• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • chamor

J D skrev 2008-10-16 14:57:39 följande:

Det här ämnet togs upp i uppenbart syfte att diskutera ämnet principiellt vilket innebär att så också sker. Ingen har något att göra med den andres personliga val på det privata planet utan det bestämmer man själv. Eftersom det här är ett diskussionsforum är det dock helt legitimt att diskutera sakfrågan som består i huruvida man anser det vara korrekt att ens blivande fästman frågar förälder/föräldrarna om ens hand.Jag påminner härmed alla att hålla sig till sakfrågan och inte gå till kulturella angrepp (åt något håll) även om kulturens inverkan naturligtvis måste kunna diskuteras från ett principiellt plan.
    Bra och tack
  • Megi

Ja får skriva med vilka bokstäver jag vill!
    anne på grönkulla skrev 2008-10-16 14:59:35 följande:

På nätet skriker man när man använder stora bokstäver.
  • Vi2iJuli

Sebastiána och Ore: Mm, fast, nu är ni ju dom där okända människorna på BT som jag skrev om tidigare.
    Ni vet ju inte alls om vårat "bagage" eller vad som hänt och uttalar er alltså om saker ni inte har en aning om.

• Ore
    Megi skrev 2008-10-16 15:01:05 följande:
    Ja får skriva med vilka bokstäver jag vill!anne på grönkulla skrev 2008-10-16 14:59:35 följande:
    Det får du, men å andra sidan så framstår du mer som en barnunge som skriker för skrikandets skull om du missbrukar stora bokstäver. Jag kan läsa vad du skriver utan stora bokstäver, och jag tycker det är trevligare att föra ett samtal i normal samtalston, jag har en tendens att ignorera dem som bara skriker.
  • Sebastiána

Tror att du har rätt. Frågan gäller om killen ska be tjejens pappa om hennes hand = be om lov att få gifta sig med henne. Vi är många som är emot det av flera skäl.

En helt annan sak är att man berättar för föräldrarna att man planerar att gifta sig och ber om deras välsignelse. Då kan man också få ett nej, men man kan i så fall gifta sig ändå - utan deras välsignelse om man vill. De flesta föräldrar skulle förmodligen säga ja.

Det är inte så att alla vi som är emot att killen frågar pappan om lov också är emot att han/båda talar om för honom att man tänker gifta sig...och då vill ha hans välsignelse

För vår del skulle inte min eventuelle M2B behöva fråga. Han har sedan länge båda mina föräldrars välsignelse att fria när han vill. Min mamma tycker nog att han inte kan göra det snabbt nog

Jag undrar lite, ni som tycker att det är viktigt att killen eller båda talar om för pappan att ni tänker gifta er och att ni gärna vill ha hans välsignelse, är ni också för att killen ber pappan om lov att få gifta sig med dottern?

EllaM skrev 2008-10-16 14:35:29 följande:
    Alltså - vi tänker inte så olika här inne även om det kan verka så!Jag tycker att det är väldigt fint att säga till brudens far att "jag tänker fria till din dotter och jag hoppas att vi har din välsignelse", eller ännu hellre att paret samlar båda famijerna och säga detsamma!Det vi "västerlänningar" och "egosvenskar" (som vi så fint blivit ihopklumpade till) menar, är ju att det är jättefint och för många ganska självklart ATT man talar om för föräldrarna och hoppas på deras välsignelse, men vi vänder oss ibland mot HUR man gör det. Alltså, att man ber om någons hand som ju är detsamma som att be om lov. Att man salar familjerna och talar om att man har tänkt gifta sig är ju en helt annan sak! Jag håller helt med Ore!
  • anne på grönkulla

Självklart får du det. Men du bör veta att om du använder stora bokstäver på nätet så uppfattas det som att du skriker. Det gör folk ofta i brist på argument och förmåga att framföra dem.

Ja får skriva med vilka bokstäver jag vill!anne på grönkulla skrev 2008-10-16 14:59:35 följande:
  • Sebastiána

Det är klart att du får, men det tolkas som att du skriker, eftersom det är så man brukar skriva när man vill uttrycka att man skriker här på nätet.

• chamor
    Sebastiána skrev 2008-10-16 15:06:53 följande:
    Tror att du har rätt. Frågan gäller om killen ska be tjejens pappa om hennes hand = be om lov att få gifta sig med henne. Vi är många som är emot det av flera skäl.En helt annan sak är att man berättar för föräldrarna att man planerar att gifta sig och ber om deras välsignelse. Då kan man också få ett nej, men man kan i så fall gifta sig ändå - utan deras välsignelse om man vill. De flesta föräldrar skulle förmodligen säga ja.
    Tack och bra skrivet
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-16 15:04:03 följande:
    Sebastiána och Ore: Mm, fast, nu är ni ju dom där okända människorna på BT som jag skrev om tidigare.Ni vet ju inte alls om vårat "bagage" eller vad som hänt och uttalar er alltså om saker ni inte har en aning om.
    Nej, men jag kan ställa mig frågande till vilket "bagage" man kan ha som gör att dina föräldrar måste frågas om lov ifall du får gifta dig. Har du några känslomässiga misstag i bagaget, som du är rädd att göra om (vilket jag alltså inte vet något om) så kan ju du själv diskutera frågan med dina föräldrar, och få reda på vad de tycker om ett eventuellt giftermål. Jag ser ingen anledning till att din man skulle be om välsignelse för det... Snarare så kan det bli en ganska jobbig situation för dina föräldrar om de direkt till din tilltänkta man ska förklara varför de inte tycker att han "duger" åt dig eller är bra för dig... Den situationen skulle inte jag sätta mina föräldrar i!

Nu har jag bara tagit ett exempel på måfå, utifrån den erfarenheten jag har kollar man gärna med sina nära och kära ifall man haft ett dåligt förhållande tidigare, för att inte göra samma misstag. Det var därför det första exemplet jag kom på när du nämnde "bagage".
  • Vi2iJuli
    Ore skrev 2008-10-16 15:10:01 följande:
    Nej, men jag kan ställa mig frågande till vilket "bagage" man kan ha som gör att dina föräldrar måste frågas om lov ifall du får gifta dig. Har du några känslomässiga misstag i bagaget, som du är rädd att göra om (vilket jag alltså inte vet något om) så kan ju du själv diskutera frågan med dina föräldrar, och få reda på vad de tycker om ett eventuellt giftermål. Jag ser ingen anledning till att din man skulle be om välsignelse för det... Snarare så kan det bli en ganska jobbig situation för dina föräldrar om de direkt till din tilltänkta man ska förklara varför de inte tycker att han "duger" åt dig eller är bra för dig... Den situationen skulle inte jag sätta mina föräldrar i! Nu har jag bara tagit ett exempel på måfå, utifrån den erfarenheten jag har kollar man gärna med sina nära och kära ifall man haft ett dåligt förhållande tidigare, för att inte göra samma misstag. Det var därför det första exemplet jag kom på när du nämnde "bagage".
    Nog har man väl haft killar man ångrat, men det kan också vara så att det finns killar (som i mitt fall, utan att gå in för mkt i det hela) gjort ett misstag, fått skäll från både mig och min familj som nu har bättrat säg och undrar om det okej att äkta denna dotter.
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?