• fromheretoeternity

Göra sina egna inbjudningskort

Hej!

Jag älskar att pyssla och vill gärna göra mina egna inbjudningskort. Men att sitta och skriva för hand på 80st inbjudningar har jag ingen lust med. Jag vill själv skriva ut dem här hemma på datorn och sen piffa upp dem egen design.

Det jag undrar är om någon vet om det finns något dataprogram eller liknande som man kan använda som hjälp. Där man enkelt kan skriva in text i någon snygg stil (för så roliga finns det ju inte i word) och där man får lite hjälp med lay outen och hur man ska printa för att det ska bli kort som går att vika etc.
    Detta måste ju finnas eller??

• Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort
  • Hemlig2009

Jag tillverkar "bilder" av mina textrutor och det kanske går att gruppera ihop dem även i WordArt? Spelar ingen roll för då är det på exakt samma sätt i både programmen. WordArt använder jag mest då jag vill ha rolig text någonstans. Alla sätt är bra utom de dåliga.

• momi boki

ja gjorde det enkelt för mig köpte rosa papper skrev ut på datan texten till inbjudan klipte runt om de till en midre fyrkant sedan limmade ja de på ett hårdare svart papper så de blev en svart ram runt om skit snyggt om ja får säga de själv=) kostade mig bara max 150 kr på papper o lite lim

• fromheretoeternity

Tack alla för bra tips! Jag har laddat hem publisher nu och har gjort jättefina testkort. Men en sak fattar jag fortfarande inte.

HUR skriver jag ut vikta kort?? Jag kan ju välja format på kortet i programmet och sätta dit text och bilder precis som jag vill. Men sen förstår jag inte hur jag skriver ut dem. När jag printar bli liksom varje sida på en A4. Suck!

• Brudgummarna

Jag är ganska säker på att jag kan svara på frågan om jag förstår vad du menar.

Men tyvärr förstår jag inte riktigt var du kör fast.

Är frågan hur du får rätt storlek på pappret du skrivit ut eller hur du får text på båda sidorna eller vad är problemet?

• strinpan

Hej hej,
    Fromheretoeternity: klänningen som du har som profilbild skulle jag kunna dö för att få ha på mitt bröllop, de har den i skyltfönstet på Cosmos i Stockholm men den kostar typ 12,000:-
    Lite för dyr för mig
    Ska du ha den på ditt bröllop?

• fromheretoeternity
    Brudgummarna skrev 2008-12-29 19:24:54 följande:
    Jag är ganska säker på att jag kan svara på frågan om jag förstår vad du menar.Men tyvärr förstår jag inte riktigt var du kör fast.Är frågan hur du får rätt storlek på pappret du skrivit ut eller hur du får text på båda sidorna eller vad är problemet?
    Jag förstår inte hur jag får kortet på datorn att matcha mitt papper.
    Jag har ju ett kort på datorn som är dubbelvikt. Dvs det har 4 sidor.
    Då vill jag ju skriva ut s 4 och 1 på en sida och sen 2 och 3 på en sida å sen bara vika kortet.
    Men jag när skriver ut får jag varje sida på ett A4, dessutom jättestort.
    Förstår du då hur jag menar?
  • fromheretoeternity
    Brudgummarna skrev 2008-12-29 19:24:54 följande:
    Jag är ganska säker på att jag kan svara på frågan om jag förstår vad du menar.Men tyvärr förstår jag inte riktigt var du kör fast.Är frågan hur du får rätt storlek på pappret du skrivit ut eller hur du får text på båda sidorna eller vad är problemet?
    Hej!
    Nej, jag ska tyvärr inte ha den även om jag älskar den! Det är för dyrt för mig också å jag är dessutom lite för välutrustad över bysten för att kunna ha en klänning utan axelband.
    Men däremot vet jag att Cosmos brukar rea ut förra årets modeller under bröllopsmässan så gå dit då och se om du kan få den billigare! Å skicka sen en bild till mig när du bär den för jag är så nyfiken
  • strinpan

Ahaaaa...tack för tipset! Jag ska gå dit och kolla! annars kommer jag att försöka sy upp en liknande hos en sömmerska för jag har bara ögon för den här klänningen och har haft det sen första ögonkastet...hittar INGEN annan som mäter sig med den...konstigt att man kan fastna så..hahaha.
    Jag lovar att fixa en bild om jag någonsin kommer att bära den.

Lycka till med allt!

• Sååå lurade

För att få texten på båda sidorna så skriver du ut dem på baksidan också, lägg dem i motsatt riktning bara så du inte får samm text på båda sidor. du får testa vad som blir rätt i din skrivare...
    När man kommit på knepet så blir det jättebra. Använder det ofta på jobbet då jag gör små informationsblad odyl.

fromheretoeternity skrev 2008-12-29 19:03:32 följande:
    Tack alla för bra tips! Jag har laddat hem publisher nu och har gjort jättefina testkort. Men en sak fattar jag fortfarande inte.HUR skriver jag ut vikta kort?? Jag kan ju välja format på kortet i programmet och sätta dit text och bilder precis som jag vill. Men sen förstår jag inte hur jag skriver ut dem. När jag printar bli liksom varje sida på en A4. Suck!
  • Chleah

molsoncanadian dina kort är jätte fina men jag är helt värdelös på detta, jag fattar inte hur jag hittar så fina textstilar som du har och hur jag använder wordart??

Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort