• Saggezza

Fler som ska ha s k budgetbröllop

Jag och min m2b har inte den ekonomin så vi kan ha ett jättebröllop. Jag pluggar så vi har bara en riktig inkomst just nu.

Är det fler som inte kommer lägga ner mer än 10 000 - 20 000 (beroende på hur många gäster ni har)? Hur har ni planerat? Mat, festlokal, tärnor etc??

• Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop
  • Livaa

Vi har en budget på 30.000:- och det klarar vi oss fint på.
    Vi unnar oss fina kläder och god mat, samt ett liveband. Ändå blir det inte kris i budgeten. Man kan om man vill och har lite tur!

• Saggezza

Nalle Puh 40 skrev 2008-10-08 19:01:49 följande:

Saggezza: Hur gör ni annars med ekonomin när ni är en student? Min sambo är oxå det men försöker lägga lika mycket som mig i vårt bröllopskonto fastän jag vill att han inte ska göra det
    Ja hur gör vi annars? Det var en bra fråga... tyvärr är det så med handen på hjärtat att vi slösat mycket pengar på onödigheter.

Nu när vi har kommit till beslutet att gifta oss (äntligen) så kommer det vara till stor del från mitt konto som pengarna sparas. Men det är väl lite det här också att verkligen veta hur man vill ha ett bröllop. Jag har aldrig varit för att ha ett jättebröllop och då spara vi en hel del redan där. Beräknar i slutändan att kanske kunna lägga undan 15 000 - 16 000 kr och då har jag marginaler vilket alltid är bra.

Tex så beställer jag klänning från Kina (visserligen unnar jag mig en till klänning från USA men dollarn är så låg just nu att den kostnaden inte heller blir så hög..), skor köper jag också ifrån USA, middagen kommer att serveras som buffé, alkoholen (vin, öl och cider) skickar jag sambon och svågern på roadtrip till Tyskland, gör egna inbjudningar av enkelt färgat papper likaså kuvert till är det tänkt och allt annat liknande görs likadant, fotograf hyr vi inte utan använder oss av en god vän som är hobbyfotograf, hyr ingen dyr lokal utan hyr en "stuga" där vi piffar upp själva, inga gåvor till gäster eller sådant. Största posterna är uteslutande mat och dryck.

Säkert något jag glömt... men så ser det ut nu iaf!
  • Saggezza

Glömde skriva att min sambo inte vill ha en ny ring så vi köper bara en ny ring till mig och där ligger budgeten på 3 000 - 4 000 kr. Så ingen fasligt dyr ring alltså...

• Idefixen

Vi har tänkt gifta oss ute på gården i sambons stuga, uppe i fjällen, nu till sommaren.

Vi vill inte ha nått stort "invecklat" bröllop.
    Vi har tänkt bjuda bara närmsta familjen, mor, far, syskon m. familjer, och mormor. Sammanlagt blir de ca 15 pers, plus oss två.
    Sen ha lite fika å så, antingen beställa tårta, eller så gör nog gärna svärmor en vanlig tårta, ja känner inte att ja måste ha en "bröllops tårta"
    Sen funderar ja på om man ska köpa hem kött å tex grilla på eftermiddan å så, enklast då man är många kanske
    Kommer inte va nån fetfest med sprit osv då svärmor å svärfar inte dricker.
    Utan bara en rolig trevlig dag helt enkelt

Nu återstår de ju att se om de blir så eller inte.
    Men, ja hoppas verkligen det

Kommer försöka hålla ner kostnaderna på de mesta. Då vi känner att vi inte vill slänga massa pengar på bara en dag.
    Vill bara ha de enkelt å familjärt. Eller va man nu ska säga

• MulleNuh

Tycker det lät helt supermysigt!!

Idefixen skrev 2008-10-15 10:32:25 följande:
    Vi har tänkt gifta oss ute på gården i sambons stuga, uppe i fjällen, nu till sommaren.Vi vill inte ha nått stort "invecklat" bröllop.Vi har tänkt bjuda bara närmsta familjen, mor, far, syskon m. familjer, och mormor. Sammanlagt blir de ca 15 pers, plus oss två.Sen ha lite fika å så, antingen beställa tårta, eller så gör nog gärna svärmor en vanlig tårta, ja känner inte att ja måste ha en "bröllops tårta"Sen funderar ja på om man ska köpa hem kött å tex grilla på eftermiddan å så, enklast då man är många kanske Kommer inte va nån fetfest med sprit osv då svärmor å svärfar inte dricker.Utan bara en rolig trevlig dag helt enkelt Nu återstår de ju att se om de blir så eller inte.Men, ja hoppas verkligen det Kommer försöka hålla ner kostnaderna på de mesta. Då vi känner att vi inte vill slänga massa pengar på bara en dag.Vill bara ha de enkelt å familjärt. Eller va man nu ska säga
  • Idefixen

De tycker ja oxå att de gör
    Nu ska ja bara försöka få sambon att inse att vi borde bestämma ett exakt datum!
    Och att han ska ringa sin fasters man å fråga om han kan viga oss (dom har en stuga 200m bortanför)
    Även om de är typ 8 månader kvar, så vill ja veta nuuu!
    Är ju så roligt å planera å fundera!

Sen vet ja inte hur ja ska göra med klänning.
    Har sett en på en sida som heter kannacabridal eller nå sånt.
    Nån som har nå annat tips på vart man kan hitta billiga klänningar?

MulleNuh skrev 2008-10-15 10:36:46 följande:
    Tycker det lät helt supermysigt!!
  • MulleNuh

Kom in i vår kinaklänningstråd!

Jag ska beställa från Millys. Dom känns himla bra och seriösa. Iaf av det jag hört från tjejer som köpt sina klänningar där.

Och ja! haha kan ju va kul att få han att bestämma datum! Planeringen ÄÄÄÄR väldigt rolig!

www.brollopstorget.se/Forum-1-8/m3061008.html

• Idefixen

Då ska ja kika in där

Har hört bra från kanaccas oxå.
    Kinaklänningar är billiga å bra!

Ja ser fram emot planeringen! Ska bli sååå kul
    Vi har ev pratat om att viga oss på midsommar, men, kan ju va kul att SPIKA de! Inte bara fundera

Va fin din ring är förresten, var in å kikade på den

• MulleNuh

Tack! Ja den passar bra i vår kämpan med budgeten. Fick den gratis!

Idefixen skrev 2008-10-15 10:59:39 följande:
    Då ska ja kika in där Har hört bra från kanaccas oxå.Kinaklänningar är billiga å bra! Ja ser fram emot planeringen! Ska bli sååå kul Vi har ev pratat om att viga oss på midsommar, men, kan ju va kul att SPIKA de! Inte bara fundera Va fin din ring är förresten, var in å kikade på den
  • Idefixen

Oj, de va inte dåligt!
    Har sett 2 st ringar på nätet som ja funderar på. Just nu lutar de ganska mycke mot en av dem, ska bara vela lite till innan ja bestämmer mig helt å hållet

MulleNuh skrev 2008-10-15 11:00:40 följande:
    Tack! Ja den passar bra i vår kämpan med budgeten. Fick den gratis!
Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop