• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • Megi

Hahahah :) Jag behåller mina argument för mig själv...

• chamor

Tyckte tråden var trevlig, upprörande, irriterande och alldeles underbar Och då avskyr jag att diskutera! :P

• Akvavit
    Megi skrev 2008-10-16 15:58:56 följande:
    Men varför ens lägga dig i tråden då om du inte ens vill bidra med argument??
  • MulleNuh

Jo, det lät väl som en ganska bra sammafattning. Eller jag kan ju bara tala för mig själv.
    Jag är en väldigt, och då menar jag väldigt lättsam person och tar inte vissa saker på så värst stort allvar. Och det är väl saker jag inte vet så mycket om.

Ore skrev 2008-10-16 15:49:58 följande:
    Jaa... Vet inte riktigt. Precis som Sebastiana säger så är vi nog egentligen ganska överens... Men som jag har uppfattat det så har du Mulle Nuh, Persianbride2009, Vi2iJuli och Chamor uttryckt att de tycker det är respektfullt och/eller trevligt att be att föräldrarna godkänner giftermålet (dock i efterhand, inte som att det skulle förändra erat beslut egentligen). Vilket gänget som tycker att man själv väljer vem man ska gifta sig med och att det är diskriminerande om man skulle be någon annan om lov tycker är helt ok, för det är ju egentligen inte en fråga utan mer ett sätt att få bekräftelse på att föräldrarna är glada, typ. Sedan finns det Megi som mest verkar ha skrikit om att man ska få bestämma själv, vilket man givetvis får... Jag minns inte om hon uttryckt någon egentlig åsikt i övrigt?
  • feministbrud

Istället för att säga att vi som inte tycker som du är obildade och ovettiga kan du väl läsa igenom min kommentar till dig där ajg skrivet att ditt och din blivande mans sätt att informera era föräldrar verkar vara ett trevligt och bra sätt.

Det enda jag sa var att jag undrar vad det hade att göra med att be om dotterns hand, det vi diskuterar här.

Jag har med andra ord lyssant på dig, tagit in vad du säger och nu kommenterar jag det. Du ignorerar det och säger att alla som är emot dig är ovettiga och obildade. Du beter dig faktiskt inte särskillt vuxet.

• Sebastiána

Tack tjejer för en intressant diskussion!

Nu går jag över till att diskutera mascaror eller ingångsmusik eller nåt annat

• Akvavit
    Men varför ens lägga dig i tråden då om du inte ens vill bidra med argument??
  • Ore

Jag är också ganska lättsam egentligen, men när jag diskuterar är jag oftast allvarlig. Jag har lärt mig att diskussion förs mest effektivt utan en massa gulligull, jag framför gärna mina åsikter rakt på sak utan krusiduller. Funkar dessutom väldigt bra i den mansdominerade miljö där jag jobbar, i min familj och bland de kompisar jag omger mig med. Förstår man inte hur den andra menar frågar man, innan man bestämmer sig för att den andra har uttalat sig kränkande.

Jag tycker det är jättetråkigt att Persianbride2009 lämnade diskussionen, hon hade ett intressant perspektiv.

Och jag passar på och be om ursäkt om någon uppfattar mig som elak, när jag försöker framföra mina argument. (Obs, inte påtvinga er dem, även om jag givetvis hoppas att ni tänker "aha, så det var så hon menade, ja det har hon ju litet rätt i" även om ni inte verkade ha samma åsikt innan diskussionen...)

• MulleNuh

Jag har inte uppfattat dig som elak, men däremot har jag uppfattat dig som man!!
    Vet ej varför.. haha

Ore skrev 2008-10-16 16:12:10 följande:
    Jag är också ganska lättsam egentligen, men när jag diskuterar är jag oftast allvarlig. Jag har lärt mig att diskussion förs mest effektivt utan en massa gulligull, jag framför gärna mina åsikter rakt på sak utan krusiduller. Funkar dessutom väldigt bra i den mansdominerade miljö där jag jobbar, i min familj och bland de kompisar jag omger mig med. Förstår man inte hur den andra menar frågar man, innan man bestämmer sig för att den andra har uttalat sig kränkande.Jag tycker det är jättetråkigt att Persianbride2009 lämnade diskussionen, hon hade ett intressant perspektiv. Och jag passar på och be om ursäkt om någon uppfattar mig som elak, när jag försöker framföra mina argument. (Obs, inte påtvinga er dem, även om jag givetvis hoppas att ni tänker "aha, så det var så hon menade, ja det har hon ju litet rätt i" även om ni inte verkade ha samma åsikt innan diskussionen...)
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?