• JustMeAndMyLove

Hur mycket sköt föräldrarna till med?

Jag och M känner att vi gärna betalar större delen av bröllopet själva. Speciellt som vi nu har 1,5 år på oss att spara. Men lite hopas vi förståss att våra föräldrar hjälper till med.

Nu undrar jag hur mycket eller hur stor del hjälpte era föräldrar med?

Det är förstås olika för olika ekonomiska situationer. Våra föräldrar är varken rika eller fattiga utan vanliga Svensson medelklass :)

• Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?
  • JustMeAndMyLove

Låter som att det är väldigt olika för alla :)

Jag är väldigt kluven i om man ska prata med det om dem i god tid eller vänta och se om de tar upp det?
    Jag tänker inte be om pengar utan bara höra om de tänkt på det.
    Måste ta i beräkningen att mamma har 6 döttrar :p

• 27juni2009

vi får hjälp mmat o dryck (på restaurang) o lite små grejer
    mycke tacksamt!!! sen hoppas vi få nåt presentkort i julklapp eller i födelsedags present till mig

• 20080719

Hans del betalade vi, delade dessutom på drickan till festen och musiken. Mina föräldrar betalade ca 75000-80000

• Tooticki

Hmm, personligen så tycker jag nog att "ta upp det" är detsamma som att be om pengar.

Vi planerade bröllop efter vår ekonomi och ville inte ha något bidrag, det hade känts konstigt med tanke på att vi båda flyttade hemifrån för länge sedan och vi tjänar bättre än tre av våra fyra föräldrar.

• Comfortably numb

vi tog inte upp det men blev erbjudna, blir ca 5000 från min mamma, ca 8000 från sambons föräldrar och ca 4000 från min pappa+ mitt arv från farfar som jag får 25 000:- av pappa från... fast det får iofs mina syskon också som är under 20 år, men då det kom precis "lägligt" för min del med bröllopet. så det är ca halva bröllopet inkl. resa och allt

Farfar dog för två år sen, men nu har hans hus blivit sålt... vill inte verka hjärtlös när jag sa att det kom lägligt, hade ju självklart varit bättre om han hade kunnat varit med....

• anja1661

vi kommer inte få något av våra föräldrar....det tro vi inte iallafall.
    vi får väl en liten slant till resan men inte mer än så...

blir lite chokad faktiskt av att höra vilka summor en del får!!! men det e klart, då har de ju förmodligen en helt annan ekonomi...en som tillåter sådanna summor i present!

• altervattnet

Jag tar inte för givet att någon ska betala för mig, klart att bidrag är välkomna men inget jag tar för givet.
    Min blivande mamma+ styvpappa gav oss direkt 17 000:- vilket gjorde att jag nästan small av !!!Dom har nämligen bjudit oss på en familjeresa till spanien i en vecka nu i januari så att dom skulle lägga pengar till vårat bröllop var inget jag räknade med.

Vårat bröllop kommer inte att kosta så mycket ( hoppas jag )
    Gratis lokal, jobbar själv inom restaurang så jag känner massa folk som kan ställa upp för billig penning med mat, ingen klänning för 25 000:- eller ringar för 15 000:- som man har läst att vissa har ... visst man ska ju bara gifta sig en gång ( förhoppningsvist) men jag vill inte vara skuldsatt livet ut för en dag.

• Emmeli o Markus

vi kommer nog inte få nått bidrag och som nån ovanför skrev så planerar vi utifrån vår ekonomi. Sen kommer vi iofs önska oss bidrag till resan i bröllopspresent men det är då bara nåra hundralappar vi hoppas på..
    och vi räknar inte ens men att få bröllopspresenter. Vi bjuder dom vi inte vill vara utan på vår dag och då är vi glada om dom kan komma bara!

Längtar efter vår stora Dag:)
  • JustMeAndMyLove

Ja det är svindlande att höra vissa summor, men samtidigt förstår jag det fullt ut. För mig är den här dagen också jätteviktig. Vår budget är tänkt utifrån att vi själva betalar men vi hoppas på att få lite som sagt. Tror inte det blir mer än några tusen :)

Resan efter bröllopet däremot tänker vi ta lån till. För mig känns den på sätt och vis viktigare än själva bröllopsdagen. Den kommer ju vara två veckor av upplevelser tillsammans med M.

• Emmas syster

inget alls
    eller jo - lokalen (barndomshemmet) och maken och mig förstås

Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?