• MoonGirl

Västeråsbrudar 2009 del 2

miss u skrev 2009-02-19 11:37:14 följande:

Typ 60 kr kostar en tågbiljett. Beror lite på vilken tid man åker. Vet hur det är att inte ha nån bil, för vi har ingen!! Sparar så mycket pengar på det, men åh så ofta man önskar att man hade en. Alltid strul när man ska hälsa på folk eller handla mat. Mina föräldrar har två bilar, så vi brukar låna ena ibland när det krisar. Inte så kul alla gånger, så vi funderar på att köpa nån under våren. Beror lite på hur mycket bröllopet går på.
    Ok, tack, då vet jag! Lustigt att det är lite olika priser beroende på när man reser. Ja, man sparar mycket pengar på att inte ha bil, men då får man en anledning att motionera =) vi skulle behöva köpa en till bil, men vi får också se hur mycket bröllopet landar på. Det drar iväg.

Nästa vecka ska vår bil in på reparation också, det blir dyrt. Det är ju jättebra om ni kan låna dina föräldrars bil ibland. Vad är ni sugna på för bil? Kombi eller sedan? Vi har en passat kombi och är väldigt nöjda med den. En mycket bra bil, mycket bil för pengarna skulle jag vilja säga
  • MoonGirl
    MissTiny skrev 2009-02-19 13:08:27 följande:
    Hej alla Västeråsbrudar! Jag räknas nog inte riktigt som en Västeråsbrud eftersom jag varken bor eller ska gifta mig i här, men jag jobbar i Västerås i alla fall! I nästa vecka ska jag ge mig ut på stan och prova brudklänning efter jobbet! Kan ni tipsa mig om vilken butik jag måste besöka? Jag känner till Ruths och Ursulas, finns det någon annan butik också? Vilken rekommenderar ni?
    Välkommen till tråden, MissTiny!!

Jag har köpt min brudklänning på Ruths och de är verkligen supertrevliga där!! Det finns ingen annan bröllopsbutik i Västerås än Ruths och Ursulas. Men besök gärna dem på Ruths, de har jättefina klänningar där och ger bra personlig service. Lycka till!
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2009-02-19 14:26:50 följande:
    moongirl: Vi har ochså en passat kombi...den är faktiskt jätte bra och drar inte så mycket bensin
    Ja, passat kombi är mycket bra bilar. Har haft passaten i många år och är supernöjd! Bra utrymme har de också, vi har ju köpt en del möbler nu när vi flyttade till huset. Var bara att fälla ner sätet och vips fick man jättestort utrymme.
  • MoonGirl
    Barret skrev 2009-02-19 14:45:02 följande:
    miss u:Jaha, jag hade fattat att du redan varit på intervju, men då förstår jag lite bättre. Misstänker att jag läser som en kratta precis som vanligt... Ibland går det som sagt liiiite för snabbt för att mina fingrar eller hjärna ska hinna med. Besiktningen av huset gick jätte bra så nu känns det faktiskt ännu bättre med husköpet. Jag tror vi kommer trivas som fisken i vattnet!MoonGirl: Jag hade ingen aning om att de hade så många tårtställningar, jag och Chantal har bollat lite idéer fram och tillbaka och hamnade slutligen på den där klassiska. Tror det blir toppen. mysan31 och MoonGirl: Vi har också en Passat kombi. Toppen bil ju. Egentligen tycker jag inte att det är så himla dyrt med bil. Visst, inköpskostnaden och värdeminskningen är ju en stor del av kostnaden som jagsjälv inte tänker på, men i övrigt... någon service per år, lite skatt och försäkring och bensin. Jag tycker det helt klart är värt pengarna!MissTiny:Välkommen till tråden. Jag känner bara till Ursulas och Ruths faktiskt. Jag har, liksom de flesta här i tråden, köpt min klänning på Ruths. Var bor du och vart ska ni gifta er?
    Jag och sambon ska träffa Sebastian på Chantal´s på måndag den 23/2 och kolla på tårtställningar & prata tårta. Blir nog bra!
  • MoonGirl

Alla: När ska man skicka in hindersprövningen? Min sambo ska byta efternamn till mitt efternamn, ska man skicka in papper om namnbyte INNAN bröllopet eller efter?!

