• Sofia1984

Vad kostade erat bröllop?

Sitter just nu och räknar på hur mkt man skulle ha om man sparar si och så mkt i månaden. Inget är bestämt har bara varit lite löst prat om det.

Så hur mkt kostade ert bröllop?

• Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?
  • J D

(Vi har inga barn heller- det är nog lättare att spara då).

• ozita

Vi sparar 2500 var i månaden och har en budget på ca 80 000 till 50 pers. Och sen önskar vi oss pengar till resa.

Men jag ser det inte som att man lägger pengarna på EN dag, utan på ett minne som man kommer att ha hela livet. Och då vill jag att det ska vara så som vi drömt om tillsammans. Till exempel att vi har möjlighet att vara på ett slott som ända sen vi blev tillsammans har betytt mycket för oss och det har varit vår dröm att gifta oss där. Och nu när vi båda jobbar och innan vi fått barn har vi möjlighet att spara ihop de pengarna.

• MulleNuh

Jo visst, men ändå är det olika.. Man kan inte göra så mycket för 10.000 om man nu ska jämföra summorna..

Nej jag var bara nyfiken..

J D skrev 2009-01-04 09:58:38 följande:

Jag tycker också att det är mkt pengar men jag antar att om man lätt kan spara ihop till det så är det relativt sett lika mkt pengar som 15 000 kan vara för ngn annan.Vi skulle kunna lägga så mkt pengar om vi valde att gifta oss senare när båda kommer att ha högavlönade jobb (vi är studenter nu) men 80' känns ändå rätt lagom. Vi lägger då också en ganska stor del på de saker som finns kvar efter bröllopet.Vi sparar från sommarjobb, CSN och extrajobb samt har fått en hel del genom stipendier.
  • MulleNuh

Jättefint.. Men varför kan ett minne inte vara lika vackert och starkt på en, tex bygdegård som på ett slott??

ozita skrev 2009-01-04 10:05:43 följande:
    Vi sparar 2500 var i månaden och har en budget på ca 80 000 till 50 pers. Och sen önskar vi oss pengar till resa.Men jag ser det inte som att man lägger pengarna på EN dag, utan på ett minne som man kommer att ha hela livet. Och då vill jag att det ska vara så som vi drömt om tillsammans. Till exempel att vi har möjlighet att vara på ett slott som ända sen vi blev tillsammans har betytt mycket för oss och det har varit vår dröm att gifta oss där. Och nu när vi båda jobbar och innan vi fått barn har vi möjlighet att spara ihop de pengarna.
  • ozita
    MulleNuh skrev 2009-01-04 10:06:56 följande:
    Jättefint.. Men varför kan ett minne inte vara lika vackert och starkt på en, tex bygdegård som på ett slott??
    Eftersom det är en dröm vi byggt upp tillsammans. För 8 år sen när vi var där första gången drömmde vi oss bort att pratade om "Tänk om man kunde gifta sig här en dag..." och det verkade helt omöjligt då. Men nu när vi har möjlighet att förverkliga det så var det ingen tvekan om att det var det rätta att göra. För oss. Jag säger ingenting om att någon annan kan få ett helt underbart bröllop på en bygdegård. Eller hemma. Eller var man vill. Det handlar ju om vad just det paret vill.
  • didis

Jag håller med MulleNuh, trots att vi är höginkomsttagare båda två och jag dessutom tog ut 200.000 i vinst från företaget före jul. Vi har alltså inte behövt spara alls och det passar oss perfekt (vi har ju väntat med bröllop tills vi tyckte vi hade möjlighet).

Visst blir bröllopet ett minne för livet, precis som många andra händelser. Examen, barnens födelse, födelsedagsfester etc etc.

Det blir inte den enda stora festen vi ordnat eller skall ordna i livet.

• J D

MulleNuh skrev 2009-01-04 10:05:55 följande:
    Jo visst, men ändå är det olika.. Man kan inte göra så mycket för 10.000 om man nu ska jämföra summorna.. Nej jag var bara nyfiken.. J D skrev 2009-01-04 09:58:38 följande:

Nej, såklart, livet är ju inte rättvist när det kommer till pengar- alla har olika mkt beroende på vilka val man har haft möjlighet att göra när det kommer till utbildning osv. Jag vet hur jag tänkte om vad som var mkt pengar när jag var 18 och inte hade börjat plugga än och jag vet också hur snabbt den synen förändrades när jag exponerades för de summor jag kommer att ha att röra mig med efter min utbildning. Allt är så fruktansvärt relativt helt enkelt.

Sedan kan man fråga sig om ngn i det högre skiktet känner sig tvingad att spendera höga summor eftersom det förväntas i jämförelse med umgängeskretsen (precis som det förväntas att man inte spenderar mkt när man är i ett lägre inkomstskick). Då tycker jag att det är lite sorgligt, precis som att det är det åt andra hållet.

• J D

didis skrev 2009-01-04 10:15:13 följande:
    Jag håller med MulleNuh, trots att vi är höginkomsttagare båda två och jag dessutom tog ut 200.000 i vinst från företaget före jul. Vi har alltså inte behövt spara alls och det passar oss perfekt (vi har ju väntat med bröllop tills vi tyckte vi hade möjlighet).Visst blir bröllopet ett minne för livet, precis som många andra händelser. Examen, barnens födelse, födelsedagsfester etc etc.Det blir inte den enda stora festen vi ordnat eller skall ordna i livet.

Det tycker jag är bra gjort, jag tror att många har svårt att stå emot andras förväntningar om materiell utsvävning om man vet att paret har god ekonomi.

Optimalt skulle ju vara att slippa spara men vi vill gifta oss innan vi skaffar barn och då är det ganska omöjligt så ett drygt halvårs sparande var överkomligt för oss. Skulle aldrig vilja spara i två år för att få ett bröllop på slott, då skulle jag hellre dra ned på allt jag kunde rent bröllopsmässigt. Ett bröllop för 10 eller 20 000 är lika bra i mina ögon som ngt annat.

• MulleNuh

Som Didis skriver.. Vi har ut en bra inkomst. Bättre än de flesta, men vi tänker ändå annorlunda! Plus att vi sparar till hus samtidigt.. Så det är pengar vi aldrig får se! Tyvärr..

Men jag tycker ju självklart att man får lägga 1 mille på sitt bröllop om man vill det!! Ville mest veta varför.

• Pumpkin

Vi la som sagt 100000kr på bröllopet och det sparade vi ihop till. Minst 5000kr per månad i ungefär 1,5 år. Skulle aldrig kunnat tänka mig att låna till bröllopet, hade vi inte haft möjlighet att spara ihop så mycket som vi gjorde så hade vi helt enkelt fått skära ner i budgeten.

Festen hölls på fin restaurang (där gick hälften av pengarna), vi kompromissade inte med min vigselring och vi tyckte att en bra fotograf var viktigt.

Ångrar inte en sekund att vi la de här summorna på bröllopet, men visst är det mycket pengar. Tur alla får göra som de vill/kan och att inte alla gör lika

Alla älskar Skellefteå AIK
Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?