• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • MulleNuh

Fast det där var lite hårt tycker jag.. Varför ska hon behöva försvara sig?
    Ni delar ju bara inte samma åsikt.

feministbrud skrev 2008-10-17 10:03:56 följande:
    Jag är helt övertygad om att ingen här inne kan omvända dig. Det är inte därför vi diskuterar. Och om du känner att du inte vill försvara dig så undrar jag varför du inte drar dig ur diskussionen.
  • feministbrud

Nej, det behöver hon inte. Det var ett svar på ett tidigare inlägg där hon skrev:

Jo, men det är en viss j-vla skillnad på at respektera varndras åsikter än att försöka omvända åsikterna.Om JAG vill göra på detta sättet, visst, jag kan ta att folk ifrågasätter varför, MEN det räcker tydligen inte med ett "ja, men vi VILL ha det så" bara utan då ska man få förklarat för sig att det stider mot vigselordningen, att det är en kvarleva från bondesamhället etc.Det är INTE respektfullt att bete sig så!

Och min tolkning av det var att Vi2iJuli inte var intresserad av att diskutera frågan, eftersom hon anser att vi försöker att omvända henne. Hon behöver inte mina ögon inte försvara sig och hennes svar "ja, men vi VILL ha det så" räcker så klart gott och väl. Jag tänker inte avkräva någon något svar han eller hon inte vill ge. Däremot ifrågasätter jag svar i denna diksussion som jag inte förstår eller som jag tycker är konstiga, men det betyder inte att jag tvingar någon att svara.

MulleNuh skrev 2008-10-17 12:41:41 följande:
    Fast det där var lite hårt tycker jag.. Varför ska hon behöva försvara sig? Ni delar ju bara inte samma åsikt.
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-17 12:04:31 följande:
    Nää, jag orkar faktiskt inte försvara mig längre.Ni har inte vunnit, går prästen med på brudöverlämning på blir det så. Bara för att NI ser "symboliken" behöver det inte betyda att alla andra gör det.(Då syftar jag främst på våra gäster).
    Jag ifrågasätter om du verkligen vet vad alla era gäster anser om brudöverlämningen och symboliken i den? Du anser att era gäster skiljer sig starkt från oss... Och om ingen påpekar något om brudöverlämning kanske du ser det som att du har rätt.

Men jag tycker det är skillnad att diskutera något i ett forum, det skulle inte falla mig in att kommentera om någon överlämnas av sin pappa på ett bröllop jag var bjuden till. Jag är faktiskt inte ouppfostrad. Däremot så tycker jag ju att det är fel, vare sig jag säger det eller inte.
    Jag var på ett sånt bröllop, och blev mäkta förvånad över att den tjejen överlämnades av sin pappa. Men det var ju redan valt, färdigt, det var även ett bröllop i Norge, och där är det mer tradition med överlämning.

Så jag tror, att det mycket väl kan finnas gäster som ogillar den symbolik ni spelar upp, men som inte kommer säga något, varken nu eller senare.
  • Aleta

Titta vilken bra sida jag hittade med beskrivningar över olika bröllopstraditioner mest svenska och anglosaxiska och hur man kombinerar dem på ett smidigt sätt!
    www.vigselringen.com/andralander.html

I judisk tradition går tydligen brudparet in tillsamman med båda sina föräldrar samtidigt. Lite trångt, men det kanske vore något? Då hedras ju verkligen alla!

• EllaM

Jag skulle gärna vilja ha lite mer från er som tycker att er blivande ska be er pappa om er hand, om just varför ni anser det så viktigt (bortsett från att ni vill ha det så eller för att man i en viss kultur förväntar sig det). Det skulle vara väldigt lärorikt för mig att få höra om hur ni resonerar kring skälen att ni valt att ha det så! Så om ni vill svara blir jag jätteglad för det. Oavsett om man väljer eller inte väljer "be om handen" så gör man ju ett aktivt val och har säkert tänkt ganska mycket på varför man gör just det valet!

• Sebastiána

Mycket intressant!

Aleta skrev 2008-10-17 13:32:43 följande:
    Titta vilken bra sida jag hittade med beskrivningar över olika bröllopstraditioner mest svenska och anglosaxiska och hur man kombinerar dem på ett smidigt sätt!www.vigselringen.com/andralander.htmlI judisk tradition går tydligen brudparet in tillsamman med båda sina föräldrar samtidigt. Lite trångt, men det kanske vore något? Då hedras ju verkligen alla!
  • EllaM

Åh, det var ju en jättebra sida!!

Titta vilken bra sida jag hittade med beskrivningar över olika bröllopstraditioner mest svenska och anglosaxiska och hur man kombinerar dem på ett smidigt sätt!www.vigselringen.com/andralander.htmlI judisk tradition går tydligen brudparet in tillsamman med båda sina föräldrar samtidigt. Lite trångt, men det kanske vore något? Då hedras ju verkligen alla!
  • Aleta
    Sebastiána skrev 2008-10-17 15:13:40 följande:
    Mycket intressant!
    [/citat]
    EllaM skrev 2008-10-17 16:03:39 följande:
    [citat]
    Åh, det var ju en jättebra sida!!
    Nu behöver vi bara länka till den istället för att förklara och förklara och förklara.
  • Ms Beauty

Men gud vilka gammeldagsa seder ni håller på med =)

• aikidoaasa
    Det mesta var helt ok med den sidan... men den om hur man "ska" göra i sverige med ringarna känns kanske lite krystat... Det finns ju inget som säger att man ska gå och beställa dem tillsammans efteråt och att frieriet är utan ringar...
    Sorry, var bara tvungen att påpeka detta.
  • dfk

När jag var yngre tyckte jag nog att det skulle ha varit väldigt romantiskt om någon bett om min hand hos min pappa eller mamma.
    Nu är jag inte ung och naiv längre. Gifte mig vid 34 års ålder och hade inte uppskattat om min man hade frågat om min hand.

Vi är alla olika och som någon sa vi har olika bagage med oss, vi har även olikheter i våra kulturer.

Men tjejer, kvinnor och tanter... vi har något gemensamt och det är
    att vi som är på BT delar en stor kärlek till våra blivande eller våra män/fruar! Och det tycker jag är härligt!

Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?