• pandis81

Bröllop 2010 nr 5

Då tjejer.
    Vi trippar snart in på 2009 och det är vårat sista år som ogifta. Sen är det våran tur.
    Vi fortsätter att diskutera allt mellan himmel och jord kring våra bröllop här på tråden.

Dom som hänger här och delar sina meningar är följande:
    Missmijah: 26 år Partille 15092009
    Pandis81: 27 år Huddinge 24042010
    Mysifer: 21 år Jönköping 08052010
    Tinzi: Sandared 08052010
    Brudgummarna: 30 års åldern Umeå xx052010
    Kenttjej: Göteborg xx052010
    Aprikos: 24 år Höör 05062010
    Enmidsommarnattsdröm: Gävle 23062010
    Fenixx: 26 år hemlig ort 03072010
    Superstarfia: 17072010
    Emmeli o markus: 22 år Borlänge 24072010
    Evasdottir10: 28 år Bjärrum 31072010
    Haennish: 07082010
    Makupala: 24 år Trosa 21082010
    LindaCecilia: 21082010
    Fruhögstadius: 20 år Morgongåva 25092010
    Svartvitabruden: 25 år Stockholm 27112010

Inga bestämda datum
    Starfish: 24 år Gävle Sommaren 2010
    Justmeandmylove: Sommaren 2010
    Rosesarered: 23 år Stockholm Sensommaren 2010
    Ullis33: 33 år Göteborg Sensommaren 2010
    Hummlan66: Sensommaren 2010
    Diz: 26 år Ekeby Sep/okt 2010
    Lillamaa: 22 år Kalix Vinter 2010
    Paradisfågel: 20 år Borlänge 201x
    Sockersmulan:

Våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m2661995.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3097930.html

Kram kram

• Svar på tråden Bröllop 2010 nr 5
  • Lillac

haennish skrev 2009-01-20 14:30:49 följande:

Vad har ni för budget brudar?
    Vi har sagt att max 100.000 kr får vi spendera, då inkluderas resan. Jag är arbetslös och min sambo har inte så hög lön, men vi försöker spara så gott vi kan. Sedan kommer ju då vårt sparkonto på banken att minska avsevärt innan bröllopet har gått av staplen..
  • Lillac

maj2010 skrev 2009-01-20 16:45:19 följande:

Vår budget ligger på 60-70.000. Det är ungefär vad vi tror oss kunna spara på ett och ett halvt år. (Herregud vad man sparar pengar på att bo ihop!)Hur engagerade är era blivande män i planeringen? Min sambo är inte helt ointresserad. Han vet ungefär hur han vill att dagen ska bli, men han tycker inte om att prata detaljer. Han säger att han blir stressad och får dåligt samvete över att han inte har tänkt igenom allt lika mycket som jag. Men det behöver han ju inte göra heller...Igår kväll slog det mig att vi kommer att bli tvungna att översätta allt - inbjudan, program, meny o.s.v. till engelska, eftersom vi sannolikt kommer att ha många gäster från utlandet. Hur gör vi med ceremonin? Ska vi översätta där också? Ingen aning. Hjälp!
    Jag är fantasifull och min sambo har otroligt bra smak. Alltså går vår bröllopsplanering i stort sätt till som så att jag kommer med tusentals idéer och sedan får han välja. Egentligen förstår inte han heller varför jag vill börja planera så långt innan, men eftersom han märker att jag tycker det är kul så engagerar och intresserar han sig i det ändå.

Angående översättning så kommer vi ha allt på två språk, även ceremonin. Om så många som hälften (för vår del blir det ju en hel släkt) inte skulle förstå så tror jag att översättning tål att tänkas på även i kyrkan.
  • Lillac

molnis skrev 2009-01-20 22:50:32 följande:

Min bror gifter sig några månader efter oss så hans tjej (blir det svägerska?) och jag ligger lite i samma fas och kan kolla lite saker ihop. En kompis planerar redan inför 2011 så kan prata av oss vi med. Fast pratar med de flesta i min omgivning, har ej tröttnat än..hehe men de som också planerar orkar nog längre;)
    Japp, svägerska blir det.
    Min sambo vill att det mesta ska bli en överraskning för de flesta. Alla i min släkt vet datumet för de måste ju åka utomlands. Fast förutom det är det hittills bara min mamma som jag får prata och kolla upp en del saker tillsammans med, men hon får absolut inte veta allt.
  • lissejohansson

Hej allihopa!
    Jag är ny här, får man vara med? ;)
    Jag blir fru Bergqvist sommaren 2010.

• Fenixx

välkommen till oss lissejohansson! har ni något datum bestämt på sommaren, temafärger osv?

ja det är tur att denna tråden har funnits så man kunnat skriva av sig rejält, sambon hade nog gått i taket annars med alla mina tankar och prat om det hela.

det är bara min tärna, toastmadame och en nära vän som vet om våra planer hittils..ska ju fråga toastmastern och bestman nu frampå med. dock är bestmannen min sambos bror och jag har svårt att tro att dem kan hålla tyst om planerna, så vi får nog berätta datumet iallafall för hans syster och föräldrar tror jag haha.

• Fenixx

ni har väl sett att det öppnats en tråd för 2011-brudar nu. också en grej som visar att vi är sakta men säkert påväg till vårat år tjejer.

• JosieJose

Det verkar som om många är fullt uppe i planer redan (och bröllop 2010) så det känns tryggt måste jag säga. Då behöver man inte känna att man är ute för tidigt.. :)
    Har ni börjat prova klänningar redan?? (jag har inte läst hela tråden så ber om ursäkt om jag frågar om saker ni redan har diskuterat)
    Tänkte kanske börja prova lite nu men vill ju inte börja för tidigt, risken finns ju att jag hittar en klänning jag gillar och då köper jag den helt säkert direkt för jag kan nog inte hålla mig. Men tänk om jag då ändrar mig tills det blir dags!! Bröllopet är ju inte förrän i maj 2010....

• Fenixx

välkommen josiejose!
    vi är några stycken som hängt här redan i 1år kan jag erkänna.

jag ska få min klänning uppsydd av en sömmerska, så har inget provat men vet hur den ska se ut.

tycker du kan ge dig ut och prova lite, så du vet ungefär vad för slags modell på klänning du vill ha iallafall. är ju inte såå långt kvar för oss haha.

• JosieJose

Ja börjar man tidigt hinner man ju med så mycket mer!!! :)
    Jag har en ungefärlig bild i huvudet på vilken stil klänningen ska ha men man vet ju aldrig förrän man har provat något om det är rätt eller inte. Så var det med förlovningsringen för mig. Blev inte alls vad jag hade trott men är så klart jätte nöjd med vad jag har.

Har ni hunnit långt i planeringen?

Vi har utsett tärnor, bestman och toastmaster. Och även bestämt att vi vill gifta oss utomlands. Det blir på nån grekisk ö. Men längre än så har det inte kommit än. Vi förlovade oss i nov -08.

• Leilani

maj2010: Vi hade en budget på ca 70 000 i början men vi har insett vi överskriver detta så vår budget landar nog på 100 000 eller så och då är inte resan inkluderad. Som tur är behöver vi inte öka våran månadssparning något då vi sparar ganska mycket rent generellt. Skälet till att vi ökade våran budget är för att vi orkar inte hålla på med catering etc utan vi vill ha allt på ett och samma ställe och att någon sköter sakerna åt oss, vi vill inte behöva lyfta ett finger och då får det hellre kosta.
    Vi har samma dilemma som er, det största antalet gäster kommer från england. Det enda vi kommer göra är att deras inbjuningar och save-the-date kort kommer vara på engelska resten av bröllopet och festen kommer vara på svenska. Jag tror det hänger med i vad som händer ändå så de behövs inte översättas känner vi.

Lissjohansson: välkommen hit! Hur långt har du kommit i bröllopsplanerandet?

Svar på tråden Bröllop 2010 nr 5