• Saggezza

Fler som ska ha s k budgetbröllop

Jag och min m2b har inte den ekonomin så vi kan ha ett jättebröllop. Jag pluggar så vi har bara en riktig inkomst just nu.

Är det fler som inte kommer lägga ner mer än 10 000 - 20 000 (beroende på hur många gäster ni har)? Hur har ni planerat? Mat, festlokal, tärnor etc??

• Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop
  • GrisRosa

ha ha nu har jag sträck-läst hela tråden.
    Så intressant om hur man har olika budgetar. Själv funderar vi på gifta oss mitt på dagen o bjuda alla gäster(ca 80) på snittar(som släkt gör som gåva) o tårta(som vi gör själva). Sen bjuda närmaste familj (ca 14) på tre rättersmiddag på kvällen. klart man skulle kunna tänka sig fest i dagarna tre o hela baletten men pengar e ju pengar. Så tar jag mig en extra funderare så känns ett "enklare" bröllop mer vi.

• GrisRosa

kan väl kanske tillägga att jag också e student

• ERIKA80

Ja student är jag oxå. Min sambo o blivande man tjänar visserligen bra, men har valt att köra lite billigare. Vi kommer att ha ett skottskt tema. Vi ska ha 3-rätters med catering o så. Kompisar som ställer upp med håruppsättning, make-up, blombukett mm. Har ett band jag känner som kommer o spelar. Vi ska ha ett 30-tal gäster. Kommer väl att sluta runt 20000 ca tror jag iaf=)

• bea4

Vi kör också på budget Ska ha dop och bröllop (överraskning) tillsammans. Bjuder på egengjord buffe men har beställt tårtor. Köpt klänning via nätet (gojane) och han har sin "gamla" kostym. Fixar hår och smink själv.

Firar med närmsta släkten nu och bjuder alla vänner på trädgårdsfest i sommar. Har också valt titanringar men mer för att de är så snygga än att de skulle vara billiga. Skall förresten ha både vigsel och fest hemma. Känns väldigt personligt och mysigt.

Vi har valt att göra så här därför att vi vill. Vi har möjlighet att ordna ett stort bröllop med allt som hör till men vill inte. Ingen av oss drömmer om en stor sittning.

Grattis och lycka till alla ni andra som ska gifta er.

• LovelyAngel84

Vi ska ha ett budget bröllop, liknande det ovan
    Vi har bjudit våra vänner och familjer till vårt andra barns dop, men samtidigt kommer vi att vigas

Min klänning köpte jag för 1700 på tradera, killens kostym köpte vi på h&m för ca 2000.
    Håret och make up får jag fixad gratis av ena faddern som är frisör och så binder jag min egna bukett.
    Vi har själva "efterfesten" hemma med långbord, plastbestick å tallrikar. Lakan som dukar från ikea och smörgåstårtor som en släkting gör som jobbar på kondis.
    En riktigt bröllopstårta är beställd via kontakter, så den går på ca 750 kr.
    Ringarna vi valde va några ur schalins serien, av rött och vitt guld. Eftersom att killen oxå vill ha en till så blev det förlovningsringar för 5000 sammanlagt på nätet
    Vi va inne på frostade ringar, men dom skavs tydligen ner efter några år, så det gick ju bort. Titan kunde vi inte välja heller då min sambos fingrar är rätt stora och sedan helt plötsligt kan minska radikalt, och sådana ringar kunde man inte bara förstora eller förminska, utan det blir en helt ny ring isf.:/

Det var väl det hela. Nu hoppas vi bara på att alla blir så överraskade som vi hoppas och inte läser på dagordningslapparna i kyrkan innan vi hinner in :P

Anledningen till att vi bestämde detta för ca 2 månader sen, och skall genomföra det i slutet av denna månad är just för att vi vet att vi aldrig kommer sälla oss i en kyrka enbart för att gifta oss. SÅ då passar vi på nu när vi ska ha dop. Vi är inte mkt för att dansa vals och att folk ska hålla tal etc så detta duger fin fint för oss=) Lycka till alla ni andra!!

• LadyLuck

Vi ska nog testa o ha picnic bröllop! Både för att det är superkul och för att det tar ned kostanden något otroligt mycket! Någon som har erfarenhet av picnic bröllop??

• Prommis

Åhh får man haka på? Vi ska också ha budget bröllop.

MIna föräldrar ska noig fixa maten och tårtan tänkte vi göra själva. Vi ska itne ha någon stor bröllopsfest utan efter bröllopet äter vi alla tillsammans och sedan äter vi tårta innan vi åker iväg och sover på hotell samt äter en GOD middag! Jag har inte köpt någon klääning men har sett en på tradera.

• MulleNuh

Ja alltså bara för att man försöker ha en "budgetvariant" så betyder ju inte det att det inte skulle kunna vara minst lika bra som ett bröllop som kostar 150.000:- Jo det enda som skiljer är kanske att man varit tvungen att ta ett lån till det dyrare!

• GrisRosa

kom på ett tips till alla er som är studenter!

glöm inte bort ert studentkort!!! iallafall i sthlm har man upp till 20% på Matton som där de har papper, kuvert o sånt. Perfekt om man vill göra inbjudan,tackkort,program etc

• Viccysixx

Nu har vi fått reda på att lokalen kostar 500:-, min kusin Teres gör brudbuketten som gåva, min lillasyster gör bröllopstårtan som gåva . Hehe det blir billigare än väntat :)

• Diz
    Viccysixx skrev 2008-11-13 14:02:44 följande:
    Nu har vi fått reda på att lokalen kostar 500:-, min kusin Teres gör brudbuketten som gåva, min lillasyster gör bröllopstårtan som gåva . Hehe det blir billigare än väntat :)
    Var ska ni vara någonstans? *letar lokaler som en tok *
  • nena85

Vi ska också ha ett såkallat budgetbröllop.
    Vi kommer väll hamna runt 30000kr exlusive bröllopsresa.
    Mina föräldrar betalar halva cateringen och mina svärföräldrar betalar bröllopstårtan.
    Brudbuketten gör jag själv (är florist).
    Lokalen kostar inte mer än 2000.
    Har hittat min dröm klänning för 3200kr
    Fotografen kommer kosta 5000kr ink alla bilder.
    Resten kommer inte kosta så himla mycket heller så tror vi hamnar där nånstans.

• Viccysixx
    Diz skrev 2008-11-13 15:35:53 följande:
    Var ska ni vara någonstans? *letar lokaler som en tok *
    Vi ska vara i en hembygdsgård utanför Ronneby. Jättestort, fullt utrustat med köksgrejor, diskmaskin, bord, stolar...det finns t.o.m. Tv-rum för barnen :)
  • Viccysixx

Just det ja, min äldsta mosters man är amatörfotograf och ska ta bröllopsbilderna gratis. Vi kommer att få det finaste som tavla (på sån där duk som är fastspikad på ram). Så där behövde vi inte betala nåt heller. Han fotade vår son när han döptes med och det blev jättebra!

• Viccysixx
    GrisRosa skrev 2008-11-05 20:36:10 följande:
    ha ha nu har jag sträck-läst hela tråden. Så intressant om hur man har olika budgetar. Själv funderar vi på gifta oss mitt på dagen o bjuda alla gäster(ca 80) på snittar(som släkt gör som gåva) o tårta(som vi gör själva). Sen bjuda närmaste familj (ca 14) på tre rättersmiddag på kvällen. klart man skulle kunna tänka sig fest i dagarna tre o hela baletten men pengar e ju pengar. Så tar jag mig en extra funderare så känns ett "enklare" bröllop mer vi.
    Det låter ju jättebra! Jag tycker också att enklare är mer vi, fast vissa saker hade jag gärna haft råd med..typ haft sin favoritartist som spelade på bröllopet hade varit Eufori samt Nirvana för mig :) Men jag tror inte att HIM hade kunnat ävenom jag haft råd...men drömma kan man ju!!
  • Diz
    Viccysixx skrev 2008-11-13 16:47:32 följande:
    Vi ska vara i en hembygdsgård utanför Ronneby. Jättestort, fullt utrustat med köksgrejor, diskmaskin, bord, stolar...det finns t.o.m. Tv-rum för barnen :)
    Vill ha!!!
    Tyvärr bor jag i helsingborgs omnejd... tips någon?
Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop