• Saggezza

Fler som ska ha s k budgetbröllop

Jag och min m2b har inte den ekonomin så vi kan ha ett jättebröllop. Jag pluggar så vi har bara en riktig inkomst just nu.

Är det fler som inte kommer lägga ner mer än 10 000 - 20 000 (beroende på hur många gäster ni har)? Hur har ni planerat? Mat, festlokal, tärnor etc??

• Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop
  • Snäckan4

Förstår dig precis, prästen är min blivande mans ansvarsuppgift och det har tagit över 2 månader för honom. Hade inte jag tagit tag i allt det andra hade inget varit bokat än!

Idefixen skrev 2008-11-04 12:29:31 följande:
    Ja, de kan ja ju göra. Om ja hade haft numret så.Typiskt att man ska måsta göra allt själv bara :P
  • leva1000

Hej !

Vi skall också ha ett budgetbröllop - eller vad man skall kalla det. Enkelt men hjärtligt kanske?

Vi ar räknat på ca 30 000:- och bjuder in 120 personer.
    Inser när jag läser här att det är väldigt lite pengar till så många människor.
    Men vi kommer laga maten själva:
    Förrätt: sill, nubbe öl, bröd ost
    HUvudrätt: Fisksoppa, bröd ost, rödvin
    Efterrätt: Hemmagjord tårta med hemmagjord likör och kaffe
    Bar: Fri
    Nattamat: Korv med bröd

Det är enkel mat som är lätt att öka på utan att det känns för enklet.
    Mina fördäldrar betalar min klännning, kansk 2000:- samt bubbel.
    Jag har fått från båda sidor guld samt en sten så skall bara göra om det till en ring.
    Vi hyr en lokal tor-sön inkl städn för 2500:-
    Samt bor hemma på natten.
    All gäster än inbjudna till en frukostbuffé till självkostnadspris på det hotell där de kan bo om de vill.
    Vi kommer ha transport mllan kyrka, hotell och festlokal i 2 omg så de äldre kan åka tidigare om de vill.

Blommor, tänkte ev binda själv, annars bara ber jag om en liten bukett i enkjla blommor, håret o smink gör jag själv - skall ha hängande inget avancerat.
    Skor, tänkte ha ett par vita skor jag har - jätte söta. O en kappa som är blå och som jag fått.
    Min bror kommer fota oss innan vigseln.
    Vi har två servitriser som hjälper oss under festen, men gästerna kommer få olika uppdrag under middagen såsom - duka av huvudrätten.

tror det blir bra och anspråkslöst.

• Idefixen

Nej, de är som sagt ingen brådska.
    Jag vill som bara ha nått att göra när ja sitter hemma på dagarna, å lilltjoppan mest bara sover.
    Men, sak samma. De blir nog bra.

älskarlivet skrev 2008-11-04 12:50:17 följande:
    Men om ni ska gifta er i sommar är det ju ingen fara med korten heller, de behöver ju inte skickas ut förrän i mars!
  • Idefixen

Så, då är de inte bara ja som tycker att de börjar bli dax att ta tag i de hela?!
    När ska ni gifta er?

Snäckan4 skrev 2008-11-04 13:10:42 följande:
    Förstår dig precis, prästen är min blivande mans ansvarsuppgift och det har tagit över 2 månader för honom. Hade inte jag tagit tag i allt det andra hade inget varit bokat än!
  • leva1000

Är det ngn mer som skall gifta sig den 14:e februari förresten?
    På alla hjärtans dag - kitchigt värre

För oss är det 3,5 månad kvar. Får börja ta tag i inbjudningarna tror jag.

• madeleine84

har ni lite tips på vad man kan dra ner på? här är lite som jag vet kommer kosta. vi blir ca 50 pers

klänning: sy upp i thailand eller beställa via kina
    sambons kläder: sy upp i thailand
    ring: köpa i thailand
    lokal: 2000
    frisyr: syrran fixar gratis
    smink: sambons syrra fixar
    blommor: sambons syrra jobbar med det. får allt billigare
    mat: tänkte göra själva. ska ha buffé. blir det billigare så?
    tårta: min svärmor känner någon som är duktig. ska fråga vad hon tar
    dricka: köpa från tyskland
    naglar: 500
    underkläder: 1000
    tiara: 250
    inbjudningskort: fixar själv
    fotograf: hon som vi kollat upp tar minst 8000. dyrt tycker jag. ska kolla efter en billigare
    personal: min bästa vän känner massor med folk som hon kan fråga

med allt detta så är vi ändå uppe i minst 50.000 fattar inte hur det gick till. någon som kan hjäla mig med hur man kan dra ner lite. sambon tycker det blir så mycket pengar som ska sparas ihop till augusti. jag är student, men han jobbar. vi sparar en hel del, men spenderar massor oxå =( så alla tips jag kan få in vore guld

• Viccysixx

Vi kommer nog max lägga 3000-5000 på bröllopet. Helst mindre :)

• älskarlivet

Hur fixar ni det?

Viccysixx skrev 2008-11-05 15:43:49 följande:
    Vi kommer nog max lägga 3000-5000 på bröllopet. Helst mindre :)
  • SweetSun

vi kommer att hamna runt 20.000. Vi tycker inte vi har dragit in på viktiga saker, vi har medvetet tagit billigare alternativ, för vi vill verkligen inte lägga så mycket pengar på bröllopet. det är en viktig dag, ja, men det finns ett helt liv efteråt också.

• Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 15:48:31 följande:
    Hur fixar ni det?
    Bakar själva, använder kläder som vi redan har, gratis lokal, stor släkt som hjälper till, ringar i rostfritt stål eller titan,o.s.v.
Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop