Vi hade budgeterat 20 000, men fick en massa oförutsedda utgifter (på huset bland annat) och drog ner det till 15 000 för ett bröllop med 52 gäster. I slutänden drog vi över i alla fall, men inte med våra pengar. Vår familj tyckte så synd om oss att de betalade en massa saker vi tänkt spara på.
Det vi tyckte var svårt att spara på var maten. 52 personer äter ju en hel del. 4000 hade jag budgeterat om vi hade lagat mat och bakat tårta själva, vilket vi från början tänkt. (Mamma fick ett ryck och betalade catering vilket gick på 30 000!)
Dryck var också lite marigt. Vi valde att bjuda på brudskål och vin till maten men hade betalbar senare under kvällen. Baren var dock inte bemannad så alla betalade inte (i alla fall inte när de fått några glas innanför rocken). Det blev min största budgetpost: 2400:- efter att jag återlämnat en del på systemet.
Klänning tänkte jag sy, men mormor köpte en åt mig, priset på ringen fick jag ner till 700:- efter att ha hittat lite gammalt guld att byta in, lokalen hyrde vi av kommunen 350:-, min makes kusin sjöng i kyrkan, min makes kostym köpte vi på en outlet för 450:-, brudbuketten kostade bara 200:- eftersom floristen använde säsongens blommor, vi behövde ingen transport till festen eftersom det var gångavstång (och resten av dan bad vi familjen skjutsa), vi tog en billig, men professionell, fotograf som tog 1150:- för bilderna.
Vi betalade 11 000 för bröllopet i slutänden, men då tillkom ju maten vi fick av mamma, klänningen jag fick av mormor och bröllopsresan som vi fick i present av mina svärföräldrar.