• Saggezza

Fler som ska ha s k budgetbröllop

Jag och min m2b har inte den ekonomin så vi kan ha ett jättebröllop. Jag pluggar så vi har bara en riktig inkomst just nu.

Är det fler som inte kommer lägga ner mer än 10 000 - 20 000 (beroende på hur många gäster ni har)? Hur har ni planerat? Mat, festlokal, tärnor etc??

• Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop
  • älskarlivet

ok, men kommer ni inte ångra er, man gifter sig ju bara en gång i livet? Just att använda kläder man redan har och stål- eller titanringar??

Viccysixx skrev 2008-11-05 15:56:31 följande:
    Bakar själva, använder kläder som vi redan har, gratis lokal, stor släkt som hjälper till, ringar i rostfritt stål eller titan,o.s.v.
  • SweetSun

viccysixx; Låter toppen att kunna ha de summorna!

Om titan är "ni" så är det ju en självklarhet, snyggt är det också!
    Vi har våra släta förlovningsringar som vi kommer att putsa upp inför bröllopet, jag ska minska ner en släktring, men annars blir det inget nytt.

Sambon kommer att ha kläder han ägt sen innan. Jag har köpt en ny klänning, men den kommer jag att kunna ha vid fler tillfällen sen.

Jag har liksom aldrig fattat det att man köper en klänning för 7000kr och sen hänger in den i garderoben...

• älskarlivet

Jag kommer köpa min klänning för max 3-4000 och kommer sälja den efteråt.. Ev använder min sambo kostymen som han har sedan tidigare, det är inte riktigt bestämt än, så det är inte så att vi slösar en massa pengar..

SweetSun skrev 2008-11-05 16:07:26 följande:
    viccysixx; Låter toppen att kunna ha de summorna!Om titan är "ni" så är det ju en självklarhet, snyggt är det också!Vi har våra släta förlovningsringar som vi kommer att putsa upp inför bröllopet, jag ska minska ner en släktring, men annars blir det inget nytt.Sambon kommer att ha kläder han ägt sen innan. Jag har köpt en ny klänning, men den kommer jag att kunna ha vid fler tillfällen sen.Jag har liksom aldrig fattat det att man köper en klänning för 7000kr och sen hänger in den i garderoben...
  • Jen75

Madeleine84: En kostnad att minska på är underkläderna. Varför lägga 1000kr på något ingen mer än din blivande man kan se? De finns billiga underkläder och antagligen har han redan sett dig utan kläder :)
    Dessutom blir prisskillnaden inte speciellt stor på att ha en sittande middag eller buffé. De handlar nog mer om att ha någon som kan hjälpa till att servera men de har man ju släkt och vänner till.
    Lycka till.

• Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 15:59:15 följande:
    ok, men kommer ni inte ångra er, man gifter sig ju bara en gång i livet? Just att använda kläder man redan har och stål- eller titanringar??
    Nej jag tror inte vi kommer att ångra det eftersom vi kommer att ångra mer om vi skuldsätter oss. Jag kan bara ha titan eller stål eftersom jag är allergisk mot både guld och silver. Jag har dessutom en urläcker gotisk svart klänning i krossad sammet med snörning i ryggen o allt. Det är ju ändå bara EN enda dag det gäller. Det är viktigare för oss att ha råd med vardagen resten av livet
  • älskarlivet

Jo då förstår jag, vi kommer lägga en del på vårt bröllop, men inte överdrivet mycket mot andra, men vi har råd med det.. Jag har drömt om mitt bröllop sen jag var liten och nu har jag äntligen träffat mannen i mitt liv, så jag vill inte snåla heller!

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:22:52 följande:
    Nej jag tror inte vi kommer att ångra det eftersom vi kommer att ångra mer om vi skuldsätter oss. Jag kan bara ha titan eller stål eftersom jag är allergisk mot både guld och silver. Jag har dessutom en urläcker gotisk svart klänning i krossad sammet med snörning i ryggen o allt. Det är ju ändå bara EN enda dag det gäller. Det är viktigare för oss att ha råd med vardagen resten av livet
  • Viccysixx
    SweetSun skrev 2008-11-05 16:07:26 följande:
    viccysixx; Låter toppen att kunna ha de summorna!Om titan är "ni" så är det ju en självklarhet, snyggt är det också!Vi har våra släta förlovningsringar som vi kommer att putsa upp inför bröllopet, jag ska minska ner en släktring, men annars blir det inget nytt.Sambon kommer att ha kläder han ägt sen innan. Jag har köpt en ny klänning, men den kommer jag att kunna ha vid fler tillfällen sen.Jag har liksom aldrig fattat det att man köper en klänning för 7000kr och sen hänger in den i garderoben...
    Titan är jättesnyggt tycker jag med! Jo jag skulle aldrig lägga 1,5 månadshyra på en klänning som man bara har en dag. Det känns inte logiskt alls :)
  • älskarlivet

Fast 1,5 månadshyra för oss är 10000 ungefär.. Det skulle jag heller aldrig lägga på en bröllopsklänning.

Viccysixx skrev 2008-11-05 16:25:16 följande:
    Titan är jättesnyggt tycker jag med! Jo jag skulle aldrig lägga 1,5 månadshyra på en klänning som man bara har en dag. Det känns inte logiskt alls :)
  • Megi

30 000 för 120 pers är ju väldigt billigt!
    Vi ska ha 120 personer men det kommer kosta betydligt mer än så... Bara spriten kommer kosta 15000, musiken 10000 och maten 15000...

leva1000 skrev 2008-11-04 13:15:04 följande:
    Hej ! Vi skall också ha ett budgetbröllop - eller vad man skall kalla det. Enkelt men hjärtligt kanske?Vi ar räknat på ca 30 000:- och bjuder in 120 personer.Inser när jag läser här att det är väldigt lite pengar till så många människor. Men vi kommer laga maten själva:Förrätt: sill, nubbe öl, bröd ostHUvudrätt: Fisksoppa, bröd ost, rödvinEfterrätt: Hemmagjord tårta med hemmagjord likör och kaffeBar: FriNattamat: Korv med brödDet är enkel mat som är lätt att öka på utan att det känns för enklet.Mina fördäldrar betalar min klännning, kansk 2000:- samt bubbel.Jag har fått från båda sidor guld samt en sten så skall bara göra om det till en ring.Vi hyr en lokal tor-sön inkl städn för 2500:-Samt bor hemma på natten. All gäster än inbjudna till en frukostbuffé till självkostnadspris på det hotell där de kan bo om de vill.Vi kommer ha transport mllan kyrka, hotell och festlokal i 2 omg så de äldre kan åka tidigare om de vill.Blommor, tänkte ev binda själv, annars bara ber jag om en liten bukett i enkjla blommor, håret o smink gör jag själv - skall ha hängande inget avancerat.Skor, tänkte ha ett par vita skor jag har - jätte söta. O en kappa som är blå och som jag fått.Min bror kommer fota oss innan vigseln.Vi har två servitriser som hjälper oss under festen, men gästerna kommer få olika uppdrag under middagen såsom - duka av huvudrätten.tror det blir bra och anspråkslöst.
  • Viccysixx
    älskarlivet skrev 2008-11-05 16:24:10 följande:
    Jo då förstår jag, vi kommer lägga en del på vårt bröllop, men inte överdrivet mycket mot andra, men vi har råd med det.. Jag har drömt om mitt bröllop sen jag var liten och nu har jag äntligen träffat mannen i mitt liv, så jag vill inte snåla heller!
    Nej jag hade helt ärligt velat kunna lägga mer på bröllopet. Man har väl tänkt en del sen man var en lliten flicka med. Jag förstår att man vill ha en perfekt dag, men alla kan ju inte lägga hur mycket som helst...det blir nog bra ändå. Det är ju liksom livet efter bröllopet som är det viktiga :)
Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop