• fromheretoeternity

Göra sina egna inbjudningskort

Hej!

Jag älskar att pyssla och vill gärna göra mina egna inbjudningskort. Men att sitta och skriva för hand på 80st inbjudningar har jag ingen lust med. Jag vill själv skriva ut dem här hemma på datorn och sen piffa upp dem egen design.

Det jag undrar är om någon vet om det finns något dataprogram eller liknande som man kan använda som hjälp. Där man enkelt kan skriva in text i någon snygg stil (för så roliga finns det ju inte i word) och där man får lite hjälp med lay outen och hur man ska printa för att det ska bli kort som går att vika etc.
    Detta måste ju finnas eller??

• Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort
  • Twixiee

Haha, precis Tack! Det är inte lätt då det står still i "huvvä".

Någon som har tips på fina teckensnitt? Jag skulle gärna vilja ha Adoreble (finns på dafont) men de har inte åäö med

• Hemlig2009

Jag vet hur det är. "Hjärnsläpp" skulle kunna vara mitt mellannamn.

Jag har skrivit all text förutom våra namn i rak text med stora bokstäver (Felix Titling), namnen står i Scriptina som jag hittade på Dafont. Den finns under Script och Calligraphy, första typsnittet sen.

• Twixiee

Jag gjorde mina egna prickar över åäö Då får jag ju som jag vill

Jag har lagt ut två inbjudningar i mitt galleri, och vet inte vilken utav de som känns bäst. Tror den med svart/grön ram är finast, då mot svart bakgrund.

Men vad tycker ni?

• Hemlig2009

Man kan inte se ditt galleri, man måste trixa med inställningarna någonstans.

• Twixiee

Men va tusan - Det är inte min dag idag vad det gäller datorer

Jag försöker fixa det nu..

• Hemlig2009

Jag tycker den med grått, dvs nr 2! Elegant coh stiligt och inte för mycket.

• Pärlan2009

Jag gillade nr 1. Älskar mönstret! Jag gillar svart men om du vill ha ett mjukare intryck går det ju att använda grått i det mönstret istället.

Jättefint!

• Twixiee
    Hemlig2009 skrev 2009-01-05 11:00:36 följande:
    Jag tycker den med grått, dvs nr 2! Elegant coh stiligt och inte för mycket.
    Vilken bakgrund skulle passa den? Att ta grått blir kanske lite 'kaka-på-kaka'? Att ha vitt kanske skulle fungera?

Kan man skriva bröllopsfika? Det är absolut ingen middag, vi står och väljer mellan smörgåstårta, paj med sallad eller pastasallad.
    Vi gifter oss på förmiddagen, så en bröllopslunch? Ja, nej, jag vet inte
  • Tehya
    Twixiee skrev 2009-01-05 09:36:36 följande:
    Jag gjorde mina egna prickar över åäö Då får jag ju som jag vill Jag har lagt ut två inbjudningar i mitt galleri, och vet inte vilken utav de som känns bäst. Tror den med svart/grön ram är finast, då mot svart bakgrund. Men vad tycker ni?
    Oj vad fina båda två var! Jag måste bara fråga, hur gjorde du ramarna? Går det att hitta sånt någonstans?

Mer tips för er som inte hittat typsnitt som ni vill ha kan gå in på blogg.tkj.se/gratis-typsnitt/ för att länkas vidare till olika sajter.
    Personligen tycker jag att typsnittet "marriage" är elegant och simpel: www.urbanfonts.com/fonts/Marriage.htm.
  • Hemlig2009

Ja vitt eller ljusare grå! Skulle nog vara väldigt fint om det grå inte syns så supertydligt utan blir mer som en vattenstämpel eller liknande.

Svar på tråden Göra sina egna inbjudningskort