miss u skrev 2009-02-24 08:42:59 följande:
Hur gick du till väga när du släktforskade? Det låter spännande att leta upp gamla släktingar, och se vad man har för lik i garderoben. Jag vet redan nu att min farmor är adopterad, vilket kanske gör det svårare att släktforska..?
Jag släktforskade lite i Finland. Jag var tyvärr aldrig på plats i Finland, men tanken var att jag skulle åka dit. Det hade varit lättare. Jag tog reda på var mina släktingar kom ifrån (vilken stad eller ort i Finland) och ringde till kyrkoexpeditionen där och de tog fram papper åt mig. Det kostade lite att de skulle "släktforska" åt mig på plats, men det var det ju värt, för att slippa åka till Finland när jag behövde ett papper inför namnbytet. Jag minns att när jag ringde dem (till de svensktalande trakterna i Finland, tack och lov!!) så minns jag att de hade en väldigt annorlunda dialekt
.
Sedan så har min tremänning hjälpt mig att släktforska lite. Hennes farmor är min farfars syster, så min tremänning hade också nytta av att släktforska lite.
vi fick bla fram att min farfars pappas bror hade flyttat till USA och levde sitt liv där borta. Sedan så berättade min tremänning att det fanns en bok om vår släkt
. Den hade hennes mamma, så hon kopierade några sidor ur boken och där stod det intressant fakta om släkten (vårat led) och där fanns alla årtal mm. Jag skulle väldigt gärna vilja köpa den där boken, men det får jag försöka fixa i Finland (om jag nu åker dit någongång och släktforskar vidare). Om det nu går att få tag på boken. Med hjälp av den boken så kan jag komma ner till 1700-talet.
Mammas kusin hade släktforskat på min mormors sida och han hade kommit väldigt långt ner. Min mamma fick ett jättestort släktträd som hennes kusin hade fixat till henne, men den ligger nog hos mina föräldrar någonstans.
Det är kul att släktforska, bara man har tid så
. Nu har jag inte tid med sådant, men kanske om några år, eller så? Då skulle jag vilja åka över till Finland och greja med det där. Samtidigt vill man resa runt lite och titta på omgivningarna som släkten har bott på.
Tyvärr så tror jag att det blir svårare att släktforska om din farmor blev adopterad.