• miss u

Västeråsbrudar 2009 del 2

Island låter riktigt spännande! En kompis till mig skulle dit på bröllopsresa, men mannen blev så sjuk så dom kunde inte åka alls. Känns inte som jag vill åka dit då, eftersom det är "deras" idé. Just nu lutar det åt Paris, även om en jobbarkompis sa att det är sjukt varmt där i juli.

Så din kompis bröllop med ändrat till 13/6 istället för 18/7? Kul att vara brudtärna. Det har jag aldrig varit.

MoonGirl skrev 2009-02-17 22:16:17 följande:
    miss u skrev 2009-02-11 08:12:06 följande:
    Jag skulle vilja åka till Italien eller till Island. Men allra helst till Island. Det är ett av mina drömresemål. Har inte hunnit kolla upp några resor dit. Men det lär väl finnas weekendresor till Island. Min blivande man sa att priserna till Island har sjunkit, så det låter ju bra. Det har ju varit ganska dyrt att åka dit.Nu har jag inte tränat på en vecka. Har hållt mig inne och har bara väntat ut magsjukan. Det har varit fruktansvärt att ha varit sjuk så länge. Både jag och sonen blev sjuka samtidigt. Huvvaligen! Men nu är vi båda på bättringsvägen, så det känns mycket bra! Jag har tappat några kilon på en vecka och det är väl rätt bra ändå . Om några dagar ska jag ta tag i träningen igen, bara jag får återhämta mig lite mer!Låter bra med ett simkort (alltså ett simkort som du använder för att gå in i badhuset) Jag älskar att simma (är en gammal simmare, har tävlat i simning), så jag simmar så ofta jag bara kan! Spinna är också kul men vääääldigt jobbigt. Det var några år sedan jag provade på det. Nu skulle jag väl tuppa av om jag satte mig på en spinningcykel. Låter som sagt bra med ett simkort och ett 10-gångers (klippkort) på spinning . Förresten så ska jag vara brudtärna den 13/6. Blir superkul!
  • miss u

Vi har inte hunnit prata så mycket mer om bröllopsresan. Det börjar kanske bli dags att boka snart. Paris känns som ett bra val faktiskt, trots att en jobbarkompis inte tycker vi ska åka dit pga att det är så varmt där i juli. Har man bara ac på rummet så ska det vara lugnt. Det gäller ju bara några dagar. Ryan air flyger till Paris från Skavsta. Brukar inte kosta alltför mycket.

MoonGirl skrev 2009-02-18 23:18:59 följande:
    miss u: Har ni kollat upp något mer om Paris-resan? Ville ni bo nära Eiffeltornet? Om ni åker till Paris så måste ni gå och se Sacré-Coeur i området Montmarte. Det som är mycket jobbigt där är alla försäljare som står bakom kyrkan och dyker på en. När vi var där så var det typ 10 st som stod där och ville måla av en.... suck! De bara dyker på en.... känns inte så kul att bli "anfallen" så där... men om man är på sin vakt, så ska det gå bra. Man får gå snabbt förbi dem bara. Jag har en rese-pocket om Paris, någonstans här hemma =) så om du vill ha lite tips på sevärdheter så kan jag kolla upp det!
  • miss u

Själva intervjun är ju inte förrän på måndag kväll, så egentligen behöver du ju inte hålla tummarna förrän då. Ville ju inte att du ska svimma av för att du inte får tillräckligt med blod i tummarna. Lovar att berätta hur det gått så snart jag vet.

Lycka till med besiktningen!

Vi drar till Tyskland ikväll och laddar upp.

Barret skrev 2009-02-19 08:03:28 följande:
    Tack för alla grattulationer till huset. Idag är det dags för besiktning så håll tummarna. miss u:Lova att du berättar hur det går med jobbet så fort du får höra. Mina tummar behöver snart lite blod så hårt håller jag dem :o). MoonGirl:Vi ska ha en "klassisk" tårtställning som ett våningshus typ. Alla våningar sitter som ihop.. Förstår du hur jag menar?Vi har fått inbjudan till träffen i kyrkan. Har nog tänkt gå dit också, bara vi kommer ihåg att anmäla oss :o).
  • miss u

Jag fick välja lite själv när jag skulle få komma, och dom föreslog att jag skulle jobba klart på mitt nuvarande jobb och sen ta tåget dit, så jag ska dit kl 17:30. Just ja, måste ju boka tågbiljett också. Tur att du påminde mig.

MoonGirl skrev 2009-02-19 09:54:21 följande:
    miss u: Är intervjun på måndag kväll och inte under dagen? Jobbar de så sent?
  • miss u

Typ 60 kr kostar en tågbiljett. Beror lite på vilken tid man åker. Vet hur det är att inte ha nån bil, för vi har ingen!! Sparar så mycket pengar på det, men åh så ofta man önskar att man hade en. Alltid strul när man ska hälsa på folk eller handla mat. Mina föräldrar har två bilar, så vi brukar låna ena ibland när det krisar. Inte så kul alla gånger, så vi funderar på att köpa nån under våren. Beror lite på hur mycket bröllopet går på.

MoonGirl skrev 2009-02-19 10:35:29 följande:
    miss u skrev 2009-02-19 10:21:31 följande:
    Så bra att du kunde komma efter jobbtid. Då hinner du ju jobba färdigt för dagen på ditt nuvarande jobb! Vad bra att jag "påminde" dig När du har bokat en tågbiljett så vill jag gärna veta vad det kostar att åka tåg till E-tuna, skulle behöva ta mig till E-tuna. Jobbigt när man bara har en bil här hemma. Jag får ju lov att ta tåget när jag ska någonstans....
  • miss u

Så ni har hittat ett namn som ni kunde komma överens om att heta? Hur långt tillbaka i släkten är det namnet ifrån, och hur går själva bytet till? Visst måste man bevisa att det är ett släktnamn? Vi pratade lite löst igår om att kolla vad det finns för namn i släkten och se ifall det är nåt vi kan tänka oss. Annars får det bli Jansson (sambons efternamn nu) för min del, och det är ju inte fy skam det heller faktiskt.

Ikväll blir det intervju och det börjar bli dags att hålla tummarna. Vet inte hur jag ska klara av att jobba hela dagen. Nervös redan nu!

Barret skrev 2009-02-21 17:56:24 följande:
    Det finns papper att skriva ut på skatteverkets hemsida. Man kan skicka in både namnbytespappret och hindersprövningen samtidigt, i samma kuvert. Vi gjorde det och har redan fått tillbaka våra papper. Vi kommer behålla våra namn efter vigseln men kommer att efter några veckor gemensamt byta till ett gammalt släktnamn på min sambos sida.
  • miss u

Tack för alla lyckönskningar! Brukar inte vara så här nervös inför en jobbintervju. Det är väl främst för att jag måste vänta hela dagen innan det är dags. Har inte så mycket att göra på mitt nuvarande jobb, vilket ger mer till att bli nervös.

• miss u

Jag tror att jag hängde med på vad du menade. Är ju rätt knepigt ändå. Hur bevisar man att namnet funnits i släkten och vem som har haft det? Finns det registerat hos skattemyndigheten eller måste man leta i gamla kyrkböcker?

Ska ni byta till ert nya efternamn direkt efter vigseln? Kostar det pengar? Alternativ B känns ju bättre då, så att båda får "äga" namnet.

Barret skrev 2009-02-23 09:56:14 följande:
    Det namnet som vi ska ta hette sambons mormor som ogift. Det finns en person kvar i livet i släkten som heter så (hans mormors syster). Namnet måste ha funnits i släkten i minst två generationer i följd samt att den som hette det senast måste ha levt inom de senaste 100 åren. Det finns som jag förstår 3 vägar att vandra om man vill byta namn.1. Man tar mannens eller kvinnans befintliga namn och byter via skatteverket med den där blanketten som vi tidigare pratat om.2. Man tar ett gammalt släktnamn enligt reglerna ovan.3. Man hittar på något helt nytt.Om man vill byta enligt 2 eller 3 kan man göra på ett av två sätt:A. Den ena tar namnet först innan bröllopet genom PRV och sedan byter den andra parten via alt. 1 genom skatteverket på bröllopsdagen. B. Man behåller sina egna namn och efter bröllopet byter man gemensamt namn genom PRV.Skillnaden mellan A och B är att i fallet A så ?tillhör? namnet den person som tog det först medan i fallet B så tillhör namnet båda personerna. Den egentliga skillnaden blir först den dag (vilket förhoppningsvis aldrig sker) en av parterna vill gifta om sig och därmed ?ge bort? namnet till någon annan. Detta kan man bara göra om man ?äger? namnet. Hänger du/ni med?miss u:Jag håller tummarna för intervjun. Berätta hur det gick sen!
  • miss u

Hej alla nyfikna!

Det kändes bra på intervjun. Verkar vara precis det som jag vill hålla på med, och cheferna var snälla. Jag var en av sex som dom skulle prata med, och jag skulle få besked inom två veckor, så ni får fortsätta hålla tummarna att jag får det. Självklart kom jag på fler frågor att ställa när jag satt på tåget hem så jag ska ringa till ena chefen idag. Kan vara bra att checka läget lite, och höra lite vad dom tyckte om mig. Skulle vara en dröm att få det jobbet. Hoppas bara att jobbarkompisarna är bra också. Det brukar ju underlätta!

