• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • chamor

Jag vet inte men tyckte det var otroligt tydligt... Haha.. Namnet delvis tror jag... Typ Ove

• Vi2iJuli
    tonårsmorsa skrev 2008-10-16 16:31:18 följande:
    Oj vad här diskuterats! Orsaken till att mannen ska be om lov verkar skilja sig mycket åt. Flera kvinnor i tråden hävdar kulturella traditioner, där både kvinnans och mannens föräldrar blir tillfrågade. Inte så mycket för att frågan har någon verklig betydelse, utan mer för att de nyförlovade ska få föräldarnas välsignelse.Men sen finns också de som ser det som "gulligt" att mannen frågar kvinnans föräldrar (eller framför allt far) om lov. Och detta reagerar jag över, därför att jag anser att man då behandlar kvinnan som en lägre stående individ, både i familjen och i samhället. Därför tog jag ocskå upp exemplet med min väninna som blev bortgift som 11-åring, för det är trots allt kvinnorna (flickorna) i dessa kulturer som blir bortgifta.
    F-n, har ju missat en del under tiden man var borta..

Nåväl!
    jag är väl en av dom som gör det av både kulturella skäl OCH att det är gulligt. Det gulliga ligger i att jag aldrig ens kommit på tanken själv att göra så men eftersom det ligger i m2b`s kultur så tyckte jag det lät skitgulligt och redspektfllt gentemot min familj att göra så.
    Sen är jag ingen 11-årig flicka med utländsk bakgrund och jag tror knappast 11-åriga tjejer gifter sig i dagens Sverige.
  • tonårsmorsa

Jag tror inte heller att det finns några 11-åriga flickor här på BT, men att jag tog upp exemplet var för att det för mig skulle sända ut väldigt konstiga signaler till min väninna och hennes medsystrar om jag såg det som respektfullt att min m2b frågade min far om lov för att få gifta sig med mig.

Däremot berättade vi för båda våra familjer (både föräldrar, syskon och syskonbarn) när vi alla var samlade här hos oss. Och det ser jag som respektfullt, att involvera våra respektive familjer i ett tidigt skede. De gratulerade naturligtvis (vilket kanske kan jämföras med att få deras välsignelse)

Vi2iJuli skrev 2008-10-16 17:07:24 följande:
    F-n, har ju missat en del under tiden man var borta..Nåväl!jag är väl en av dom som gör det av både kulturella skäl OCH att det är gulligt. Det gulliga ligger i att jag aldrig ens kommit på tanken själv att göra så men eftersom det ligger i m2b`s kultur så tyckte jag det lät skitgulligt och redspektfllt gentemot min familj att göra så.Sen är jag ingen 11-årig flicka med utländsk bakgrund och jag tror knappast 11-åriga tjejer gifter sig i dagens Sverige.
  • Apan Apansson

Har mkt svårt att förstå hur man kan tycka det är "gulligt" att mannen ber kvinnans far om hennes hand! Jag gillar förvisso påkostad romantik, att bli bortskämd, rosa fluff och en massa annat girly gullgull - men blotta tanken på ovanstående ger mig rysningar. Jag är en vuxen kvinna som tar mina egna beslut, för mig låter det helt galet att involvera min far i frieriet! Var får man ens tanken ifrån, liksom?

När man läser argumentationen från båda sidor i denna och i andra trådar, blir det väldigt tydligt vilken sida som är mest beläst, välformulerad och analytisk - och vilken sida som i stället flaxar ut i känslomässiga utspel, ologiska resonemang och barnsligt surande...

• Vi2iJuli

Apan Apansson skrev 2008-10-16 18:52:28 följande:

Har mkt svårt att förstå hur man kan tycka det är "gulligt" att mannen ber kvinnans far om hennes hand! Jag gillar förvisso påkostad romantik, att bli bortskämd, rosa fluff och en massa annat girly gullgull - men blotta tanken på ovanstående ger mig rysningar. Jag är en vuxen kvinna som tar mina egna beslut, för mig låter det helt galet att involvera min far i frieriet! Var får man ens tanken ifrån, liksom?När man läser argumentationen från båda sidor i denna och i andra trådar, blir det väldigt tydligt vilken sida som är mest beläst, välformulerad och analytisk - och vilken sida som i stället flaxar ut i känslomässiga utspel, ologiska resonemang och barnsligt surande...

Om du har läst alla inlägg så har du kanske lagt märke till att våra m2b`s INTE går över våra huvuden.
    Vi får veta före våra föräldrar att vi ska gifta oss och sen beror det väl på vem man gifter sig med.
    Min m2b är inte svensk, deras sätt att be om en flickas hand har jag inget emot. Det ät hans kultur, det respekterar jag.
    Det är väl en av det viktigare grundstenarna i ett äktenskap.. respekt. Eller?
  • MulleNuh

Om vi säger så här då! Ja jag är underlägsen mot min man! Ja han måste be om min hand!

Vad händer då?

• didis

Då tycker jag att det är sorgligt men ditt handlande (maken ber om din hand, brudöverlämnade etc) blir i allafall logiskt.

MulleNuh skrev 2008-10-16 20:09:25 följande:
    Om vi säger så här då! Ja jag är underlägsen mot min man! Ja han måste be om min hand!Vad händer då?
  • MulleNuh

Ja fy! Det tycker jag också.. Hemska tanke.

Tänk att det faktiskt fortfarande år 2008 är så för vissa!?

didis skrev 2008-10-16 20:29:48 följande:
    Då tycker jag att det är sorgligt men ditt handlande (maken ber om din hand, brudöverlämnade etc) blir i allafall logiskt.
  • EllaM

Skulle vi inte försöka visa lite respekt mot varandra härinne?

Vi2iJuli skrev 2008-10-16 20:04:15 följande:
    Apan Apansson skrev 2008-10-16 18:52:28 följande:
  • Sebastiána

Ja precis. Alltså är vi intresserade av gamla mossiga seder från medeltiden, som att killen ska be brudens pappa om lov att fria till henne eller brudöverlämning eller liknande.

MulleNuh skrev 2008-10-16 20:30:57 följande:
    Ja fy! Det tycker jag också.. Hemska tanke.Tänk att det faktiskt fortfarande år 2008 är så för vissa!?
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?