• Saggezza

Fler som ska ha s k budgetbröllop

Jag och min m2b har inte den ekonomin så vi kan ha ett jättebröllop. Jag pluggar så vi har bara en riktig inkomst just nu.

Är det fler som inte kommer lägga ner mer än 10 000 - 20 000 (beroende på hur många gäster ni har)? Hur har ni planerat? Mat, festlokal, tärnor etc??

• Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop
  • Lillsnufflan

Vi hade budgeterat 20 000, men fick en massa oförutsedda utgifter (på huset bland annat) och drog ner det till 15 000 för ett bröllop med 52 gäster. I slutänden drog vi över i alla fall, men inte med våra pengar. Vår familj tyckte så synd om oss att de betalade en massa saker vi tänkt spara på.

Det vi tyckte var svårt att spara på var maten. 52 personer äter ju en hel del. 4000 hade jag budgeterat om vi hade lagat mat och bakat tårta själva, vilket vi från början tänkt. (Mamma fick ett ryck och betalade catering vilket gick på 30 000!)

Dryck var också lite marigt. Vi valde att bjuda på brudskål och vin till maten men hade betalbar senare under kvällen. Baren var dock inte bemannad så alla betalade inte (i alla fall inte när de fått några glas innanför rocken). Det blev min största budgetpost: 2400:- efter att jag återlämnat en del på systemet.

Klänning tänkte jag sy, men mormor köpte en åt mig, priset på ringen fick jag ner till 700:- efter att ha hittat lite gammalt guld att byta in, lokalen hyrde vi av kommunen 350:-, min makes kusin sjöng i kyrkan, min makes kostym köpte vi på en outlet för 450:-, brudbuketten kostade bara 200:- eftersom floristen använde säsongens blommor, vi behövde ingen transport till festen eftersom det var gångavstång (och resten av dan bad vi familjen skjutsa), vi tog en billig, men professionell, fotograf som tog 1150:- för bilderna.

Vi betalade 11 000 för bröllopet i slutänden, men då tillkom ju maten vi fick av mamma, klänningen jag fick av mormor och bröllopsresan som vi fick i present av mina svärföräldrar.

• JTN

Vi la omkring 10-12.000 på vårt bröllop. Vi gifte oss borgerligt med familjen och vittnen. Hade lunch med efterrätt hemma hos oss (catering)för 12 vuxna och 4 barn. Vår fest var på kvällen dit vi hade 40 gäster. Den var planerad som en 30-års fest även catering där. Tårta gjorde vår svägerska vilket bidrog till att det blev billigare. Alkohol bjöd vi på till mat (vin,cider,öl) men det räckte hela kvällen dock hade en del gäster med sig eget också eftersom de inte räknat med bröllopsfest. Kläderna (mina och barnen) sydde sambons syster till billig peng. Sambon köpte vi ny skjorta och slips till men kostym hade han sedan innan. Blommor till oss gjordes av min moster som är florist som present. Lokalen hyrdes gratis via hyresgästföreningen. Hår gjorde jag hos frisören som jag gått till i många år fick en kanonpris. Smink och naglar gjorde jag själv, blev då som jag ville. Dekorering, i lokal etc fyndade jag på en butik som skulle slå igen och hade 40% rabatt (tur). Vi hade plasttallrikar etc i svart, lånade vita dukar.. med tanke på att det var en rätt tråkig lokal lyckades vi med enkla medel få den i fint skick. Musik/elektronik lånades av sambons syster (återigen) som äger PA-system. De sjöng även vår låt. Annars hade vi skivor under kvällen.

Så vår största kostnad var ringar, mat och alkohol. Jättenöjda med vår dag.

Men hade inte gått om vi inte hade haft svägerskan som syr och bakade, samt catering inom familjen, florist i släkten.

Så totalt 56 gäster under dagen ca: 10-12.000 kronor.

• MulleNuh

Det jag VET är iaf att vi får 30.000. Men är ganska säker på mer. Men får vi bara dessa 30 så klarar vi oss fint.

Saggezza skrev 2008-10-02 17:51:00 följande:
    Förlåt kanske missförstår men får ni 35 000 i bröllopspresent eller hur menar du?
  • MTTM

Hmm, det verkar ju att döma av många svar här som om det är maten som man kan spara in mycket pengar på (det är ju den största/dyraste biten också, så det är väl inte så konstigt...) Ni som har "kapat" i matkostnaderna - vad har ni haft för mat att bjuda på? Några bra tips?

Någon som har haft betalbar som varit med om att gästerna "knorrat" över att behöva betala för spriten...? Jag skulle personligen tycka att det var helt ok att göra det, men jag har någon eller några i bekantskapskretsen som jag tror kan vara lite snarstuckna när det gäller detta.... Skulle vara kul att höra andras resonemang!

• Nalle Puh 40

Spara in på alla detaljer som man "måste" ha enligt alla på BT som presenter till gästerna, engångskameror mm mm

• Nalle Puh 40

Saggezza: Hur gör ni annars med ekonomin när ni är en student?
    Min sambo är oxå det men försöker lägga lika mycket som mig i vårt bröllopskonto fastän jag vill att han inte ska göra det

• älskarlivet

Hur får ni ert bröllop att kosta så lite som 10-20 000?? Vi slösar inte, men kommer ändå upp i 75 000 inkl resa..

• Nalle Puh 40

Tar gärna emot fler spartips då min sambo är student...

• Hösten2009

jag är också studerande...

vi kommer bjuda på räk- och laxsmörgåstårta. den kostar 25kr biten o görs på ica här i närheten. tårta kommer vi inte köpa i modellen "bröllopstårta" utan en vanlig prinsess eller chokladmousse tårta o den kostar ca 300kr /12 bitar.

klänningen köpte jag från en som syr upp i kina 1300:-
    skorna köpte jag på tradera 199:- jättesnygga beiga högklackade kängamodell.
    ringen kommer kosta 2300:- med massa diamater i som köps via nätet, här i stan kostar samma ring 4200:- sjuk skillnad för samma ring.
    kostymen för min m2b köptes på h&m 500:- (kavaj, byxa, skjorta)
    Så jaa... kostnaderna är låga.
    mina 2 tärnor kommer ha en klänning från cellbes 199:- /st. skorna bet dom själv.
    bröllopsresan väntar vi med tills nästa höst (vi gifter oss nu den 21 dec) för att kunna spara pengar nu då man knappt har några då man studerar.

jag letar som en galning på nätet för att komma undan med kostnaderna... och det gör man. skulle jag handla allt här i staden skulle jag lätt komma upp i 80tusen.

• MulleNuh

Vi räknar ju med 30.000, men då är ju inte resan inräknad.. Med den inräknad landar vi nog på 100.000:-

älskarlivet skrev 2008-10-08 19:02:37 följande:
    Hur får ni ert bröllop att kosta så lite som 10-20 000?? Vi slösar inte, men kommer ändå upp i 75 000 inkl resa..
Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop