• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • J D

Jag uppmanar er återigen att hålla er till sakfrågan eftersom stämningen börjar bli väl hätsk i den här tråden.

• Ore
    MulleNuh skrev 2008-10-16 15:34:29 följande:
    Jaha nu är mina popcorn slut iaf..
    Äh, Aleta satte på mer, bara att ta för sig
  • MulleNuh

Ja jag tycker också stämmningen är lite väl arg här inne.

• Ore

Åh, blev det en grön gubbe. I ett annat forum blir det en skrattande gubbe när man gör : - D Sorry!

• Sebastiána

Tack!

Det här än nog den enda tråden där jag blivit personligt påhoppad.

Som jag sagt i ett tidigare inlägg tror jag att vi egentligen är ganska överens. Jag förstår inte varför det då ska bli en så hätsk debatt.
    J D skrev 2008-10-16 15:35:03 följande:

Jag uppmanar er återigen att hålla er till sakfrågan eftersom stämningen börjar bli väl hätsk i den här tråden.
  • Ore
    Sebastiána skrev 2008-10-16 15:38:49 följande:
    Tack!Det här än nog den enda tråden där jag blivit personligt påhoppad.Som jag sagt i ett tidigare inlägg tror jag att vi egentligen är ganska överens. Jag förstår inte varför det då ska bli en så hätsk debatt.J D skrev 2008-10-16 15:35:03 följande:
    Säger samma sak, vissa inlägg här sätter ett nytt rekord i sandlådenivå här på BT.
  • anne på grönkulla

Ja, det är synd att folk tar åt sig så värst och har så svårt att skilja på diskussion, ämne och person. frågan är intressant och har många spännande apsekter, men jag tror att få ställen i media och offentligheten skulle ha så stor majoritet för gulliga symboler mot kvinnors rätt att välja själva.

Sen att det ska vara så laddat för folk hur andras relationer med sina föräldrar tar sig uttryck var ganska otippat, kan jag tycka själv. Går det möjligen att fundera högt kring sakfrågan istället för kring folk personliga val? Folks val, liksom deras kultur och tradition är för mig intressant som princip och exempel, inte för att ifrågasätta en enskild, kan jag konstatera.

• MulleNuh

jaha,... dumdidum.. Vad händer nu då?!

• Ore

Jaa... Vet inte riktigt. Precis som Sebastiana säger så är vi nog egentligen ganska överens...

Men som jag har uppfattat det så har du Mulle Nuh, Persianbride2009, Vi2iJuli och Chamor uttryckt att de tycker det är respektfullt och/eller trevligt att be att föräldrarna godkänner giftermålet (dock i efterhand, inte som att det skulle förändra erat beslut egentligen). Vilket gänget som tycker att man själv väljer vem man ska gifta sig med och att det är diskriminerande om man skulle be någon annan om lov tycker är helt ok, för det är ju egentligen inte en fråga utan mer ett sätt att få bekräftelse på att föräldrarna är glada, typ.

Sedan finns det Megi som mest verkar ha skrikit om att man ska få bestämma själv, vilket man givetvis får... Jag minns inte om hon uttryckt någon egentlig åsikt i övrigt?

• Akvavit

Jag tycker det är synd att folk med intressanta erfarenheter och åsikter väljer att lämna en tråd som är skapad för en specifik diskussion med en åsikt att i princip alla med motsatt åsikt inte är vettiga!
    Om man inte omedelbart sätter sig själv i försvarsställning utan försöker läsa alla inlägg med lite distans så kanske man kan svara folk med respekt och utifrån en annan synvinkel än att alla bara är ute efter att dissa en åsikt.

Tycker det är få, om ens några, inlägg i den här debatten som varit inskränkta, insnöade eller rasistiska, och nivån i tråden sänktes bara rejält helt nyligen av en som inte direkt hade vettiga argument att komma med utan bara "skrek"!

Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?