• miss u

Hur gick du till väga när du släktforskade? Det låter spännande att leta upp gamla släktingar, och se vad man har för lik i garderoben.

Jag vet redan nu att min farmor är adopterad, vilket kanske gör det svårare att släktforska..?

MoonGirl skrev 2009-02-23 23:08:54 följande:
    Jag släktforskade och hittade namnet Silverberg (egentligen Silfverberg). Detta är vårat egentliga släktnamn från Finland. Jag ville ha det namnet. Jag sökte hos PRV och det gick igenom. Tog bara bort "f:et" i efternamnet. Ville inte att folk skulle stava fel på efternamnet. Den som sist hade burit Silverberg var 1904, så jag hade tur!! Hade någon burit namnet i slutet av 1800-talet, så hade jag aldrig fått byta till Silverberg. Jag fick betala 1500 kr för att byta till det här efternamnet. Det är bara jag som bytte. Övriga familjemedlemmar, mina två bröder + föräldrar ville behålla mitt gamla efternamn. Jag hette Silverberg själv i tre år och sedan kom Erik till världen och nu har han mitt efternamn. I augusti ska Mikael även byta till mitt efternamn. I och med att han ansöker om att få byta efternamn till mitt efternamn så innebär det väl att jag ensam "äger" mitt efternamn?! I och med att jag har bytt efternamn först? Visst har jag fattat rätt? det var ganska krånligt att få till detta byte, för jag blev tvungen att fixa blanketter från Finland och det var inte det lättaste. Men det ordnade sig . Är verkligen nöjd med Silverberg!
  • miss u

Hur gick du tillväga för att släktforska? Var finns det kyrkoböcker? Jag får nog satsa på mammas sida om jag ska hitta nåt med tanke på farmors adoption.

Har pratat med "nya" jobbet. Det kändes fortfarande bra, men stör mig lite på att han sa att det var många som var duktiga... fast en av dom var jag, och det känns ju bra iallafall. Skulle få svar i nästa vecka.

Barret skrev 2009-02-24 12:18:40 följande:
    miss u:Skönt att höra att intervjun gick bra. Vi håller ju tummarna allihoppa här! Det är nog alltid bra att ringa upp och ha fler frågor eller visa sitt intresse. Tänker att man sticker ut lite mer ifrån mängden då! Jag släktforskade faktiskt när jag gick på gymasiet, var ganska enkelt att gå igenom de gamla kyrkböckerna och jag kom ganska långt bak i tiden (tyvärr hittade jag inga roliga efternamn där). Efter runt 10 generationer tog det dock stopp och det visade sig senare att min morfar också släktforkat (hade valt hans sida av en slump egentligen) och han hade försökt få tag på gamla kyrkböcker från USA men utan framgång. Om man vet att släkten bott i närheten är det oftast lättare än om släkten vandrat runt halva Sverige (eller världen för den delen). Tror det är svårt att släktforska om det visar sig att någon är adopterad, sånna handlingar brukar vara hemlighetsstämplade så vitt jag förstått.. Rätta mig gärna om jag har fel!
  • miss u

Kan du maila mig vilken kyrka, var ni ska ha festen och vilket datum.. om du vill vara med på listan i nästa tråd? Ser ju kyrka och datum här, men lättare att sammanställa alla om jag har det på mailen. Börjar ju bli ett gäng nu!

Åsa i London skrev 2009-02-24 14:45:01 följande:

Vi gifter oss i Romfartuna Kyrka den 23 maj... hoppas att prasten kommer att kunna ta delar av vigseln pa engelska :) Festen kommer att vara pa stadshotellet.
  • miss u

Fick ni en provtårta från Öhrmans? Vad fick ni betala per bit? Vit choklad och passion låter ju himlans smaskens alltså. Min blivande vill gärna ha jordgubbar i tårtan. Är det nån som fått nåt förslag med jordgubbar? Jag är ju mer sugen på hallon, så vi får prova oss fram helt enkelt. Jag älskar choklad! Smart idé att beställa bröllopstårtan som födelsedagstårta. Både jag och sambon hinner fylla år innan det är dags för bröllopet.

catarinaw skrev 2009-02-24 22:13:45 följande:
    Måste bara säga att jag beställde en tårta från Öhrmans, den vi ska ha till bröllopet, till min blivande mans födelsedag och den va kalas god!! Kan varmt rekommendera! Det va en mousse tårta med vit choklad och passion. Dock vill jag ha lite mer vit choklad i, eftersom jag älskar choklad, så det ska jag säga till om när vi beställer. Men kombinationen, den va riktigt bra :) Ville bara dela med mig ifall ni vill ha lite inspiration ;)
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009 del 2