• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • FruCicci

Koko, som OMS skriver så är det minst 95% av alla kvinnor på jorden som ALLTID har 14 dagar.
    Det är tiden mellan mens och ÄL som varierar - men att det sedan är 14 dagar till BIM.
    Sen finns det ju uppenbarligen de som skiljer sig från den regeln, så få som 5%.
    Försöker inge lite hopp här i tråden, inte meningen att varfa besserwisser och veta allt.

Kul att det gick bra på Intervjun igår oms, glömde nog säga det, som mycket annat.

BS, ja det är fruktansvärt när sjukdomar sätter igång på riktigt, en liten förkylning är iinte så mycket att orda om, men när de blir så dåliga som V har varit, då är det inte kul alls Fast nu är han mkt bättre
    Han åt tom lite falukorv med oss igår.

Jätter kul med lista!!! Det var länge sedan
    Har vi tur kan vi göra en gedigen BF lista snart

• BrudSommar2006

Hm, eftersom jag inte har någon aning om när jag har ÄL, märker inte av det på något sätt längre, så har jag ingen aning om någon luteal-fas! Men innan Iris blev till så varierade ju min ÄL något alldeles otroligt, sedan dess måste det ha stabiliserats rejält. Det är mycket som har ändrats nu från tiden precis efter jag slutat med pillren faktiskt, då blev jag nästan sjuk när jag hade ÄL, det gjorde jätteont, nu känner jag som sagt inte av det. När mensen sedan kom tillbaka efter amningen så fick jag huvudvärk varje gång så jag nästa blev liggande, de här sista gångerna verkar det ha slutat. Förutom att det är irriterande att cykeln varierar från 27 - 34 dagar så mår jag faktiskt rätt bra nu vad det gäller hormoner.

Sedan förra veckan har jag också lyckats böra äta nyttigare även om helgen var ett undantag med våfflor och allt men jag skulle vilja ut och promenera mer än vad som blir av just nu. Sedan att jag har ont i ryggen och att det strålar ner i höger ben är inte värre än att jag står ut hyfsat just nu faktiskt men jag hoppas ju mycket på min läkartid i början på december.

• BrudSommar2006

Vad roligt med ny BF lista framöver! Hoppas få var med på den så småningom men inte riktigt än.

Lapinette, om tempen sjunker när mensen är på gång, när höjs den igen sedan? Det här med temperaturer är ju nytt för mig.

Frejis, hur har det gått?

• nennesjuttioåtta

BS
    Är det ichias du har?

• BrudSommar2006

Sweet, om du ser det här, kul att du tittar förbi! Vad är det som gör att du är orolig för jobbet, har det med lilla Ella att göra? Hoppas att det löser sig i alla fall.

• BrudSommar2006

Nenne, jag har ju trott att det är ischias men när jag läst på om det så står det att man ska inte vara orolig om det tar lite tid att läka, det kan ta så lång tid som sex till åtta veckor innan det läker. Jag har ju gått med det här i över ett år! Då blir man ju lite orolig, jag vill ju absolut inte åka på operation...

• nennesjuttioåtta

Cicci
    Skönt att V börjar bli piggare! Falukorv är ju dundermedicin!

Oms
    Det låter ju som att det kommer lösa sig för dig oavsett, vad skönt!

• Lapinette

BS - här kommer lite info som jag hittat på FL.

Tempen stiger pga att progesteronet stiger. Detta börjar ske lite försiktigt redan någon dag före ÄL, men först när hormonet nått en viss nivå stiger tempen. Efter ÄL stiger hormon-nivån snabbt (gulekroppen har bildats). Därför brukar man säga att den stiger tidigast dagen efter ÄL och att detta alltså påvisar att ÄL skett och att det då tyvärr är för sent för en befruktning.

Ibland säger man att ägget kan befruktas upp till 24 timmar efter att det släppt, men man vet att det rör sig om en kort tid, som kanske inte är längre än 10-12 timmar. Så visst kan man prova att ha sex direkt när tempen stiger (men inte som en bra grund-strategi utan mer för säkerhets skull i så fall), men risken är stor att det då är för sent. Vissa kvinnor får i samband med ÄL (dagen före eller samma dag) en liten temp-sänkning på ca 0,1-0,2 grader. Vad det beror på vet jag inte, men om man får en sån så är det en bättre indikator.

Vidare till vad som händer med tempen i resten av cykeln. När ägget har släppt bildas en gulekropp där ägget satt. Denna har till uppgift att producera hormonet progesteron (från ordet progrediera=fortsätta). Detta hormon behövs för att graviditeten ska kunna fortsätta. Om det inte blir en befruktning klarar gulekroppen att producera progesteron lagom till strax före mensen. Sedan dör den. Då sjunker hormonet och därmed också tempen. Och att hormonet sjunker utgör även en signal till mensen att dra igång. Man brukar se att tempen går ner någon dag före mensen eller när mensen har dykt upp.

• Lapinette

För att göra det enkelt (om ni inte orkar läsa allt ovan) så ligger tempen lägre från mens fram till ÄL. Efter ÄL ligger den högt fram tills det är dags för mens dvs (om man tillhör de där 95 %) sjunker tempen på dag 13-14.

• Lapinette

Min ligger mellan 36,2-36,4 fram till ÄL. Efter ÄL fram till mens ligger den mellan 36,6-36,8 (undantaget igår då den steg till 36,9).

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!