• Sofia1984

Vad kostade erat bröllop?

Sitter just nu och räknar på hur mkt man skulle ha om man sparar si och så mkt i månaden. Inget är bestämt har bara varit lite löst prat om det.

Så hur mkt kostade ert bröllop?

• Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?
  • Hemlig2009

Jo, det är jättesvårt! :D

Hur gör ni? Det blir ju bara 500 kr/vecka... Ja gkan gå förbi affären på väg hem från jobbet och bara det kostar ju ofta 250 kr och räcker till typ ett par dagar.

Pumpkin skrev 2009-01-07 17:52:03 följande:
    2000kr utan luncher är väl inte så svårt? Vi lägger 2500kr på mat, hygien, städ och kattsand varje månad för två personer och två katter
  • Ore

Jag är grymt duktig sedan studietiden på att köpa det kött som är på extrapris just då. Dvs är fläskfilé billigt så åker det in i frysen, och är kycklingfile billigt köper jag av det osv...

Så gör jag också matsedel för en hel vecka. Dvs köper jag något som inte går åt allt av, så ska det kunna frysas, sparas eller planeras in att användas i någon annan rätt under veckan. Så jag slänger väldigt litet mat... En del storkok blir det också, som blir matlådor. Själv äääälskar jag vår personalmatsal, men maken har rikskuponger subventionerat, och äter på stan. Ibland är det lättare att ha med matlåda för honom, och då används kupongerna till pizza eller dylikt någon kväll i veckan...

Vi gillar att äta havregrynsgröt till frukost, så frukostkostnaden är låg... Och minst en kväll i veckan blir det soppa, det gillar vi. Inte så dyrt heller...

Och jag gillar att baka, så det blir inte mycket sötsaker och fikabröd som köps. Däremot bakar jag inte bröd, men det äter vi inte så mycket av ändå.

• sokkerstruten

Hm... vi handlar alltid det vi vill ha, tittar inte så mycket på priser när vi handlar... åker sällan och storhandlar...

Gud vad OT allt detta blev nu då! ;)

• Pumpkin
    Hemlig2009 skrev 2009-01-07 17:53:30 följande:
    Jo, det är jättesvårt! :DHur gör ni? Det blir ju bara 500 kr/vecka... Ja gkan gå förbi affären på väg hem från jobbet och bara det kostar ju ofta 250 kr och räcker till typ ett par dagar.
    Vi storhandlar typ 3 gånger per månad, för 6-700kr per gång. Däremellan blir det påfyllning av mjölk, fil, frukt och bröd.

Vi äter allt - kött, fisk, fågel, soppa, pasta, grytor... Ja allt helt enkelt. Gör middagslista innan vi åker och handlar, skriver ordentligt shoppinglista att hålla oss till och utnyttjar extrapriser och rabatter. Men sanningen är den att vi tänker inte så mycket på hur vi gör, vi bara gör och vi klarar oss på de 2500kr vi sätter in på matkontot varje månad. Vi skulle kunna lägga mer, men det behövs helt enkelt inte. Som max, någonsin, har vi haft en matbudget på 3000kr.

• Pumpkin
    sokkerstruten skrev 2009-01-07 17:54:50 följande:
    Hm... vi handlar alltid det vi vill ha, tittar inte så mycket på priser när vi handlar... åker sällan och storhandlar...Gud vad OT allt detta blev nu då! ;)
    Vi handlar också det vi vill ha, och jag är lite märkessnobb när det gäller mat
  • Ore

Ja, det blev det visst. Sorry TS...

Men jag måste skriva att maten kostade 3500-4000 kr för oss när vi handlade oplanerat... Planerad matsedel, handla en gång per vecka och bara det som står på listan är vääldigt viktigt för att komma ner i kostnad, märkte jag. Att jag sedan är sparsam och skriver matsedel och inköpslista på måndagskvällen, när veckans reklamblad har dimpt ner i lådan och bläddrats igenom är gammal vana sedan jag pluggade...

• Ore
    Pumpkin skrev 2009-01-07 17:57:57 följande:
    Vi handlar också det vi vill ha, och jag är lite märkessnobb när det gäller mat
    Oh, jag är också märkessnobb... Handlar helst inte lågprismärken...
  • Hemlig2009

Jag är imponerad. Skriva menyer är inte min starka sida, men kanske kan bli bättre 2009.

Ore skrev 2009-01-07 17:53:54 följande:
    Jag är grymt duktig sedan studietiden på att köpa det kött som är på extrapris just då. Dvs är fläskfilé billigt så åker det in i frysen, och är kycklingfile billigt köper jag av det osv... Så gör jag också matsedel för en hel vecka. Dvs köper jag något som inte går åt allt av, så ska det kunna frysas, sparas eller planeras in att användas i någon annan rätt under veckan. Så jag slänger väldigt litet mat... En del storkok blir det också, som blir matlådor. Själv äääälskar jag vår personalmatsal, men maken har rikskuponger subventionerat, och äter på stan. Ibland är det lättare att ha med matlåda för honom, och då används kupongerna till pizza eller dylikt någon kväll i veckan... Vi gillar att äta havregrynsgröt till frukost, så frukostkostnaden är låg... Och minst en kväll i veckan blir det soppa, det gillar vi. Inte så dyrt heller... Och jag gillar att baka, så det blir inte mycket sötsaker och fikabröd som köps. Däremot bakar jag inte bröd, men det äter vi inte så mycket av ändå.
  • Pumpkin

Jag skriver menyer för att slippa fundera varenda jäkla dag på vad vi ska äta. Jag kollar helt enkelt bara på vad vi har för maträtter på listan och väljer en.

• Ore
    Pumpkin skrev 2009-01-07 18:02:35 följande:
    Jag skriver menyer för att slippa fundera varenda jäkla dag på vad vi ska äta. Jag kollar helt enkelt bara på vad vi har för maträtter på listan och väljer en.
    Har exakt samma orsak. Var så jäkla jobbigt att komma hem och behöva fundera över "jaha, vad ska vi laga idag". Och kom jag på något som jag hade saker till hemma, så kanske inte köttet var tinat osv. Nu är det bara att kolla på listan dagen innan, och om något behöver tinas så flyttas detta från frysen till kylen kvällen innan. Det gör det otroligt mycket enklare att laga mat. Kommer hem och vet att ugnen ska sättas på direkt, eller något annat. Då spelar det ingen roll om det tar närmare en timma att få maten klar, det känns inte så långt ändå...
Svar på tråden Vad kostade erat bröllop?