• FruRuotimaa

Varför blir jag inte gravid?

Hej! Vi har försökt göra barn 3 månader men ännu en mens kom :( hur länge brukar det normalt ta innan det lyckas? hur var det för er?

jag är annars frisk och har regelbunden mens. har försökt pricka in ÄL varje gång.

Vad tror ni är felet?

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • Augusti2010
    Villemoa skrev 2008-11-22 14:32:14 följande:
    Min intention var absolut inte att skuldbelägga någon genom att säga som jag sa utan jag ville bara uttrycka vad jag själv tror. Det är tråkigt att du uppfattade det som du gjorde och det är också trist att man inte ska kunna skriva i ett forum utan att få nåt sånt här tillbaka.
    Jag håller helt med dig. Tror också att det psykiska kan påverka mer än man tror. Detta är dock knappast samma sak som att påstå att man kan "använda tankekraft som preventivmedel", vilket naturligtvis inte är fallet. Tycker det var ett kraftigt förvrängande av ditt inlägg från Telemarkgrrl.
  • Lennarts Fru

trots de besked jag fått från läkare så får den här tråden mig att hoppas så mycket ! det ger mig nya krafter och jag har gett mig F*N på att jag ska lyckas !

jag ska ha barn !

• mme Plantier

Hej!
    Jag har tre underbara barn, som alla tre har tagit väldigt olika vägar in i vår familj. Ja, det första barnet kom väl till ganska så normalt eller hur man uttrycker det tog kanske 2 månader.
    Barn nummer två var knepigare, det tog nästan ett och ett halvt år innan jag blev gravid den gången och det var lååååång väntan och många tårar över alla misslyckanden.
    Barn nummer tre, hmm, ja det var egentligen inte ens meningen att det lilla barnet skulle bli till utan då åt jag minipiller och lyckas ändå bli gravid och då kanske vi hade haft regelbundet sex max fyra månader ( med piller). Ganska tätt mellan nr 2 och 3 så sexlivet blomstrade ju inte då direkt och ändå blev det så.

Ja det är verkligen en hel vetenskap detta med graviditeter och barn.
    Men om man ska se till mina erfarenheter så kan det ta både lång tid och kort tid men ändå lyckas...

• FruRuotimaa

Hej!

tack alla ni som berättat om era erfarenheter! Det är verkligen olika det där. Känner ni till några knep för att öka chanserna att bli gravid?

*kram*

• Brudgummarna

Ungefär 1/4 befruktade ägg utvecklas vidare efter 10:e dagen. Det är så pass många som något hinner gå snett med innan dess.

Det är så oerhört mycket som måste klaffa även om man har prickat in ÄL perfekt.

Lycka till.

• mme Plantier

Jag tror man ska försöka fokuser på ngt annat än gravidtankarna och jag VET det är skitsvårt men tror det hjälper.
    Faktiskt så när vi inte verkade få vårt andra barn så skaffade vi en liten valp som blev nästan som en bebis i huset och jag hade ju fullt upp med den rackaren. Utan vi ens visste det så vips blev jag gravid! Så jag tror att tankens kraft kan vara nästan lite negativ i detta fallet..

• Vi2iJuli
    FruRuotimaa skrev 2008-11-22 16:05:06 följande:
    Hej!tack alla ni som berättat om era erfarenheter! Det är verkligen olika det där. Känner ni till några knep för att öka chanserna att bli gravid?*kram*
    Vet du vad Bisolvon är?
    Folk tar med hosta tror jag i vanliga fall, men även dom som försöker bli gravida. Det ska tydligen vara slemlösande.
    Testa dricka det 1 vecka innan du har ÄL och under tiden och sen kör ni på.
  • Villemoa

Tack! Skönt att veta att någon förstod mitt inlägg. Tycker också att det var ett kraftigt förvrängande och att säga att jag menade "skyll dig själv, det är ditt eget fel eftersom du vill för mycket" är lite väl magstarkt. Intressant att få veta hur denna medlem kom fram till detta.

Augusti2010 skrev 2008-11-22 15:18:42 följande:
    Jag håller helt med dig. Tror också att det psykiska kan påverka mer än man tror. Detta är dock knappast samma sak som att påstå att man kan "använda tankekraft som preventivmedel", vilket naturligtvis inte är fallet. Tycker det var ett kraftigt förvrängande av ditt inlägg från Telemarkgrrl.
  • Telemarkgrrl
    Villemoa skrev 2008-11-22 14:32:14 följande:
    Min intention var absolut inte att skuldbelägga någon genom att säga som jag sa utan jag ville bara uttrycka vad jag själv tror. Det är tråkigt att du uppfattade det som du gjorde och det är också trist att man inte ska kunna skriva i ett forum utan att få nåt sånt här tillbaka.
    Vad menar du med "nåt sånt här"? Att jag inte håller med eller att jag tolkar dig fel? Jag är ledsen om jag missuppfattade dig, det gjorde jag inte med flit.

Vi utgår alltid från våra egna erfarenheter, eller hur? Jag tror inte att man, om man har lyckats själv på första försöket, förstår hur det kan kännas för dom som har försökt få barn på alla möjliga sätt när folk pratar om att det är en psykologisk spärr. För mig iallafall känns det förolämpande och förringande och förnedrande.

Ja, jag kanske är lite för känslig och reagerar lite för starkt men det är ett väldigt känsligt ämne och när man försökt få barn länge så hjälper det inte någonstans att få höra att det kan bero på en psykologisk spärr hos en själv.
  • tonårsmorsa

Föreställningen att det skulle vara lättare att bli gravid när man slutar tänka på det har så vitt jag vet aldrig kunnat bevisas. Däremot är det sant att många blivit gravida när de slutat kämpa, helt enkelt därför att det tar längre tid för vissa, vilket bara visar att genomsnittstiden kanske ligger kring 7-8 månader, kortare för vissa och längre för andra.

Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?