Ska alla här byta till mannens efternamn eller finns det någons sambo som ska ta era efternamn? *nyfiken*

• MoonGirl

Åsa i London skrev 2009-02-20 11:09:17 följande:

MoonGirlSkatteverket sa till mig att handlaggningstiden ar 1-2 veckor och att hindersprovningen sen ar giltig i 4 manader. Personligen maste vi besoka skattekontoret med vara pass och personbevis men det ar mojligt att det ar lattare da ni bor och ar folkbokforda i sverige.
    Jag var in på skatteverkets hemsida och har hittat information om hur det går till om hindersprövning och allt sådant. Ska ni gifta er i Sverige eller i UK?
  • MoonGirl
    Tessisen skrev 2009-02-20 11:51:31 följande:
    Mycket att läsa här. Har inte varit så aktiv på sistone. Moongirl: Vi vet inte riktigt om det blir någon bröllopsresa. Beror på pengar. Har vi lite pengar kvar så blir det en kryssning till Riga eller Tallin kanske. Annars om det finns en del pengar kvar så blir det kanske Italien. Passsa på att träffa m2b's släkt. Välkomna alla nya. Här är en till som har köpt sin klänning på Ruths. M2b köpte också sina kläder där. Inatt hade jag min första riktiga mardröm om bröllopet. Allt gick bara åt helvete helt enkelt. Pianisten ville inte spela de låter vi ville. Fick byta lokal. Massa av hopp i sista stund. Trycksakerna var inte utskrivna. Fick gå ner för kyrkgången i blött nytvättat hår och inge smink. Usch, säger jag bara. Vill inte ha fler mardrömmar. Vaknade med ett ryck efter det och var helt kallsvettig. Nån annan som haft mardrömmar?
    Jag och sambon har varit till Riga (i Lettland) på en kryssning. Det var en fin stad faktiskt och det var billigt där. Har inte varit i Tallin, men jag gissar på att städerna ser ungefär likadana ut? Vi har inte bestämt oss ännu var bröllopsresan ska gå till, men antagligen blir det Italien (Rom) eller till Island. Ska in till RESIA imorgon och hämta lite weekend-kataloger och prata lite med dem där och få lite prisinformation. Vi har sagt att vi vill komma iväg på en weekendresa ca en vecka efter bröllopet, kan vara skönt att få komma iväg lite själva, bara jag och mannen. Lite kvalitetstid tillsammans .

Usch, det låter hemskt att du har haft en mardröm. När jag hade magsjuka så länge, så blev jag supernojjig och blev helt rädd att jag skulle bli så här dålig när bröllopet närmar sig. Usch och fy!!! En sådan här kraftig magsjuka har jag då aldrig haft, den höll i sig i 1 vecka!!
  • MoonGirl

Tessisen: Jag hoppas du slipper fler mardrömmar nu! Jag tror också att du/ni kommer att få ett jättefint bröllop. Hoppas att det blir bra väder också!!!

• MoonGirl
    Barret skrev 2009-02-21 17:56:24 följande:
    Det finns papper att skriva ut på skatteverkets hemsida. Man kan skicka in både namnbytespappret och hindersprövningen samtidigt, i samma kuvert. Vi gjorde det och har redan fått tillbaka våra papper. Vi kommer behålla våra namn efter vigseln men kommer att efter några veckor gemensamt byta till ett gammalt släktnamn på min sambos sida.
    Tack för informationen! Har varit in på skatteverkets hemsida och tittat runt lite Vilket efternamn kommer ni att byta till sedan?
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2009-02-22 18:16:11 följande:
    moongirl: När ska ni träffa chantals i morgon...
    Vi ska träffa Sebastian på Chantal´s kl 17.15 imorgon .
  • MoonGirl
    Barret skrev 2009-02-23 09:56:14 följande:
    Det namnet som vi ska ta hette sambons mormor som ogift. Det finns en person kvar i livet i släkten som heter så (hans mormors syster). Namnet måste ha funnits i släkten i minst två generationer i följd samt att den som hette det senast måste ha levt inom de senaste 100 åren. Det finns som jag förstår 3 vägar att vandra om man vill byta namn.1. Man tar mannens eller kvinnans befintliga namn och byter via skatteverket med den där blanketten som vi tidigare pratat om.2. Man tar ett gammalt släktnamn enligt reglerna ovan.3. Man hittar på något helt nytt.Om man vill byta enligt 2 eller 3 kan man göra på ett av två sätt:A. Den ena tar namnet först innan bröllopet genom PRV och sedan byter den andra parten via alt. 1 genom skatteverket på bröllopsdagen. B. Man behåller sina egna namn och efter bröllopet byter man gemensamt namn genom PRV.Skillnaden mellan A och B är att i fallet A så ?tillhör? namnet den person som tog det först medan i fallet B så tillhör namnet båda personerna. Den egentliga skillnaden blir först den dag (vilket förhoppningsvis aldrig sker) en av parterna vill gifta om sig och därmed ?ge bort? namnet till någon annan. Detta kan man bara göra om man ?äger? namnet. Hänger du/ni med?miss u:Jag håller tummarna för intervjun. Berätta hur det gick sen!
    Jag släktforskade och hittade namnet Silverberg (egentligen Silfverberg). Detta är vårat egentliga släktnamn från Finland. Jag ville ha det namnet. Jag sökte hos PRV och det gick igenom. Tog bara bort "f:et" i efternamnet. Ville inte att folk skulle stava fel på efternamnet. Den som sist hade burit Silverberg var 1904, så jag hade tur!! Hade någon burit namnet i slutet av 1800-talet, så hade jag aldrig fått byta till Silverberg. Jag fick betala 1500 kr för att byta till det här efternamnet. Det är bara jag som bytte. Övriga familjemedlemmar, mina två bröder + föräldrar ville behålla mitt gamla efternamn. Jag hette Silverberg själv i tre år och sedan kom Erik till världen och nu har han mitt efternamn. I augusti ska Mikael även byta till mitt efternamn. I och med att han ansöker om att få byta efternamn till mitt efternamn så innebär det väl att jag ensam "äger" mitt efternamn?! I och med att jag har bytt efternamn först? Visst har jag fattat rätt? det var ganska krånligt att få till detta byte, för jag blev tvungen att fixa blanketter från Finland och det var inte det lättaste. Men det ordnade sig . Är verkligen nöjd med Silverberg!
  • MoonGirl
    Barret skrev 2009-02-23 12:22:06 följande:
    Jag vet inte exakt hur det går till väga faktiskt, men det kan vara så att man måste skicka med några speciella papper där vi bevisar att namnet finns i släkten. Vi kommer byta namn tillsammans efter vigseln och kommer vänta med att skicka in dom papprena till efter 24 maj då jag kommer tillbaka ifrån en resa med jobbet (då slipper vi knepigheter med pass som inte stämmer och allt sånt). Jag tror att det kostar 3000 kronor (per familj) att byta namn på det här sättet. Gör man på sätt A tror jag man kommer billigare undan... Vi kommer göra på B-sättet.miss u skrev 2009-02-23 10:55:41 följande:
    Det stämmer att man måste skicka in papper till PRV som bevisar att man har efternamnet i släkten. Jag fick fixa papper på de som burit efternamnet i minst 2 eller 3 led tillbaka (minns inte hur många led tillbaka nu). Allt står på PRV:s hemsida (www.prv.se). Om en hel familj ville byta till efternamnet så kostade det 3000 kr och om man ensam ville byta till efternamnet så kostade det 1500 kr. Jag bytte efternamn 2005. I det här beviset som jag skickade till PRV stod det mina släktingarns namn (alla namn som de hette), när de föddes och det stod även när de dog. Jag minns att mina släktingar hade minst 3 efternamn, så jag hade kunnat välja något annat efternamn om jag hade velat, som t.ex Augustsson eller Tomasson. Men jag gillade Silverberg bäst.
  • MoonGirl

miss u: Hoppas det gick bra på intervjun idag!!!

• MoonGirl
    Barret skrev 2009-02-24 08:07:42 följande:
    MoonGirl:Det stämmer som du säger att du ensam "äger" efternamnet. Självklart kommer Erik också kunna ge vidare det namnet eftersom han fått det av sin mamma. Däremot kommer Mikael aldrig kunna ge det vidare om något skulle hända och han vill gifta om sig. Silverberg är fint!
    Tackar! Hedqvist är också ett fint efternamn!

Det känns bra att Erik också kan föra vidare efternamnet Silverberg känns bra att jag bytte efternamn, min farfar heter Erik i förnamn och han har kvar vårat gamla efternamn. Hade jag haft kvar mitt gamla efternamn så hade ju Erik hetat precis som min farfar. Det kanske inte hade varit så jättekul....
  • MoonGirl

miss u skrev 2009-02-24 08:42:59 följande:

Hur gick du till väga när du släktforskade? Det låter spännande att leta upp gamla släktingar, och se vad man har för lik i garderoben. Jag vet redan nu att min farmor är adopterad, vilket kanske gör det svårare att släktforska..?
    Jag släktforskade lite i Finland. Jag var tyvärr aldrig på plats i Finland, men tanken var att jag skulle åka dit. Det hade varit lättare. Jag tog reda på var mina släktingar kom ifrån (vilken stad eller ort i Finland) och ringde till kyrkoexpeditionen där och de tog fram papper åt mig. Det kostade lite att de skulle "släktforska" åt mig på plats, men det var det ju värt, för att slippa åka till Finland när jag behövde ett papper inför namnbytet. Jag minns att när jag ringde dem (till de svensktalande trakterna i Finland, tack och lov!!) så minns jag att de hade en väldigt annorlunda dialekt .

