• fromheretoeternity

Göra sina egna inbjudningskort

Hej!

Jag älskar att pyssla och vill gärna göra mina egna inbjudningskort. Men att sitta och skriva för hand på 80st inbjudningar har jag ingen lust med. Jag vill själv skriva ut dem här hemma på datorn och sen piffa upp dem egen design.

Det jag undrar är om någon vet om det finns något dataprogram eller liknande som man kan använda som hjälp. Där man enkelt kan skriva in text i någon snygg stil (för så roliga finns det ju inte i word) och där man får lite hjälp med lay outen och hur man ska printa för att det ska bli kort som går att vika etc.
    Detta måste ju finnas eller??

• Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort
  • Moniqe1979

ts har du löst det med utskriften? klarar din skrivare dubbelsidigt annars får man välja skriva ut sida 1+4 vända pappret och sen 2+3 hur stort? skall du skära a4at så får du ju skriva ut 2 st per ark det mesta ligger under utskriftsinställningar.

• Twixiee

Hej!
    Vet ni vart kan man få tag på fina stickers? Tror väl att de heter så.. Klistermärken, fast finare

• Moriso

Stickers finns fina på Bokia faktiskt!

• MaLevi

Vad duktiga ni är att göra egna kort. Jag ska kasta mig in i det hela inom en snar framtid.

Undrar lite...

Hur valde ni färgen till inbjudningskorten?
    Alltså valde ni med tanke på temat på bröllopet eller brudbuketten eller favo färger osv.

Hoppas ni förstår vad jag menar =)

• Hemlig2009

Vi valde efter färgtemat. Nu blev ju våra till stor del vita med lite silvergrått och svart. Men det är ju de färger vi har valt att ha alla trycksaker i samt kläder. Sedan kommer vi även blanda in cerise på själva bröllopsdagen i form av näbbklänning, blommor, detaljer på tårtan och färg på text i festprogrammet.

• Miss Moneypenny

Vi gjorde våra i photoshop och valde färger efter temat vi ska ha på middagen och blommorna. Tänkte nog använda samma bakgrund på festprogram och placeringskort som vi hade på inbjudningarna. Bild på inbjudningarna finns i galleriet.

• MaLevi
    Hemlig2009 skrev 2009-03-10 14:25:18 följande:
    Vi valde efter färgtemat. Nu blev ju våra till stor del vita med lite silvergrått och svart. Men det är ju de färger vi har valt att ha alla trycksaker i samt kläder. Sedan kommer vi även blanda in cerise på själva bröllopsdagen i form av näbbklänning, blommor, detaljer på tårtan och färg på text i festprogrammet.
    [/citat]

Hemlig2009 - Jag har försökt att läsa mig bakåt i tråden men jag vill bara kolla så jag har fått detta rätt
    Har du gjort allt i powerpoint med två olika textstilar?
    Verkligen duktigt gjort. Jag har inte powerpoint men ska hålla utkik efter det och kolla vad man kan göra i det
    Tack för tipsen!

Miss Moneypenny skrev 2009-03-11 13:21:20 följande:
    [citat]
    Vi gjorde våra i photoshop och valde färger efter temat vi ska ha på middagen och blommorna. Tänkte nog använda samma bakgrund på festprogramen och placeringskort som vi hade på inbjudningarna. Bild på inbjudningarna finns i galleriet.
    Tack för tipset! Har inte photoshop (vad jag vet) ska kolla upp detta Måste säga att jag gillar dina färger. Lila är min dotters favofärg.

Jag glömde skriva att "problemet" jag har är att jag ska gifta mig borgligt och sen ha en bröllopsfest i anknytning till detta. Jag kommer inte att ha traditionella klänning utan mera en finare balklänning. Färgen vet jag inte... Jag ska gifta mig på tidiga hösten (lite hemligt fortfarande) så det lutar åt mera orange (som hemlig2009s brudbukett kanske). Men jag kommer inte att ha en orange klänning. Det vet jag
    Tycker inte att jag passar i rött, orange, ja sådana klara lysande färger. Men vem vet jag har ju inte provat klänningar i dessa det kanske är en helt annat sak...
    Jag har även funderingar på klänning i en ljus bas och sen starka färger på detaljerna. ja som ni vet så finns det massor att titta på...

Men jag är sugen på att göra inbjudningarna med svart bas och sen detaljer i stark färg. Funderar på om det kan bli fult att ha svart bas, stark färg på band+små detaljer och sen vitt där texten står?!?!? (Funderar vidare)
  • MaLevi

Oj vad konstigt det blev.

Hemlig2009 - jag svarade mitt i citatet... Nåja, hoppas du ser

• Hemlig2009

Ja, jag såg.

Japp, har använt Powerpoint som finns i vanliga office-paketet. Det är otroligt enkelt så inte så imponerande.

Du kanske kan ha en klänning i ljusgrönt, en sån där dov grön. Det skulle vara jättefint till "vår" bukett.

• Twixiee

Jag söker efter en snäll själ som kan ge mig kritik på vårt info-blad.

Alla tips på ändringar än välkomna

Bild finns i galleriet.

Då det bara är familj som kommer närvara på bröllopet, visst kan man då bara skriva med förnamnet? Jag har en känsla av att det blir mer personligt. Bild på det finns också i galleriet.

Tack på förhand

• Twixiee

Finns det ingen som har lust att slänga ett öga?

• Blivande mrs walker

Twixiee: Jag förstår inte vad ni menar med presenter, om ni vill ha persenter eller inte. Vill man inte ha presenter måste man avra dödsmördarbestämd. Vi skrev det tydligt i våra kort och har ändå fått många förfrågningar om det (men det var jättebra att göra det, nu är det många som velat hjälpa till och fixa grejer inför bröllopet istället och vi slipper alla enorma pepperkvarnar, brödrostar mm som aldrig skulle ha rymts hemma hos oss).

Jag är inte heller säker på "elegant klädsel", skulle kanske hellre säga festlig, eftersom jag förknippar elegant mer med långklänningar och frack och inte kavaj.

Annars var det jättebra!

• Hemlig2009

Även om bara familj är bjuden hade jag valt att skriva både för- och efternamn, just för att det ska bli högtidligt. Ni har ju infoblad vilket också gör det hela mer "korrekt" än en familjeinbjudan liksom.

Och ska gästerna ta med egen dryck? Är det inte lite festligare att ni köper in men istället tar en tia per drink?

• Twixiee

Klädsel har vi diskuterat och kommit fram till att vi ska köra på sommarfin eller liknande som klädsel. Det är ju ändå midsommarafton

Vi tänkte ha en betalbar från början, men vi har nu blivit tvungen att dra ner på budgeten rejält då vi måste byta tak på huset och att min sambo troligtvis kommer att bli varslad efter sommaren.. Det är bättre att lägga pengarna på taket än på spriten tycker vi.. Och eftersom det är just familjen så bryr de sig inte speciellt mycket om de får ta med eget eller inte. Men det ser nog väldigt konstigt ut. Just den frågan med betalbar eller inte har varit en stor diskussion.
    Förtillfället stor förvirring

Tack för tipsen!

• Hemlig2009

Jag tänkte mer att ni kan ligga ute med pengarna för alkohol och sedan få tillbaka dem. Bara för att känna att ni fixat dit den och "bjuder".

• Twixiee
    Hemlig2009 skrev 2009-03-17 15:30:08 följande:
    Jag tänkte mer att ni kan ligga ute med pengarna för alkohol och sedan få tillbaka dem. Bara för att känna att ni fixat dit den och "bjuder".
    Ja absolut. Jag förstår precis vad du menar, men vi har ju inte pengarna Vi bjuder på drickat till maten såklart.
  • ankii

jag gör oxå egna, men har bara kommit på utsidan än... och naturligtvis bara tackkorten. har inte kommit på hur inbjudningarna ska se ut.. *suck*
    har bild i galleri

• Hemlig2009

Kan inte inbjudningskorten se likadana ut?

ankii skrev 2009-03-17 16:16:57 följande:
    jag gör oxå egna, men har bara kommit på utsidan än... och naturligtvis bara tackkorten. har inte kommit på hur inbjudningarna ska se ut.. *suck*har bild i galleri
  • ankii

njah, funderar på det. men det blir 180 små blommor att stämpla, måla och skära ut... haha. men tanken finns. kan bli ett jobb för m2b? :P

• chenda86

Hej !

jag har inte läst igenom hela tråden, tänkte höra om det är någon som vet ett bra program till Mac som man kan göra sina inbjudningskort i, är inte heller så sugen på att skriva förhand, min handstil är inte den vackraste direkt... Så om någon vet något om Mac program, jag är en ganska ny användare.

Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort