa igenom det igen och den som laser inlagget behover kanske undvida att ta det som ett personligt pahopp.

Som tur ar ar vi olika - tank vad trist det skulle vara annars.....

• J D

Fast man kan ju faktiskt ha respekt för personen som individ utan att för det minsta respektera dennes åsikter. När jag tänker på hur minoritetsgrupper eller hälften av befolkningen förtrycks och någon annan ger uttryck för den åsikten så kan jag faktiskt inte känna något annat än att den personen har helt och fullkomligt fel. Jag kan fortfarande tycka att diskussionen berikar mig men på andra plan än att jag får input till mitt eget tänkande.

Jag kan respektera nazister som människor eftersom de är fast i en massa sociala strukturer och har en massa erfarenheter som gjort dem till det de är precis som med alla andra men inte en chans att jag tycker att de har de minsta rätt någonstans.

Ledsen att behöva ta exemplet med nazism en gång till men det är väldigt svårt att hitta exempel i andra strukturer som människor generellt sett faktiskt är medvetna om.

agtiwi skrev 2008-09-11 16:12:27 följande:
    Självklart kan man diskutera varandras åsikter och försöka förstå hur andra människor tänker. Men en del har en förmåga att gå till attack direkt.. För mig är det stor skillnad på diskussion innehållande respekt och en diskussion där ena parten anser att det den tycker är det rätta och den andra har bara helt fel, för i det senare finns ingen respekt. Tack och lov så förekommer oftast diskussion innehållande respekt!
  • J D

(Jag anser alltså att man kan föra en respektfull diskussion utan att man behöver respektera den andres åsikt- däremot dennes rätt till åsikt).

• feministbrud

Kan du syfta på ett inlägg som jag har skrivit? Jag skrev att jag tyckte att dina åsikter var stolliga. Om det var mig du syftade på så måste jag säga att stolliga åsikter och vara lullig i huvudet inte riktigt är samma sak. Jag vill verkligen inte döma dig som person eftersom jag inte känner dig. Däremot står jag för att åsikten att jämställdhet är något dålig är stollig.

agtiwi skrev 2008-09-11 14:50:01 följande:
    Personligen stör det mig när jag kliver in i en tråd och svarar på det ts frågar om och sen blir påhoppad för att jag råkat svara något som någon annan inte alls håller med om. Att mina åsikter ska tas upp och liknas vid att vara lika dumt som naismen och dylikt gör mig heligt förbannad samt kommentarer om att jag skulle vara lullig i huvudet.Varför måste en del människor bry sig? Det är precis som att det kliar i fingrarna efter att få hitta någon att hacka på. Varför kan inte alla som vill ge en ts ett råd få göra det utan att bli påhoppad, man kan väl i stället bara konstatera att han eller hon har inte samma värderingar och tolkningar i livet som jag själv. Ts lär ju ändå göra vad som i slutänden känns bäst för honom/henne.
  • JPerlestam

Jag kan förstå dig Kärlek ger näring åt själen, tycker att det finns vissa personer här som hoppar på folk när de har en åsikt som de inte delar. Jag har blivit kallad både ointelligent och ofri som kvinna i detta forum. Sen att dessa personer kanske inte alltid skriver det rakt ut till personen de menar utan formulerar det som små ironiska skämt sinsemellan gör ju inte saken bättre. Om man tycker att det är så fruktansvärt viktigt att vara politisk korrekt i varje aspekt av vardagen och privatlivet så kanske man skulle börja med att inte vara så fördomsfull, att en kvinna väljer att gå in med sin pappa i kyrkan säger väl inte allt om hennes som person? Tack för mig.

• dfk

Jag tycker det är jättesynd att du lämnar BT.
    Jag önskar dig all lycka till med ditt bröllop!!!
    Kram

Svar på tråden Brist på respekt