Sedan så har min tremänning hjälpt mig att släktforska lite. Hennes farmor är min farfars syster, så min tremänning hade också nytta av att släktforska lite. vi fick bla fram att min farfars pappas bror hade flyttat till USA och levde sitt liv där borta. Sedan så berättade min tremänning att det fanns en bok om vår släkt . Den hade hennes mamma, så hon kopierade några sidor ur boken och där stod det intressant fakta om släkten (vårat led) och där fanns alla årtal mm. Jag skulle väldigt gärna vilja köpa den där boken, men det får jag försöka fixa i Finland (om jag nu åker dit någongång och släktforskar vidare). Om det nu går att få tag på boken. Med hjälp av den boken så kan jag komma ner till 1700-talet.

Mammas kusin hade släktforskat på min mormors sida och han hade kommit väldigt långt ner. Min mamma fick ett jättestort släktträd som hennes kusin hade fixat till henne, men den ligger nog hos mina föräldrar någonstans.

Det är kul att släktforska, bara man har tid så . Nu har jag inte tid med sådant, men kanske om några år, eller så? Då skulle jag vilja åka över till Finland och greja med det där. Samtidigt vill man resa runt lite och titta på omgivningarna som släkten har bott på.

Tyvärr så tror jag att det blir svårare att släktforska om din farmor blev adopterad.
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2009-02-24 21:31:53 följande:
    moongirl:beställde ni tårta från chantals,vad blev det...
    Ja, vi har beställt en provtårta från Chantal´s. En tårta med vit marsipan (en ganska enkel men klassisk bröllopstårta) och sedan röda rosor, med gröna blad och lite "silverknappar" i rosorna och lite runt tårtan. Sedan ska våra namn stå i bröllopstårtan + vårat vigseldatum och sedan ska det gå ett grönt och vitt band runt tårtan. Vi försökte få vårat färgtema i dekorationen av tårtan. Fyllningen i provtårtan blir bla: choklad, grädde och lite chokladbitar i, hallon och marräng. Jag tror det var allt. Jag vet inte hur det kommer att smaka, men... vi får prova oss fram. Det lät gott i alla fall, vi får hoppas att det blir gott. Vi får provtårtan på fredag!!! Ska ta kort på tårtan och lägga ut i mitt bildgalleri sedan!!! Om vi inte gillar provtårtan, så får de göra en ny bara, man får testa sig fram till en fyllning som passar bra ihop.

Ska ni beställa bröllopstårta snart? Varifrån hade ni tänkt beställa tårta? Chantal´s tar 32 kr/biten. De verkar jättebra! *Tipsar*.
  • MoonGirl

mysan31: Jag tror att det blev den här tårtfyllningen till slut i alla fall. Vi pratade om så många olika slags fyllningar. Men jag vet mer om detta på fredag. Jag ska tala om hur tårtan smakade och allt det där . Ska bli kul att prova sig fram.

• MoonGirl
    catarinaw skrev 2009-02-24 22:13:45 följande:
    Måste bara säga att jag beställde en tårta från Öhrmans, den vi ska ha till bröllopet, till min blivande mans födelsedag och den va kalas god!! Kan varmt rekommendera! Det va en mousse tårta med vit choklad och passion. Dock vill jag ha lite mer vit choklad i, eftersom jag älskar choklad, så det ska jag säga till om när vi beställer. Men kombinationen, den va riktigt bra :) Ville bara dela med mig ifall ni vill ha lite inspiration ;)
    Det lät gott!
  • MoonGirl
    Kampi skrev 2009-02-25 08:33:21 följande:
    Vi beställde tårtan från Systrarna Ericsson för någon vecka sedan, det kommer att bli vita bakelser till varje gäst (och en större till oss) med en vit gerbera med rosa mitt på bakelsen och ett brunt band kring botten. Tårtan innehåller kritvit sugarpaste, choklad, hallon- och passionmousse. Vi fick provsmaka den i fredags och den var supergod!
    Vad är sugarpaste för något?
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2009-02-25 19:26:44 följande:
    Moongirl: Ska du på bröllopsutställning den 6 -7 marspå Åsby trädgård,det är flera som har utställning då...Håkans bageri i hallsta...Jag ska åka dit den 6 eller 7 mars...tiderna är fredag 15-18Lör 11-19
    Tack för informationen!! Då ska jag försöka gå dit till Åsby trädgård den 6 mars. Den 7 mars ska vi bjuda på lunch (mina släktingar kommer och hälsar på), men jag kanske ev. skulle hinna till Åsby trädgård efter att de har åkt hem. Är bröllopsutställningen på Åsby alltså? Kul!
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009 del 2