• älskarlivet

    Hur formulera barnfritt när syskonbarn är välkomna?

    Hur formulerar man barnfritt i inbjudan? Syskonbarn är välkomna, men i övrigt kommer vi ha en åldersgräns på 14 år..

  • Svar på tråden Hur formulera barnfritt när syskonbarn är välkomna?
  • Tvåbliren

    Vi har en tjej på 3 år och jag har bröder på 10 resp 7 år. de kommer vara med under vigseln sen åker bröderna hem. och eftersom alla vi känner kommer vara med på festen så är vår tjej med en stund och äter sen åker farmor och farfar hem med henne.
    vänners barn kommer att stanna hemma.

    så gör vi.

  • VivviM

    anja1661 skrev 2008-10-10 14:04:04 följande:


    vivvim: ja det verkar ju bra! jag har ju inte funderat över möjligheten att låta barnen stanna hemma...då vi har två och min syster (tärnans och bestmans) har två då. dessa barn bara måste vara med då ajg inte kan se mig gifta mig utan...men kompisars barn vill jag nog helst slippa denna dag....hmmm...får nog tänka lite på det där...
    Vi har inte heller tänkt tanken att lämna bort våra barn på denna stora dag. Klart man vill dela den med dem. Dessutom är det ju inte så lätt att få barnvakt för alla nära är ju på festen. Våra föräldrar och syskon kommer hjälpas åt att hålla koll på dem och då de är rätt små (2,5 och 14 mån) så somnar det väl rätt tidigt. Har vagnarna med. Sen har vi Tomas dotter sen förut på 8 och våra två syskonbarn (5 och 6) som vi absolut vill ha med. Men ska man bjuda alla kompisarnas barn känns det som det kommer bli barnkalas. Nästan alla har minst två och med tanke på att vi nu har 86 gäster så blir det ju ganska många till och det känns inte som det är så vi vill ha det...

    Tycker det ska vara upp till brudparet att bestämma hur man vill ha det. Har någon åsikter så kan de ju stanna hemma då men som sagt, vi har bara fått positiva reaktioner...
    h
  • Flisa80

    Om jag ställer inbjudan till t.ex. Ida och Magnus Persson istället för till familjen Persson, förstår man inte då att bara Ida och Magnus är bjudna? Eller är det kanske fräckt på något sätt?

    Vi funderar också på hur vi ska göra med barn, men vi kan inte riktigt ha med alla för vi blir så otroligt många då. Barn som ammar känns självklart, och min blivande vill att hans kusinbarn ska komma, då han inte har så stor släkt... Men alla våra vänners barn... Då får vi dra ner på antalet vuxna också om vi ska få plats i vår lokal...

  • MulleNuh

    Ja jag tycker då ni ska skriva deras förnamn ist för familjen. Familjen=ALLA i familjen.


    Flisa80 skrev 2008-10-10 16:57:43 följande:
    Om jag ställer inbjudan till t.ex. Ida och Magnus Persson istället för till familjen Persson, förstår man inte då att bara Ida och Magnus är bjudna? Eller är det kanske fräckt på något sätt? Vi funderar också på hur vi ska göra med barn, men vi kan inte riktigt ha med alla för vi blir så otroligt många då. Barn som ammar känns självklart, och min blivande vill att hans kusinbarn ska komma, då han inte har så stor släkt... Men alla våra vänners barn... Då får vi dra ner på antalet vuxna också om vi ska få plats i vår lokal...
  • Flisa80

    Jag det är precis så jag tänker. Bjuder man hela familjen så står det familjen. Står det två namn, så är det ju dom två det gäller... Då kanske man slipper detta med rim och att skriva barnfritt. Då handlar ju bröllopsinbjudan om två som blir bjudna på bröllop och inte om de som inte får följa med...

  • älskarlivet

    Men det funkade inte när min syster gifte sig.. Där kom ändå barn, trots att de på inbjudan skrivit enbart namnen..


    Flisa80 skrev 2008-10-10 17:25:26 följande:
    Jag det är precis så jag tänker. Bjuder man hela familjen så står det familjen. Står det två namn, så är det ju dom två det gäller... Då kanske man slipper detta med rim och att skriva barnfritt. Då handlar ju bröllopsinbjudan om två som blir bjudna på bröllop och inte om de som inte får följa med...
  • MulleNuh

    Det är lite dåligt tycker jag! Står det bara namn så kan man faktiskt ringa och lyssna lite innan!


    älskarlivet skrev 2008-10-10 17:34:22 följande:
    Men det funkade inte när min syster gifte sig.. Där kom ändå barn, trots att de på inbjudan skrivit enbart namnen..
  • passionsblomman

    Är det verkligen ingen som har lite koll på den traditionella etikettsreglerna för detta?
    Det är ju inte första tråden det dyker upp i och det måste ju finnas ngt man kan hålla sig lite i ang en sådan här sak? Eller gjordes alla etikettsregler när barn fortfarande skulle synas men inte höras?

    Det kan ju vara bra att veta regeln, så att man sedan vet hur man ska utfomrma inbjudan osv när man i slutänden ändå ska få ihop det som man tänkt sig och vill.

  • älskarlivet

    Vad menar du?


    passionsblomman skrev 2008-10-10 20:04:21 följande:
    Är det verkligen ingen som har lite koll på den traditionella etikettsreglerna för detta? Det är ju inte första tråden det dyker upp i och det måste ju finnas ngt man kan hålla sig lite i ang en sådan här sak? Eller gjordes alla etikettsregler när barn fortfarande skulle synas men inte höras? Det kan ju vara bra att veta regeln, så att man sedan vet hur man ska utfomrma inbjudan osv när man i slutänden ändå ska få ihop det som man tänkt sig och vill.
  • millanros

    Så här skriver vi....

    Då lokalen inte är jättestor och många är inbjudna
    så önskar vi att ni lämnar barn tillsammans med en barnvakt hemma. (Om de inte står med på kuvertet.)
    Barn som har väldigt svårt att få barnvakt är naturligtvis välkomna, då vi hellre vill att alla kommer.
    Men tänk på att lokalen inte är barnanpassad och inte festen heller.

    () är med för att vissa "barn" är i 20-25års åldern o bor hemma sen skriver vi med syskonbarnen på kuverten. Så hoppas vi att alla respekterar detta så långt det är möjligt..

  • passionsblomman
    älskarlivet skrev 2008-10-10 20:23:06 följande:
    [citat]
    Vad menar du?

    Jag undrar exkt ordagrant det jag skrev.
    Är det någon som vet vad den såkallade etiketten säger om hur man gör m barn och inte barn på festen, vilka undantag man "bör" göra osv? Det finns ju regler för klädkoder, placering, O.s.a, tackkort, tal osv osv osv. Jag är helt enkelt nyfiken på vad "proffsen" säger i frågan, då jag själv inte är ngn expert.
  • älskarlivet

    Man gör väl som man själv vill?


    passionsblomman skrev 2008-10-10 21:39:33 följande:
    [citat]Vad menar du?Jag undrar exkt ordagrant det jag skrev.Är det någon som vet vad den såkallade etiketten säger om hur man gör m barn och inte barn på festen, vilka undantag man "bör" göra osv? Det finns ju regler för klädkoder, placering, O.s.a, tackkort, tal osv osv osv. Jag är helt enkelt nyfiken på vad "proffsen" säger i frågan, då jag själv inte är ngn expert.
  • didis

    Vi fick en inbjudan med mitt och makens namn på, så vi hade förståss ordnat "barnvakt" (våra barn är rätt stora). När vi kom till festen undrade de var barnen var - självklart var de bjudna också, det tyckte de var underförstått!

    Så räkna inte med att alla har koll på vad det står på kuverten, ofta slängs dessutom kuverten och då har man ingen aning om vem som blev bjuden och inte.

    Så är det viktigt för er att festen är absolut barnfri så skriv det i inbjudan för säkerhets skull.

  • passionsblomman
    älskarlivet skrev 2008-10-10 22:11:45 följande:
    Man gör väl som man själv vill?
    Ja, det har inte undgått mig

    Jag tycker bara att det är lite kul att lära mig nya saker och de "fina" kalasens regelbok är inget jag har på nattygsbordet,medan andra dyker upp i forumet ibland som verkar ha järnkoll.

    Jag skulle gärna ha en tjejkväll m gott att äta och dricka och lite sånt "onödigt" vetande.

    Syftet m hela grejen m etikett är väl om jag inte missförstått, att allt ska vara så enkelt, lättfattligt och smooth som möjligt och att inga tveksamheter ska råda. Så,ovetandes i ämnet är jag fortfarande nyfiken på vad tex Fru Ribbing skulle säga.
  • älskarlivet

    Du kan gå in på dn:s hemsida och maila Ribbing! Hon svarar på alla mail!


    passionsblomman skrev 2008-10-10 23:05:17 följande:
    Ja, det har inte undgått mig Jag tycker bara att det är lite kul att lära mig nya saker och de "fina" kalasens regelbok är inget jag har på nattygsbordet,medan andra dyker upp i forumet ibland som verkar ha järnkoll.Jag skulle gärna ha en tjejkväll m gott att äta och dricka och lite sånt "onödigt" vetande. Syftet m hela grejen m etikett är väl om jag inte missförstått, att allt ska vara så enkelt, lättfattligt och smooth som möjligt och att inga tveksamheter ska råda. Så,ovetandes i ämnet är jag fortfarande nyfiken på vad tex Fru Ribbing skulle säga.
  • gottelina

    Jag fattar inte riktigt varför eller rättare sagt hur man riskerar att det dyker upp folk som är oinbjudna.(barn menar jag) Man har ju ett OSA och då ringer folk och anmäler sig. Har man inte anmält så kan man ju inte gå. Dessutom kan man ju utforma själva inbjudan så att namnen på de inbjudna står där så slipper man problemet med kastade kuverten

    Jag tror egentligen inte att det finns nån som inte förstår att om namnen står i en inbjudan så är det just de personerna som är bjudna och ingen annan. Alla andra tolkningar är konstruerade för att passa egna syften. Skriver man däremot inte ut namnen i själva inbjudan så kan det kvitta vad som står på kuvertet för som sagt, det är inte det man sparar. Man kan ju inte heller skriva alla namnen på en familj på 7 utanpå kuvertet. Då får ju inte adressen plats.

  • gottelina

    För att hålla sig till ts fråga. Vi sa aldrig något annat än att det var barnfritt i inbjudan eller save the date-kortet. Sen pratade vi med makens bror och sa att det gällde inte deras flicka. Vi pratade med dem som hade ammande barn också. Där var en kusin som inte kom för att de inte kunde fixa barnvakt men vi gjorde inte avkall på vårt beslut för det. Makens bror kan inte lämna bort sin flicka för hon är adopterad och de är inte klara med anknytningsprosessen ännu, och vi tyckte att det var viktigt att de var med eftersom det är omedelbara familjen. En kusin som man bara träffar på jämna födelsedagar är ju inte riktigt samma sak.

Svar på tråden Hur formulera barnfritt när syskonbarn är välkomna?