• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • fru AM

Cicci: BF 7 maj - men du var nära! Ska bli intressant om jag får min vilja igenom vad gäller kejsarsnitt (då blir det ju lite tidigare) - men annars känns det toppen med ett majbarn.

• FruCicci

Jag tror jag är i v 10+1 idag (11e veckan).
    Om man läser i böcker eller på nätet, är det då fulla veckor de menar när de skriver eller är det den veckan man har påbörjat?
    Är det bara barnmorskorna som räknar fulla veckor eller gör man det över lag?
    Sen undrar jag om vecka 9-12 är 3e månaden?
    Om man har gått in i vecka 13 (12 fulla veckor) är man då i 4e månaden?

• fru AM

Cicci: detta med veckoräkningen är helsnurrigt! Man är ju i 15:e veckan om man är upp till 14 + 6, så fort 15 + 0 börjat är man i 16:e veckan. HAde en diskussion med min BM om veckorna. Hon har bokat FVP för mig v 15+6 och jag har lärt mig att man ska göra FVP tidigast efter 15 fullgångna grav.veckor. Hon sa att fr o m v 15 + 0 har man gått 15 fullgångna veckor ...

Detta med månader är väl lite förlegat - men kan vara kul att hålla koll på ändå - förelår länken: www.kanalen.org/foraldrar/blandat/gravtid.php - där får du fylla i så räknar de ut ...

Hoppas du tycker jag svarade lite på dina frågor ...?

• FruCicci

Nej du har inte svarat riktigt. Detjag undrar är om jag till exempel läser i Lennart Nilssons bok: Ett barn blir till, där står då beskrivet med bilder o text hur barnet ser ut i tex vecka 10, men är det då 10 fullgångna veckor de oxå, likt barnmorskorna räknar?
    Det skiljer sig ganska mycket i början vad som händer varje vecka i livmodern.
    Jag vet hur BM räknar, men inte om det är standard liksom?

Tack för länken. Även om jag mer har koll på ungefärlig vecka, så tänkte jag att svärisarna o ma + pa inte har koll på veckor, då de var gravida var man mer i 'månader', så lättare för dem om jag förklarar med månader....

• BrudSommar2006

Cicci, jag tror att du kan sluta längta efter din stora jättemage för du kommer inte att få någon din lyckost!

AM, så du struntar i kub, du kör direkt på fostervattenprov? Du vill vara tvärsäker och inte bara lite halvsäker alltså?

Jag vill vänta till efter mitt läkarbesök med att bestämma om vi ska göra syskonförsök eller inte men vi har väl sagt lite preliminärt efter nyår för att börja försöka.

• fru AM

Cicci: Kejsarsnitt - många skäl: Jag har behövt sugklocka under båda förlossningarna vilket jag tycker visar på att jag inte "får ut" barnen för egen maskin. Sugklockan har ju använts för att man märkt att barnet börjat må dåligt och jag tycker det är onödigt att riskera barnets hälsa bara för att jag ska få försöka krysta (jag kanske inte ens kan!) Sedan påverkar tydligen sugklockeförlossningar mammans kropp såtillvida att man kan få problem med bäckenbotten - vilket jag märkt av lite redan. Och som sagt: redan två, kanske tre, sugklockor känns inte bra. Och äldre mammor får vanligen ännu större problem.

Min motivation att gå igenom ett värkarbete för att sedan inte klara av avslutet känns betydligt mindre nu än inför Livias förlossning. DÅ hade jag ju bara en sugklockeförlossning i bagaget ...

• BrudSommar2006

Cicci, jag tror att det är fullgångna veckor i de sammanhangen faktiskt.

AM, ja visst ja, hur blev det med det där med kejsarsnitt, jag ser att det inte är bestämt än men har du varit på det där samtalet? Finns det något medicinskt som säger att det inte är bra för kroppen (ja förutom det generella eländet då) med två förlossningar med sugklocka? Räcker det så kanske och det blir ofta snitt eller får man fortfarande tjata sig till det?

• fru AM

Cicci: Ibland står det att fostret är si och så många veckor
    t ex i L.Nilssons böcker - då förmodar jag att man ska dra av två veckor från sin grav.tid (som ju är två veckor "längre" än fostrets liv). OM det står graviditetsveckor så kan man NOG räkna med att står det tionde veckan så är det v 10+något (alltså tio fullgångna grav.veckor). Men det är vad jag TROR

• BrudSommar2006

Aha AM, du hann svara innan jag skrivit klart! Det enda jag kan känna, även om jag helt förstår dig, är att jag tycker att det är så läskigt att bli uppskuren så jag har lika mycket panik inför det som inför en till vanlig förlossning. Fast då har jag inte upplevt det där med sugklocka, då skulle kanske snitt ligga riktigt bra till i mina ögon med! Hoppas du får det som du vill ha det i alla fall.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!