nennesjuttioåtta skrev 2008-11-22 22:15:34 följande:
Men vad vet du, eller den som nu använder det som "tips", om den drabbades situation? Hon (och han) kanske inte alls är särskilt stressad eller överfokuserad, men får man ständigt höra att man borde slappna av så blir man ju fundersam och ledsen att det kan vara så. Alltså en skuldbeläggelse att man gör något fel. Hur kände du själv när du försökte? hur undviker man att tänka på det när man ändå ska ha koll på ägglossning och mensen som hela tiden dyker upp och trycker ner en i skorna?Många påstår ju att kroppen låser sig. Bulllllllshit säger jag. Och man måste väl ändå få påpeka att det varken är ett snällt råd eller något undergörande? Om "tipset" slutar spridas så kanske fler slipper bli ledsna och sårade, är det verkligen så dumt?
Jag vet inte mer om TS situation än vad hon själv beskrev, och jag tycker fortfarande inte att det är fel att ge råd till någon som frågar efter det. Jag skulle aldrig säga något till någon som uppenbarligen har svårt att bli gravid men som själv inte tar upp diskussionen om vad man kan göra. För visst förstår jag att det är känsligt för många (däribland dig uppenbarligen), men om du tar så illa vid dig behöver du inte hänga i en sån här tråd. Det var TS som bad om råd och tog upp frågan på tal - inte du. Hon kanske redan har provat hälften av det du räknade upp, gör det ditt råd till felaktigt? För du verkar tycka att mitt råd är felaktigt om vederbörande faktiskt inte är särskilt stressad.
Frågan vad jag själv kände har jag redan svarat på i tidigare inlägg. Jag tänkte att det händer när det är meningen. Visst var det tråkigt när man fick mens gång på gång, men jag ser inte tillbaka på det året som en jobbig, stressig och överfokuserad period. Men med flera nära vänner som haft mycket svårare än jag att bli gravida så vet jag hur känsligt det här kan vara. Men jag riktar mig som sagt till TS, som faktiskt bett om råd. Att andra känner sig träffade och skulle tagit illa vid sig om man sagt så till dem kan man inte göra något åt i ett öppet forum som detta.
Och ja, du får påpeka vad du vill om mitt råd. Men inte påstå saker som jag inte sagt, inte förvränga det jag sagt, och inte begå personangrepp (visserligen inte riktat mot mig, men vi tyckte ju samma sak så det hade nog lika gärna kunnat vara jag). Eller får och får, men det är av nämnda anledningar som diskussionen uppstod, det måste ju du också förstå.