• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • EllaM

Oj, hoppsan, allt text kom visst inte med!

Det jag menar med visa respekt härinne är, att ingen egentligen tycker att det ena är mer fel eller rätt för någon annan, bara vad som är mer fel eller rätt för en själv? Elelr har jag missuppfattat det?

För mig känns det i vart fall helt fel om min man skulle be om min hand (och traditionen i Sverige är att han gör det innan han friar), men jag respekterar de som av kulturella eller andra skäl vill göra det. Jag förstår inte varför man vill göra det på det gamla svenska sättet, men jag respekterar de som vill det.

Jag tror ingen hävdar att männen går över våra huvuden om han ber om brudens hand. Speciellt inte om brudparet gör det i efterhand gemensamt (fast efter vad jag förstår är denna tradition annorlunda än den gamla svenska traditionen).

Jag håller med alla som skriver om respekt härinne, att det är viktigt att visa sina föräldrar och sin familj respekt! Det kan man bland annat göra genom att acceptera den andra partens kultur. Det är också viktigt att vi visar varandra respekt härinne, att vi repsekterar varandras åsikter och inte drar förhastade slutsatser. Jag tycker att det är jätteintressant att få höra er allas åsikter i sakfrågan!

• Vi2iJuli
    EllaM skrev 2008-10-17 09:40:04 följande:
    Oj, hoppsan, allt text kom visst inte med!Det jag menar med visa respekt härinne är, att ingen egentligen tycker att det ena är mer fel eller rätt för någon annan, bara vad som är mer fel eller rätt för en själv? Elelr har jag missuppfattat det?För mig känns det i vart fall helt fel om min man skulle be om min hand (och traditionen i Sverige är att han gör det innan han friar), men jag respekterar de som av kulturella eller andra skäl vill göra det. Jag förstår inte varför man vill göra det på det gamla svenska sättet, men jag respekterar de som vill det.Jag tror ingen hävdar att männen går över våra huvuden om han ber om brudens hand. Speciellt inte om brudparet gör det i efterhand gemensamt (fast efter vad jag förstår är denna tradition annorlunda än den gamla svenska traditionen).Jag håller med alla som skriver om respekt härinne, att det är viktigt att visa sina föräldrar och sin familj respekt! Det kan man bland annat göra genom att acceptera den andra partens kultur. Det är också viktigt att vi visar varandra respekt härinne, att vi repsekterar varandras åsikter och inte drar förhastade slutsatser. Jag tycker att det är jätteintressant att få höra er allas åsikter i sakfrågan!
    Jo, men det är en viss j-vla skillnad på at respektera varndras åsikter än att försöka omvända åsikterna.
    Om JAG vill göra på detta sättet, visst, jag kan ta att folk ifrågasätter varför, MEN det räcker tydligen inte med ett "ja, men vi VILL ha det så" bara utan då ska man få förklarat för sig att det stider mot vigselordningen, att det är en kvarleva från bondesamhället etc.
    Det är INTE respektfullt att bete sig så!
    Om det nu sticker så mkt i allas ögon, varför har inte Svenska kyrkan förbjudit det då?
  • feministbrud

Jag är helt övertygad om att ingen här inne kan omvända dig. Det är inte därför vi diskuterar. Och om du känner att du inte vill försvara dig så undrar jag varför du inte drar dig ur diskussionen.

Vi2iJuli skrev 2008-10-17 09:56:11 följande:
    Jo, men det är en viss j-vla skillnad på at respektera varndras åsikter än att försöka omvända åsikterna.Om JAG vill göra på detta sättet, visst, jag kan ta att folk ifrågasätter varför, MEN det räcker tydligen inte med ett "ja, men vi VILL ha det så" bara utan då ska man få förklarat för sig att det stider mot vigselordningen, att det är en kvarleva från bondesamhället etc.Det är INTE respektfullt att bete sig så!Om det nu sticker så mkt i allas ögon, varför har inte Svenska kyrkan förbjudit det då?
  • Duchess

Jag frågade en präst jag känner varför det inte är förbjudet med brudöverlämning, när den svenskkyrkliga traditionen och symboliken är att brudparet går in tillsammans.

Hon berättade att när hon utbildades så togs frågan upp som hastigast till samtal, men att alla då var övertygade om att när prästen förklarar för brudparet vad brudöverlämningen innebär och hur Svenska Kyrkans traditioner ser ur, då kommer brudparen självmant att förstå att brudöverlämning är en dålig idé. Tyvärr är det ju inte så enkelt.

Idag finns det många församlingar som gemensamt tagit beslut om att förbjuda brudöverlämning. Det finns också vissa stift, t ex Stockholm, där biskopen gått ut och avrått från att tillåta brudöverlämning. Det verkar inte heller räcka.

Min gissning är att det så småningom kommer ett generellt förbud mot brudöverlämning i Svenska Kyrkan, men det tar nog några år.

Jo, men det är en viss j-vla skillnad på at respektera varndras åsikter än att försöka omvända åsikterna.Om JAG vill göra på detta sättet, visst, jag kan ta att folk ifrågasätter varför, MEN det räcker tydligen inte med ett "ja, men vi VILL ha det så" bara utan då ska man få förklarat för sig att det stider mot vigselordningen, att det är en kvarleva från bondesamhället etc.Det är INTE respektfullt att bete sig så!Om det nu sticker så mkt i allas ögon, varför har inte Svenska kyrkan förbjudit det då?
  • feministbrud
    Om det nu sticker så mkt i allas ögon, varför har inte Svenska kyrkan förbjudit det då?
    Svenska kyrkan kan inte förbjuda saker då de inte är lagstiftande. Däremot avråder de präster att gå med på detta.
  • feministbrud

Ok, fel av mig! Det är tur att vi har dig, Duchess

Duchess skrev 2008-10-17 10:21:37 följande:
    Jag frågade en präst jag känner varför det inte är förbjudet med brudöverlämning, när den svenskkyrkliga traditionen och symboliken är att brudparet går in tillsammans. Hon berättade att när hon utbildades så togs frågan upp som hastigast till samtal, men att alla då var övertygade om att när prästen förklarar för brudparet vad brudöverlämningen innebär och hur Svenska Kyrkans traditioner ser ur, då kommer brudparen självmant att förstå att brudöverlämning är en dålig idé. Tyvärr är det ju inte så enkelt. Idag finns det många församlingar som gemensamt tagit beslut om att förbjuda brudöverlämning. Det finns också vissa stift, t ex Stockholm, där biskopen gått ut och avrått från att tillåta brudöverlämning. Det verkar inte heller räcka. Min gissning är att det så småningom kommer ett generellt förbud mot brudöverlämning i Svenska Kyrkan, men det tar nog några år.
  • Duchess

Äh, alla har vi väl våra paradgrenar

Jag tycker att det vore bra för alla om Svenska Kyrkan kunde sätta ner foten i den här frågan. Jag har själv ett så intressant jobb och kontaktnät att jag faktiskt kan tänkas ha ett visst inflytande på utvecklingen där jag bor. Vi får väl se vad som händer.

feministbrud skrev 2008-10-17 10:23:52 följande:
    Ok, fel av mig! Det är tur att vi har dig, Duchess
  • feministbrud

Det är bra jobbat! Jag är själv inte medlem i Svenska Kyrkan, men tycker ändå att det känns viktigt att den agerar kraftfullt i viktiga frågor.

Duchess skrev 2008-10-17 10:26:38 följande:
    Äh, alla har vi väl våra paradgrenar Jag tycker att det vore bra för alla om Svenska Kyrkan kunde sätta ner foten i den här frågan. Jag har själv ett så intressant jobb och kontaktnät att jag faktiskt kan tänkas ha ett visst inflytande på utvecklingen där jag bor. Vi får väl se vad som händer.
  • Ore
    Duchess skrev 2008-10-17 10:26:38 följande:
    Äh, alla har vi väl våra paradgrenar Jag tycker att det vore bra för alla om Svenska Kyrkan kunde sätta ner foten i den här frågan. Jag har själv ett så intressant jobb och kontaktnät att jag faktiskt kan tänkas ha ett visst inflytande på utvecklingen där jag bor. Vi får väl se vad som händer.
    Jag skulle också gärna vilja att svenska kyrkan inte tillät brudöverlämning vid de vigselceremonier som de förrättas.

Givetvis tycker jag att man kan försöka införliva olika kulturer med varandra, men om två olika kulturer står i motsättning till varandra, varför ska den svenska då stryka på foten?

Just gällande traditionen att innan frieriet be tjejens föräldrar om lov att gifta sig med deras dotter. Skulle jag gift mig med en man som hade detta i sin kultur skulle jag sagt något om att "det ingår inte i kulturen här, mina föräldrar skulle inte tycka att du brister i respekt mot dem om du inte frågar dem om lov innan, eftersom det inte är deras beslut att fatta, utan mitt".

Vill man sedan i efterhand formulera beskedet om att man ska gifta sig som en fråga till föräldrarna - fine - men det är ju då bara ett meningslöst skådespel egentligen. Men om man genom det meningslösa skådespelet bekräftar en handling som är viktig för den andra, i deras kultur, så är det ju bra.

Men jag tycker det är tragiskt om en sådan handling romantiseras så till den grad att den blir någon slags norm i vår kultur.
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-17 10:03:56 följande:
    Jag är helt övertygad om att ingen här inne kan omvända dig. Det är inte därför vi diskuterar. Och om du känner att du inte vill försvara dig så undrar jag varför du inte drar dig ur diskussionen.
    Nää, jag orkar faktiskt inte försvara mig längre.
    Ni har inte vunnit, går prästen med på brudöverlämning på blir det så. Bara för att NI ser "symboliken" behöver det inte betyda att alla andra gör det.
    (Då syftar jag främst på våra gäster).
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?