• JustMeAndMyLove

Hur mycket sköt föräldrarna till med?

Jag och M känner att vi gärna betalar större delen av bröllopet själva. Speciellt som vi nu har 1,5 år på oss att spara. Men lite hopas vi förståss att våra föräldrar hjälper till med.

Nu undrar jag hur mycket eller hur stor del hjälpte era föräldrar med?

Det är förstås olika för olika ekonomiska situationer. Våra föräldrar är varken rika eller fattiga utan vanliga Svensson medelklass :)

• Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?
  • Nancy Drew

Min blivandes föräldrar ger oss 10 000 i bidrag/bröllopspresent. Det är kanske 20 % av den totala kostnaden.

• T RO

Usch, precis det problemet har jag. Min mamma och styvpapa har sagt att de vill betala för ett band/orkester, och de tror nog att det kostar sådär en 4000, så nu försöker vi hitta billig lösning så att det inte blir dyrare för dem (sjukskrivna och pensionärer båda två) Visserligen kan vi ju göra så att de betala en DEL av bandet om det är dyrare, men om jag käner dem rätt så kommer de vilja betala vad det kostar, även om det är dyrare. Svårt, man kan ju ljuga och säga att man hittat ett biligt band, även om det kostar närmre 10.000...så betalar de bara det de tror det kostar

MulleNuh skrev 2008-12-16 09:22:57 följande:
    Fast skulle mina föräldrar betala ALLT så hade jag kännt att jag måste snåla. Jag hade inte klarat att spä på då.. Samvetet.
  • Svanboet

Det kommer alltid fram vad saker och ting kostar... ingen ide men berätta istället för dem att ni är glada för bidrag men inte kommer acceptera att de betlar mer än de 4000 som var utgångpunkten. De förstår säkert.

• MulleNuh

Ja det är svårt.. ELLER så säger du som så att: Ok, nu har jag hittat ett band som vi vill ha. Dom kostar 10.000:-. Vi vill betala 60% så kan ni betala 40%!

T RO skrev 2008-12-16 15:17:07 följande:

Usch, precis det problemet har jag. Min mamma och styvpapa har sagt att de vill betala för ett band/orkester, och de tror nog att det kostar sådär en 4000, så nu försöker vi hitta billig lösning så att det inte blir dyrare för dem (sjukskrivna och pensionärer båda två) Visserligen kan vi ju göra så att de betala en DEL av bandet om det är dyrare, men om jag käner dem rätt så kommer de vilja betala vad det kostar, även om det är dyrare. Svårt, man kan ju ljuga och säga att man hittat ett biligt band, även om det kostar närmre 10.000...så betalar de bara det de tror det kostar
  • T RO

Hahaha, vad det låter enkelt när du säger det sådär Men sedan kommer mina givmilda-släkt-med-åsnor-föräldrar deklarera att de minsann INTE tänker gå med på att betala några "delar" inte. Men vi får se hur det blir. Jag är alltid lite extra nojjig när det gäller andras pengar liksom...

MulleNuh skrev 2008-12-16 16:37:07 följande:
    Ja det är svårt.. ELLER så säger du som så att: Ok, nu har jag hittat ett band som vi vill ha. Dom kostar 10.000:-. Vi vill betala 60% så kan ni betala 40%! T RO skrev 2008-12-16 15:17:07 följande:
  • JustMeAndMyLove

DEN grejen oroar jag mig när det gäller mormor!
    När hon fick höra att jag skuldsatt mig pga att förskringskassan ändrade sitt muntliga beslut så satte hon in 10.000 på mitt konto utan att ens säga något.
    Vart bra jäkla paff och det tog en stund innan jag kunde se vart de kom ifrån.
    Hon räddade stopra delar av min ekonomi och jag vill betala tillbaka men hon är stenhård.

Har häänt en gång att jag betalat tillbaka ett lån genom att klägga pengarna i hennes väska.
    Hon blev heolt galet arg på mig. Nästan så hon kände sig förolämpad..
    Så för henne kommer jag ljuga om kostnaden på bröllopet, säga att det går på mycket mindre. Vill inte att hon kör sin ekenomi i botten bara för att vara snäll

T RO skrev 2008-12-16 19:59:58 följande:

Hahaha, vad det låter enkelt när du säger det sådär Men sedan kommer mina givmilda-släkt-med-åsnor-föräldrar deklarera att de minsann INTE tänker gå med på att betala några "delar" inte. Men vi får se hur det blir. Jag är alltid lite extra nojjig när det gäller andras pengar liksom...
  • Pizan

Vi betalar hela bröllopet själv. Min far gjorde klart redan för många år sedan att han sponsrar hus/lägenhetsköp och levnadskostnader under studier men inte bröllop, och så mkt som han har sponsrat med hittills i mitt liv så skulle jag aldrig ha mage att be om något mer. Dessutom är vi ju bägge vuxna med egna inkomster, barn, och hus.

Däremot så kommer de indirekt sponsra. Jag kommer att ha min mammas vigselring, min mammas brudklänning, och min svärmor kommer att göra brudbuketten samt alla blomsterdekorationer.

• JustMeAndMyLove

Va härligt att ha mammas brudklänning och ring :)
    lönska vi hade nått sånt i vår familj. Asså jag tänker på saker som kan gå i arv som man sen kanske kan ge vidare till sin dotter/son :)

Pizan skrev 2008-12-16 20:05:47 följande:
    Vi betalar hela bröllopet själv. Min far gjorde klart redan för många år sedan att han sponsrar hus/lägenhetsköp och levnadskostnader under studier men inte bröllop, och så mkt som han har sponsrat med hittills i mitt liv så skulle jag aldrig ha mage att be om något mer. Dessutom är vi ju bägge vuxna med egna inkomster, barn, och hus.Däremot så kommer de indirekt sponsra. Jag kommer att ha min mammas vigselring, min mammas brudklänning, och min svärmor kommer att göra brudbuketten samt alla blomsterdekorationer.
  • Pizan
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-16 20:11:14 följande:
    Va härligt att ha mammas brudklänning och ring :)lönska vi hade nått sånt i vår familj. Asså jag tänker på saker som kan gå i arv som man sen kanske kan ge vidare till sin dotter/son :)
    Ja, den är dessutom jättefin, i råsiden och i Jackie Kennedy-stil.

Bröllopsringen är också jättefin. Jag har även fått ärva en ring som är min farmors mormors bröllopsring, men den är i 24 karat och väldigt mjuk så den vågar jag inte använda så ofta.
  • MulleNuh

men 24 carat borde den vara stenhård! Ju lägre carat desto mjukare!

Pizan skrev 2008-12-16 20:57:17 följande:
    Ja, den är dessutom jättefin, i råsiden och i Jackie Kennedy-stil. Bröllopsringen är också jättefin. Jag har även fått ärva en ring som är min farmors mormors bröllopsring, men den är i 24 karat och väldigt mjuk så den vågar jag inte använda så ofta.
Svar på tråden Hur mycket sköt föräldrarna till med?